We willen heftige emoties voelen en vooral Heel Erg Gelukkig zijn, en dat kost bergen energie. Kortom, we kunnen met zijn allen wel wat meer energie gebruiken. Dus stop maar vast een extra paar sokken in je tas. Ja, ook dat blijkt een verrassende oppepper. Maar laten we bij het begin beginnen.

1. Beter slapen

Meer energie krijgen door beter te slapen: het klinkt zo logisch, maar het is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Sterker, het lijkt steeds moeilijker te worden.

More content below the advertising

Je brein moet tot rust komen en heeft daar dus anderhalf uur voor het slapengaan voor nodig. Bouw in die tijd je dag af en leg je iPad of telefoon weg. Ruim wat op, schrijf dingen waar je meer tijd aan wilt besteden op een piekerbriefje, check even of alle deuren op slot zijn, lees een ontspannend boek, leg vast je kleren klaar voor de volgende dag.

Dat zijn allemaal dingen waarvoor je niet veel denkkracht nodig hebt, maar het ruimt wél op in je hoofd. Het zal voor sommigen afkicken worden, slapen zonder scherm, maar je krijgt er een stoot energie voor terug.

 2. Stop het getob

Nog zo’n energiezuiger: piekeren. Vrouwen hebben daar helaas een talent voor, we piekeren wel twee keer zoveel als mannen, blijkt uit onderzoek van de Universiteit Leiden.

Natuurlijk kan een piekerbriefje, zoals de slaapcoach tipt, uitkomst bieden, maar je ademhaling is ook een regelrecht wondermiddel. Bij piekeraars zit de ademhaling vaak ‘hoog’: daardoor denken je hersenen dat je vecht of vlucht. Je lichaam maakt zich klaar voor de strijd en hoe vaker dat gebeurt, hoe meer uitgeput je lichaam raakt. Je kunt dat patroon doorbreken door je aandacht uit je hoofd en naar je buik te brengen.

3. Zen met schone sokken

Ja, je leest het goed: wissel ‘s middags rond een uur of drie van sokken, adviseren de mindfull-experts van Zen Habits.

Voel je een energiedip aankomen? Doe je schoenen en sokken (of panty) uit, lucht de voeten een paar minuten en trek vervolgens een schoon paar sokken aan.

‘Je zult verbaasd zijn hoeveel frisser je je direct voelt,’ stellen de zen-masters. ‘Dit trucje is bij uitstek geschikt voor mensen die voor hun werk veel in beweging zijn.’

4. Altijd maar Gelukkig

Waarom zijn we altijd zo ‘op’ na een werkdag? We hebben vaak nog net genoeg puf om het eten te maken (of te bestellen), voordat we moe op de bank zakken. Je slaapt niet elke nacht slecht, dus waar ligt dat dan aan? En, belangrijker: hoe keren we het tij?

Onderzoek van Stanford University toont aan dat we zelfs zo gewend zijn geraakt aan intense emoties, dat we ons liever ‘opgetogen’ en ‘euforisch’ voelen, dan ‘sereen’ en ‘tevreden’. Kortom, we willen Heel Erg Gelukkig zijn en leven daarom op de toppen van onze emoties.

‘Dat maakt ook stresshormonen in het lichaam aan,’ zegt Emma Seppälä, psycholoog aan Stanford. ‘Want je hartslag gaat omhoog en je krijgt er soms zelfs klamme handen van, net als wanneer je angstig bent.’ Het resultaat? ‘Je bent in een mum van tijd moe. Als je constant uitgelaten of fanatiek bent, kost dat veel energie.’

Je mag de energie – waar we toch de hele dag op moeten teren – best wat meer in goede banen leiden. Zoek ook bewust je rustmomenten, maak vaker contact met dat deel van je brein. Op die manier bewaar je je energie voor de momenten waarop je die echt nodig hebt.’

5. Watertherapie 

Amerikaanse psychologen hebben ontdekt dat water helpt ontspannen. Ruim 55 procent van de deelnemers aan het onderzoek gaf aan dat ze beduidend minder stress hadden na een plens water in hun gezicht of nadat ze onder de douche waren geweest.

Deze vorm van ‘watertherapie’ helpt om de spanning letterlijk van je af te spoelen. Geen wonder dat sauna’s en wellnesscentra zo druk bezocht worden, maar daar hebben we niet elke dag de tijd voor. Zorg er daarom voor dat je per dag vijftien minuten ‘watertijd’ inbouwt.

Goed begin? Een voetenbad.

6. Razendsnelle work-out 

En hier hebben we geen pottenkijkers bij nodig, want met deze tip van fitnesstrainer en voedingsdeskundige Liese Schram ga je even helemaal los. ‘Ga staan, leg alle spullen naast je neer, sla met je handen op je bovenbenen, spring een paar keer in de lucht en slinger je armen in het rond. Dit doe je een minuut, of twee.

Besluit de korte work-out door een aantal keer heel diep in en uit te ademen. Zo geef je jezelf bij wijze van spreken een klap op je billen, zo van: we gaan er weer voor!’

Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

Aan het einde van een drukke week kan jouw brein wel wat ontspanning gebruiken. Met deze tips ga jij fris het weekend in.

Wij geven je deze tips in het kader van Wereld Denkdag (World Thinking Day). 

More content below the advertising

World Thinking Day 

Op deze dag worden de vriendschap en belangenbehartiging tussen scoutingclubs wereldwijd gevierd. In Amerika ligt de organisatie hiervoor in handen van World Association of Girl Guides and Girl Scouts, die de dag aangrijpen om aandacht te vragen voor hun ‘global Movement’.

Hierbij worden  zaken die van invloed zijn op jonge vrouwen besproken en aangepakt. Ook wordt er geld opgehaald voor meisjesverenigingen wereldwijd, zo valt te lezen op wagggs.org

In Nederland wordt deze dag ook gevierd. Zo kunnen leden van Scouting Nederland met hun speltak een kaartje versturen naar bijvoorbeeld een scoutingvriend of iemand die niet zo vaak een kaartje ontvangt.  

Fitness voor je brein 

Hoe dan ook, wij nemen World Thinking Day letterlijk en beperken ons vandaag tot het brein. Wij vertellen hoe jij met een frisse bovenkamer het weekend in gaat.  

1. Begin je weekend met meditatie

Dit hoeft geen uur te duren. Ga op een rustige plek zetten, of dat nu je woonkamer of een hotelkamer is, maakt niet uit. Zit in kleermakerszit en leg je handen met de handpalmen naar onder gericht op je schoot. Je kunt ervoor kiezen om een kaarsje of waxinelichtje te laten branden en daarnaar te kijken of je houd je ogen gesloten.

Volg vervolgens een minuut lang je ademhaling. Word je afgeleid door gedachten of geluiden om je heen? Probeer je aandacht dan weer terug te brengen naar je ademhaling. Sluit je meditatie af met een diepe in- en uitademing.  

2. Ga vanavond op tijd naar bed 
 

Vaak ben je aan het eind van de week moe. Om je weekend fris te kunnen beginnen is het belangrijk dat je zorgt voor een goede nachtrust. Doordat je oplaadt heb je meer energie voor de zaterdag en zondag.  

3. Kijk kritisch naar je agenda
 

Het fijnst is als deze niet te vol gepland is. Zit je agenda al helemaal vol? Probeer dan om rustmomenten tussen je afspraken te creëren, zo voorkom je een gehaast weekend vol stress. Want als iets niet goed is voor je brein, dan is dat stress.

Het prettigst is wanneer je een klein aantal activiteiten en/of afspraken plant en je je daarop kunt focussen.  

4. Een gezond brein voed je met gezond eten

Eet daarom goede vetten, zoals avocado’s, noten en zorg dat je voldoende vezels binnenkrijgt. Drink tussendoor water.  

Lees ook: Vitamine D tekort in de overgang? Zo herken je het

5. Zorg voor beweging

Mensen die regelmatig aan lichaamsbeweging doen in de vorm van joggen, fietsen of traplopen, zorgen ervoor dat ze vooruitgang boeken wat betreft hun hersenactiviteit, zo bleek uit dit onderzoek van Columbia University waar we eerder over schreven. Kom dus van die bank af.  

Wanneer je meer energie krijgt, kun je die niet alleen gebruiken in het weekend, maar ook voor aankomende week. Bovendien kun je met meer energie ook beter denken en dat is wel prettig met World Thinking Day in gedachten.  

Beeld: iStock  

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in 

 

Yoga is inmiddels aardig ingeburgerd en heeft het zweverige imago achter zich gelaten. Hoewel er nog best vormen zijn die wel heel erg gericht zijn op het bovennatuurlijke. Wij vinden het vooral een heel prettige manier om wat tijd voor onszelf te maken en lekker actief bezig te zijn. Maar dit wisten wij nog niet over yoga!

1. Yoga betekent in het Sanskriet verenigen

More content below the advertising

2. Er zijn enorm veel verschillende soorten yoga

Het ene yoga is het andere niet. Kies de variant die het beste bij jou past op dat moment. Bekende vormen van yoga:

  • Hatha-yoga: de nadruk ligt op het sterker en soepeler maken van je lichaam
  • Bikram-yoga: Je doet je oefeningen, die vrij snel op elkaar volgen in een ruimte warmer dan 38 graden. Daardoor zweet je enorm en raak je veel afvalstoffen kwijt.
  • Ashtanga-yoga: Beste een inspannende vorm yoga waarbij de oefeningen vrij snel op elkaar volgen. Je raakt hierdoor in een soort flow.
  • Jin-yoga: Rust, je zit of ligt langere tijd in posities die erop gericht zijn je te laten ontspannen. Het maakt je lijf wel flexibeler, maar niet sterker.
  • Kundali-yoga: Yoga van het bewustzijn. Behalve de posities zorgen meditatie en ademhalingsoefeningen cvoor een verdieping in je bewustzijn.
  • Charkra-yoga: Je hebt 7 energiecentra in je lijf, de zogenoemde chakra’s. Bij deze vorm yoga leer je je energie sturen naar de gebieden waar het nodig is.

3. Yoga gaat goed samen met hardlopen

Door yoga verleng je je spieren dus als je echt een professioneel hardloper bent, is yoga niet zo goed voor je, maar als je af en toe een rondje hardloopt, verkorten je spieren en yoga kan daar juist weer een fijne tegenhanger voor zijn.

Daarnaast train je met yoga je ademhaling en daar heb je profijt van bij hardlopen. Ook andere sporten, zoals fitness  combineren goed met yoga om de hierboven beschreven redenen.

4. Je wordt er sterk van

Door yoga gebruik je veel verschillende spiergroepen en daar word je echt sterker van. Spierpijn blijft ook niet zo lang hangen.

5. Yoga helpt je houding

We zitten tegenwoordig veel meer dan vroeger, vaak achter een computer en veel in de auto. Met yogavormen als critical alignement yoga werk je aan een goede houding en trek je je wervelkolom weer even recht.

6. Yoga is goed voor je spijsvertering

Er zijn bepaalde houdingen waarmee je je organen als het ware masseert en dat brengt de boel goed ehm... op gang. Sowieso word je meer ontspannen van yoga, stress zorgt ervoor dat je spijsvertering vertraagt, met yoga voorkom je dat dat gebeurt.

7. Behalve dat het goed is voor je lijf, krijg je van yoga ook meer mentale (weer)kracht

Door de rust leer je beter beschouwen en omgaan met stress. Stress heeft simpelweg minder vat op je en dat maakt je mentaal sterker.

8. Je concentratie wordt beter

Bij yoga focus je op je ademhaling en door die focus op die manier te trainen, word je concentratievermogen ook groter. Door je focus een tijdje op één punt te richten in plaats van alle prikkels die je normaal gesproken krijgt van telefoons, beeldschermen en geluid ontwikkel je je focus.

Dus waar wacht je nog op? Kies de vorm die bij je past en zoek een yogaschool in de buurt of zoek op YouTube een video op en ga gewoon thuis aan de slag.

Namasté!

Beeld: Marion Michele by unsplash

Elke week het laatste mode-nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in