Het is vandaag Nationale Complimentendag, dé dag bij uitstek om iemand een compliment te geven. Maar hoe doe je dat én hoe ontvang je zelf een compliment?

‘Wat een leuk truitje heb je aan!’, je hebt het ongetwijfeld weleens tegen iemand gezegd, of je kreeg het zelf te horen. Een compliment kan iemands stemming op een positieve manier veranderen, mits hij welgemeend is. Want een compliment dat niet welgemeend is, kun je net zo goed niet geven.

More content below the advertising

Zó geef je een compliment

Waar moet je op letten als je een compliment wilt geven? Lees onderstaande tips van nationalecomplimentendag.nl door en pas ze toe.

1. Gebruik altijd de 'ik-vorm'. Daarmee geef je aan dat het een persoonlijk compliment van jou aan de ander is. Bijvoorbeeld: 'Ik wil je graag even laten weten dat ik het heel bijzonder vind dat jij….’.

2. Maak datgene wat je zo bijzonder vindt concreet. Dus niet 'omdat je zo'n goede vriendin bent', maar leg uit wat het is dat deze persoon tot een goede vriendin maakt. Bijvoorbeeld: ‘Ik vind het geweldig dat je altijd voor me klaarstaat als ik je nodig heb. Dat is voor mij echte vriendschap!’

3. Geef het compliment op een manier die bij jou past. Vind je het bijvoorbeeld moeilijk om het te zeggen? Schrijf het dan op.

4. Ook belangrijk is om stil te staan bij de persoonlijkheid van de ander. Vindt de ontvanger het leuk om in de belangstelling te staan? Geef het compliment dan waar anderen bij zijn. Heeft iemand daar juist een hekel aan? Doe het dan onder vier ogen.

5. Last but not least; overdrijf niet. Want als je dat wel doet, komt je compliment onnatuurlijk over en kan het zelfs in je nadeel werken.


Lees ook 5 tekenen dat je te weinig ijzer binnen krijgt
 

Goed voor je zelfvertrouwen

Het geven van een compliment heeft ook een positief effect op jezelf, want het maakt je gelukkiger. Het blije gezicht van de ontvanger geeft je een goed en positief gevoel. Ook draagt het bij aan je zelfvertrouwen. Want als jij bij anderen goede dingen opmerkt, help je ook jezelf op waarde te schatten. Oftewel, de goede eigenschappen van jezelf te zien, aldus sonneveltopleidingen.nl.

Zó ontvang je een compliment

Je hebt ongetwijfeld weleens een compliment gekregen. Hoe ben je daarmee omgegaan? Vond je het moeilijk of juist niet?

Een compliment op een goede manier in ontvangst nemen, doe je door oprecht 'dankjewel!' of ‘wat fijn dat te horen’ te zeggen. Ga je niet 'verontschuldigen' met uitspraken als 'joh, dat is toch gewoon' of 'dat truitje komt gewoon uit de sale’. Daarmee bagatelliseer je het compliment van de ander én dat is juist niet de bedoeling, aldus nationalecomplimentendag.nl.

Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

Het is vandaag Wereld Slaapdag en die dag laten we niet zomaar aan ons voorbijgaan. Met deze tips slaap jij vanavond - hopelijk - als een roos.

Woelen, onrustige benen, piekeren.... We hebben er allemaal weleens last van (gehad) als we proberen te slapen. En het hebben van een goede nachtrust is juist zo belangrijk. Want als je goed slaapt, herstel je en krijg je weer energie waardoor je de volgende keer goed kunt functioneren. 

More content below the advertising

Gelukkig bestaan er adviezen waardoor jij - hopelijk - een goede nachtrust krijgt.

  1. Vermijd na 21.00 uur blauw licht
    Het is belangrijk om na 21.00 uur blauw licht (denk aan mobiele telefoon, tablet etc.) te vermijden. Wanneer je blootgesteld wordt aan dit licht reageren je hersenen hierop, oftewel ze denken dat het dag is en komen in actie. Probeer daarom na 21.00 uur je telefoon niet meer te gebruiken. Gebruik jij je telefoon als wekker? Pas dan bij de instellingen aan dat je telefoon na 21.00 uur het blauwe licht uitfiltert.
     
  2. Doe een rustgevende activiteit
    Zorg dat je vlak voordat je naar bed gaat iets doet wat voor jou rustgevend werkt. Dat kan een meditatie zijn, maar ook het lezen van een fijn tijdschrift/boek of (yoga-)oefeningen doen. Zorg dat je deze activiteit met volle aandacht doet.
     
  3. Maak je hoofd leeg
    Ben je een echte piekeraar? Dan kan het helpen om een klein opschrijfboekje op je nachtkastje te leggen, waarin je datgene waar je je zorgen over maakt opschrijft. Vervolgens probeer je de kwestie los te laten. De volgende dag kun je dan je aantekening er weer bij pakken en bedenken of de kwestie nog jouw aandacht nodig heeft en zo ja, hoe je deze dan kunt oplossen. Dan ben je constructief bezig. 
     
  4. Druppel wat lavendelolie op je kussensloop
    Wie moeite heeft om in slaap te komen, kan wat lavendelolie druppelen op haar kussensloop. De geur werkt kalmerend, waardoor je mogelijk sneller in slaap valt. De olie is te koop bij onder andere de natuur-/gezondheidswinkel, maar ook eenvoudig zelf te maken, zoals gezonderleven.com uitlegt.
     

Lees ook: Angela Groothuizen laat met deze foto zien hoe grappig én schaamteloos ze is

Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in
 

Wie dagelijks 20 minuten doorbrengt in een park, is gelukkiger en heeft een betere stemming, zo blijkt uit onderzoek van de University of Alabama in de Amerikaanse stad Birmingham.

Degenen die overdag naar buiten gaan ervaren veel fysieke en mentale voordelen. Zoals de vermindering van stress en herstel van mentale vermoeidheid. En dat kan gewoon door even te gaan zitten op een bankje of een ontspannen wandeling te maken, zo meldt countryliving.com. Als je dagelijks slechts 20 minuten buiten doorbrengt is dat goed voor de gezondheid.

"Over het algemeen bleek dat parkbezoekers na hun bezoek een verbetering in hun emotionele welzijn rapporteerden", zo vertelde hoofdonderzoeker Hon Yuen aan de Huffington Post.

More content below the advertising

Tijd buiten is belangrijk

"We vonden geen niveaus van fysieke activiteit gerelateerd aan een verbeterd emotioneel welbevinden, maar we hebben wel gezien dat de tijd die doorgebracht werd in het park gerelateerd is aan een verbeterd emotioneel welbevinden."

Bomen, lucht en vogelzang

Ook onderzoekers van King's College London hebben, in een afzonderlijke studie over de voordelen van naar buiten gaan, ontdekt dat blootstelling aan bomen, lucht en vogelzang de gezondheid en het welzijn stimuleren. Dit gold in het bijzonder voor degenen die in de stad wonen.

Lees ook: Zó maak je een paardenstaart à la Máxima

Geestelijk welzijn

Dr. Andrea Mechelli, verbonden aan het Institute of Psychiatry, Psychology & Neuroscience van King's College London, zei: "Deze bevindingen suggereren dat kortdurende blootstelling aan de natuur een meetbare gunstige invloed heeft op het geestelijk welzijn."

Ook meent de arts dat de uitkomsten suggereren dat de natuur vooral gunstig zou kunnen zijn voor mensen die risico lopen op het krijgen van mentale problemen. 

Lekker elke dag naar buiten dus!

Heb je zin in een lange wandeling? Laat je dan inspireren door Claudia's blog over het Bellopad

Bron: countryliving.com
Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in