We willen heftige emoties voelen en vooral Heel Erg Gelukkig zijn, en dat kost bergen energie. Kortom, we kunnen met zijn allen wel wat meer energie gebruiken. Dus stop maar vast een extra paar sokken in je tas. Ja, ook dat blijkt een verrassende oppepper. Maar laten we bij het begin beginnen.

1. Beter slapen

Meer energie krijgen door beter te slapen: het klinkt zo logisch, maar het is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Sterker, het lijkt steeds moeilijker te worden.

Article continues after the ad

Je brein moet tot rust komen en heeft daar dus anderhalf uur voor het slapengaan voor nodig. Bouw in die tijd je dag af en leg je iPad of telefoon weg. Ruim wat op, schrijf dingen waar je meer tijd aan wilt besteden op een piekerbriefje, check even of alle deuren op slot zijn, lees een ontspannend boek, leg vast je kleren klaar voor de volgende dag.

Dat zijn allemaal dingen waarvoor je niet veel denkkracht nodig hebt, maar het ruimt wél op in je hoofd. Het zal voor sommigen afkicken worden, slapen zonder scherm, maar je krijgt er een stoot energie voor terug.

 2. Stop het getob

Nog zo’n energiezuiger: piekeren. Vrouwen hebben daar helaas een talent voor, we piekeren wel twee keer zoveel als mannen, blijkt uit onderzoek van de Universiteit Leiden.

Natuurlijk kan een piekerbriefje, zoals de slaapcoach tipt, uitkomst bieden, maar je ademhaling is ook een regelrecht wondermiddel. Bij piekeraars zit de ademhaling vaak ‘hoog’: daardoor denken je hersenen dat je vecht of vlucht. Je lichaam maakt zich klaar voor de strijd en hoe vaker dat gebeurt, hoe meer uitgeput je lichaam raakt. Je kunt dat patroon doorbreken door je aandacht uit je hoofd en naar je buik te brengen.

3. Zen met schone sokken

Ja, je leest het goed: wissel ‘s middags rond een uur of drie van sokken, adviseren de mindfull-experts van Zen Habits.

Voel je een energiedip aankomen? Doe je schoenen en sokken (of panty) uit, lucht de voeten een paar minuten en trek vervolgens een schoon paar sokken aan.

‘Je zult verbaasd zijn hoeveel frisser je je direct voelt,’ stellen de zen-masters. ‘Dit trucje is bij uitstek geschikt voor mensen die voor hun werk veel in beweging zijn.’

4. Altijd maar Gelukkig

Waarom zijn we altijd zo ‘op’ na een werkdag? We hebben vaak nog net genoeg puf om het eten te maken (of te bestellen), voordat we moe op de bank zakken. Je slaapt niet elke nacht slecht, dus waar ligt dat dan aan? En, belangrijker: hoe keren we het tij?

Onderzoek van Stanford University toont aan dat we zelfs zo gewend zijn geraakt aan intense emoties, dat we ons liever ‘opgetogen’ en ‘euforisch’ voelen, dan ‘sereen’ en ‘tevreden’. Kortom, we willen Heel Erg Gelukkig zijn en leven daarom op de toppen van onze emoties.

‘Dat maakt ook stresshormonen in het lichaam aan,’ zegt Emma Seppälä, psycholoog aan Stanford. ‘Want je hartslag gaat omhoog en je krijgt er soms zelfs klamme handen van, net als wanneer je angstig bent.’ Het resultaat? ‘Je bent in een mum van tijd moe. Als je constant uitgelaten of fanatiek bent, kost dat veel energie.’

Je mag de energie – waar we toch de hele dag op moeten teren – best wat meer in goede banen leiden. Zoek ook bewust je rustmomenten, maak vaker contact met dat deel van je brein. Op die manier bewaar je je energie voor de momenten waarop je die echt nodig hebt.’

5. Watertherapie 

Amerikaanse psychologen hebben ontdekt dat water helpt ontspannen. Ruim 55 procent van de deelnemers aan het onderzoek gaf aan dat ze beduidend minder stress hadden na een plens water in hun gezicht of nadat ze onder de douche waren geweest.

Deze vorm van ‘watertherapie’ helpt om de spanning letterlijk van je af te spoelen. Geen wonder dat sauna’s en wellnesscentra zo druk bezocht worden, maar daar hebben we niet elke dag de tijd voor. Zorg er daarom voor dat je per dag vijftien minuten ‘watertijd’ inbouwt.

Goed begin? Een voetenbad.

6. Razendsnelle work-out 

En hier hebben we geen pottenkijkers bij nodig, want met deze tip van fitnesstrainer en voedingsdeskundige Liese Schram ga je even helemaal los. ‘Ga staan, leg alle spullen naast je neer, sla met je handen op je bovenbenen, spring een paar keer in de lucht en slinger je armen in het rond. Dit doe je een minuut, of twee.

Besluit de korte work-out door een aantal keer heel diep in en uit te ademen. Zo geef je jezelf bij wijze van spreken een klap op je billen, zo van: we gaan er weer voor!’

Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in