Hoe ouder je wordt, hoe groter de kans op een zinktekort. Een verlaagd zinkniveau kan leiden tot een trage spijsvertering. Ook loop je een grotere kans op ontstekingen en het belemmert de opname van eiwitten.

Dat hebben onderzoekers aan de Technische Universiteit van München ontdekt, zo meldt Women's Health.

Article continues after the ad

Verminderde eetlust

Een verlaagd zinkniveau zorgt voor een vertraagde spijsvertering, waardoor je een verminderde eetlust kunt krijgen.

'Ophoping verteerd voedsel'

Daniel Bruger, de wetenschapper die het onderzoek leidde, geeft uitleg. "Er werden verschillende hypothesen afgeleid uit dit onderzoek, bijvoorbeeld dat een tekort aan zink directe impact heeft op je nervus vagus - een hersenzenuw die invloed heeft op je eetlust. Toch kan de ware reden voor deze verminderde eetlust veel simpeler zijn. Een tekort aan zink kan namelijk voor een ophoping van onverteerd voedsel in je maag-darmstelsel zorgen, wat uiteindelijk kan leiden tot minder honger."

Het is belangrijk een zinktekort zo snel mogelijk aan te pakken.

Deze producten zijn rijk aan zink

Je kunt zinktabletten gaan slikken, maar je kunt er ook voor kiezen de volgende producten toe te voegen aan je menu:

  • Spinazie
  • Schelpdieren
  • Pompoenpitten
  • Kaas
  • Rood vlees
  • Kikkererwten

Bron: Women's Health
Beeld: pixabay.com

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in