We willen heftige emoties voelen en vooral Heel Erg Gelukkig zijn, en dat kost bergen energie. Kortom, we kunnen met zijn allen wel wat meer energie gebruiken. Dus stop maar vast een extra paar sokken in je tas. Ja, ook dat blijkt een verrassende oppepper. Maar laten we bij het begin beginnen.

1. Beter slapen

Meer energie krijgen door beter te slapen: het klinkt zo logisch, maar het is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Sterker, het lijkt steeds moeilijker te worden.

Je brein moet tot rust komen en heeft daar dus anderhalf uur voor het slapengaan voor nodig. Bouw in die tijd je dag af en leg je iPad of telefoon weg. Ruim wat op, schrijf dingen waar je meer tijd aan wilt besteden op een piekerbriefje, check even of alle deuren op slot zijn, lees een ontspannend boek, leg vast je kleren klaar voor de volgende dag.

Dat zijn allemaal dingen waarvoor je niet veel denkkracht nodig hebt, maar het ruimt wél op in je hoofd. Het zal voor sommigen afkicken worden, slapen zonder scherm, maar je krijgt er een stoot energie voor terug.

 2. Stop het getob

Nog zo’n energiezuiger: piekeren. Vrouwen hebben daar helaas een talent voor, we piekeren wel twee keer zoveel als mannen, blijkt uit onderzoek van de Universiteit Leiden.

Natuurlijk kan een piekerbriefje, zoals de slaapcoach tipt, uitkomst bieden, maar je ademhaling is ook een regelrecht wondermiddel. Bij piekeraars zit de ademhaling vaak ‘hoog’: daardoor denken je hersenen dat je vecht of vlucht. Je lichaam maakt zich klaar voor de strijd en hoe vaker dat gebeurt, hoe meer uitgeput je lichaam raakt. Je kunt dat patroon doorbreken door je aandacht uit je hoofd en naar je buik te brengen.

3. Zen met schone sokken

Ja, je leest het goed: wissel ‘s middags rond een uur of drie van sokken, adviseren de mindfull-experts van Zen Habits.

Voel je een energiedip aankomen? Doe je schoenen en sokken (of panty) uit, lucht de voeten een paar minuten en trek vervolgens een schoon paar sokken aan.

‘Je zult verbaasd zijn hoeveel frisser je je direct voelt,’ stellen de zen-masters. ‘Dit trucje is bij uitstek geschikt voor mensen die voor hun werk veel in beweging zijn.’

4. Altijd maar Gelukkig

Waarom zijn we altijd zo ‘op’ na een werkdag? We hebben vaak nog net genoeg puf om het eten te maken (of te bestellen), voordat we moe op de bank zakken. Je slaapt niet elke nacht slecht, dus waar ligt dat dan aan? En, belangrijker: hoe keren we het tij?

Onderzoek van Stanford University toont aan dat we zelfs zo gewend zijn geraakt aan intense emoties, dat we ons liever ‘opgetogen’ en ‘euforisch’ voelen, dan ‘sereen’ en ‘tevreden’. Kortom, we willen Heel Erg Gelukkig zijn en leven daarom op de toppen van onze emoties.

‘Dat maakt ook stresshormonen in het lichaam aan,’ zegt Emma Seppälä, psycholoog aan Stanford. ‘Want je hartslag gaat omhoog en je krijgt er soms zelfs klamme handen van, net als wanneer je angstig bent.’ Het resultaat? ‘Je bent in een mum van tijd moe. Als je constant uitgelaten of fanatiek bent, kost dat veel energie.’

Je mag de energie – waar we toch de hele dag op moeten teren – best wat meer in goede banen leiden. Zoek ook bewust je rustmomenten, maak vaker contact met dat deel van je brein. Op die manier bewaar je je energie voor de momenten waarop je die echt nodig hebt.’

5. Watertherapie 

Amerikaanse psychologen hebben ontdekt dat water helpt ontspannen. Ruim 55 procent van de deelnemers aan het onderzoek gaf aan dat ze beduidend minder stress hadden na een plens water in hun gezicht of nadat ze onder de douche waren geweest.

Deze vorm van ‘watertherapie’ helpt om de spanning letterlijk van je af te spoelen. Geen wonder dat sauna’s en wellnesscentra zo druk bezocht worden, maar daar hebben we niet elke dag de tijd voor. Zorg er daarom voor dat je per dag vijftien minuten ‘watertijd’ inbouwt.

Goed begin? Een voetenbad.

6. Razendsnelle work-out 

En hier hebben we geen pottenkijkers bij nodig, want met deze tip van fitnesstrainer en voedingsdeskundige Liese Schram ga je even helemaal los. ‘Ga staan, leg alle spullen naast je neer, sla met je handen op je bovenbenen, spring een paar keer in de lucht en slinger je armen in het rond. Dit doe je een minuut, of twee.

Besluit de korte work-out door een aantal keer heel diep in en uit te ademen. Zo geef je jezelf bij wijze van spreken een klap op je billen, zo van: we gaan er weer voor!’

Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

Of je er nu wandelt, wintersport of er gewoon bént, wij worden maar van weinig dingen zo blij als van in de bergen zijn. of het nu zomer of winter is, de vergezichten ontspannen en inspireren. 4 Redenen waarom het een weldaad is om in de bergen te zijn.

1. De bergen ontstressen

Als eerder in de bergen bent geweest dan weet je het: je kunt je er ultiem ontspannen. Zeker actief bezig zijn in de bergen zorgt voor een positief psychologisch effect. Je krijgt er meer energie van en dat zorgt voor een optimistisch gevoel.

2. Leven in de bergen zorgt voor gewichtsverlies

Op grote hoogte moet je lichaam harder werken om op temperatuur te blijven en zuurstof op te nemen. Dit in combinatie met een hogere concentratie van het leptine hormoon zorgt ervoor dat je gewicht verliest (als je een gemiddelde calorie-inname hebt natuurlijk).

Leptine is het hormoon dat je lichaam laat weten dat het verzadigd is. Op hoogte heb je hier meer van en daardoor minder trek. 

Lees ook: Claudia blogt: Waarom je knapper wordt van wandelen, vooral na je 50ste!

3. Betere glucosetolerantie

Het is een beetje een technisch verhaal, maar als je glucosebalans zoek is, is dat niet best voor je gezondheid. Je loopt dat zelfs meer kans op diabetes volgens onderzoek.

Het goede nieuws is dat wandelen in de bergen een zegen is voor die glucosetolerantie. En dan vooral op vlakke stukken.

4. Inspiratie

Wij zouden het wel weten als we moesten kiezen tussen een stevige bergwandeling of een bezoek aan de sportschool. De natuur, de uitgestrektheid, het uitzicht dat nooit verveelt en de zuivere lucht staan in schril contrast met een groepslesje pilates.

De afwezigheid van de prikkels die je in de stad hebt met het verkeer, reclames, mensenmassa's heb je in de bergen geeft je geest de ruimte om tot rust te komen.

Let op:

Je lichaam heeft wel even de tijd nodig om zich aan te passen aan de ijlere lucht, dus stel die uitdagende wandeling even een paar dagen uit tot je goed geacclimatiseerd bent.

Bron: blog.alpenreizen.nl Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

​​​​​​​

Het is vandaag Internationale Vrijwilligersdag. Doe jij al iets onbaatzuchtig? Daar win je zelf ook zeker iets mee. De uitspraak 'wie goed doet, goed ontmoet, is niet voor niets zo actueel.

Natuurlijk zijn er enorm veel dingen die je vrijwillig kan doen. Van rondgaan met de collectebus tot een het organiseren van een event of diner voor het goede doel (dat is dan iets meer in ons straatje).

Random act of kindness

Maar onderschat ook 'random acts of kindness' niet. Dat bloemetje dat je stuurt naar een zieke buurvrouw, ervoor zorgen dat iemand na vakantie in een schoon huis thuis komt, zomaar een kaartje voor die lieve vriendin die even niet zo goed in haar vel zit.

Van dat soort dingen word je zelf ook gelukkiger.

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Junya Tsubota (@junyartsubota) op

Dat positieve gevoel straalt ook weer af op de mensen om je heen. Het zogenoemde 'pebble-effect' verspreidt zich als de ringen in het water nadat je er een steen in gooit.

Vrijwilligerswerk is gezond

Volgens onderzoek heeft het uitvoeren van vrijwilligerswerk een positieve invloed op je gezondheid. Dat is nog eens win-win! Hoe dat komt? 

Je lichaam maakt oxytocine aan als je aardig voor iemand doet. Dit stofje stimuleert de aanmaak van stikstofmonoxide in je bloed. Door meer stikstofmonoxide verwijden je bloedvaten en verlaagt de bloeddruk.

Vrijwilligerswerk vergroot je sociale en relationele vaardigheden, je zelfvertrouwen en je eigen sociale banden in de maatschappij. Daardoor heb je minder kans dat verveling toeslaat en je je nutteloos of depressief voelt.

Doordat je je huis uit gaat overdag, kom je sneller aan de benodigde vitamine D. Zeker in de winter is dat belangrijk!

Lees ook: Vitamine D tekort in de overgang? Zo herken je dat

Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in