The quiet revolution krijgt steeds meer aanhangers. Schoorvoetend bekent de een na de ander dat een beetje stilte als een ware luxe aanvoelt. Hoog tijd om die term ‘alleen’ eens van zijn ongunstige reputatie te bevrijden. 

Nog nooit waren we omringd door zo veel geluid. Zelfs tijdens een klassiek concert gaat een telefoon af en is het gekuch niet van de lucht. Wie in de stiltecoupé van een trein de babbelaars tot stilte maant, wordt smakelijk uitgelachen.

Oren en ogen krijgen een onmogelijke hoeveelheid prikkels te verwerken. Geen wonder dat een toenemend aantal mensen de afzondering zoekt – voor een halfuur of voor altijd.

Sara Maitland

Boegbeeld van de quiet revolution is de Britse Sara Maitland. Na haar scheiding ging Maitland alleen wonen en raakte gefascineerd door de stilte die ze ontdekte. Hoe kunnen we onze angst voor eenzaamheid overwinnen en zo een rijker leven leiden? Dat wilde ze onderzoeken.

Ze verruilde haar leven in hartje Londen voor een teruggetrokken bestaan op een Schots eiland. Over haar ervaringen schreef ze verschillende boeken, zoals Stilte als antwoord en Alleen zijn, dat tips voor aspirant-stiltezoekers bevat.

Paradoxaal genoeg zijn de boeken zo populair dat Maitland overal wordt uitgenodigd om te komen praten over het alleen-zijn. 

Door de bad silence heen

Denk nu niet dat deze vrouw van nature een mensenschuw type is. Ze beschrijft zichzelf als een geboren prater. Of het nu babbelen op een feestje was of lezingen geven, praten was haar leven, zegt ze.

Het kluizenaarsbestaan ging haar dan ook niet meteen gemakkelijk af. Ze begon met zes weken moederziel alleen bivakkeren op het eiland Skye en geeft toe, dat ze in die periode door de nodige dalen is gegaan.

Maitland moest door the bad silence heen: de stemmen die je hoort in de wind, het naargeestige gekreun van oude balken... Maar: ‘Bijna tot mijn verrassing kwam ik er na een tijdje achter dat ik de stilte heerlijk vond. Het paste bij me. Ik wilde meer!’

Af en toe stil zijn is een weldaad voor je brein

Dat blijken vrijwel alle mensen te concluderen die een dergelijk eenzaam avontuur zijn aangegaan. ‘Iedereen die de positieve ervaring van langdurige stilte beschrijft, heeft het over een staat van gelukzaligheid.’ 

Als je alleen bent, vallen je zaken op die je anders niet ziet. Je kijkt anders, met meer aandacht. 

Alleen-zijn bevordert ook de creativiteit. Een brainstorm, zo blijkt uit onderzoek, levert veel minder ideeën op dan wanneer hetzelfde aantal mensen individueel ideeën bedenkt. Niets zo bevorderlijk voor het oplossen van knellende vragen als een eenzame autorit of een solowandeling. Zonder dat je je best ervoor doet, lijkt op zeker moment het licht aan te gaan in je hoofd. 

Stil zijn geeft het brein bovendien de kans de prikkels van alledag te verwerken. Om naar behoren te functioneren, moet het regelmatig rusten en opladen. Wie continu ‘aan’ staat, ontneemt het brein de gelegenheid om te herstellen.

Benieuwd naar Sara's boeken?

Sara Maitland, Stilte als antwoord. www.scriptum.nl
Sara Maitland, Alleen zijn. www.singeluitgeverijen.nl

Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

Of je er nu wandelt, wintersport of er gewoon bént, wij worden maar van weinig dingen zo blij als van in de bergen zijn. of het nu zomer of winter is, de vergezichten ontspannen en inspireren. 4 Redenen waarom het een weldaad is om in de bergen te zijn.

1. De bergen ontstressen

Als eerder in de bergen bent geweest dan weet je het: je kunt je er ultiem ontspannen. Zeker actief bezig zijn in de bergen zorgt voor een positief psychologisch effect. Je krijgt er meer energie van en dat zorgt voor een optimistisch gevoel.

2. Leven in de bergen zorgt voor gewichtsverlies

Op grote hoogte moet je lichaam harder werken om op temperatuur te blijven en zuurstof op te nemen. Dit in combinatie met een hogere concentratie van het leptine hormoon zorgt ervoor dat je gewicht verliest (als je een gemiddelde calorie-inname hebt natuurlijk).

Leptine is het hormoon dat je lichaam laat weten dat het verzadigd is. Op hoogte heb je hier meer van en daardoor minder trek. 

Lees ook: Claudia blogt: Waarom je knapper wordt van wandelen, vooral na je 50ste!

3. Betere glucosetolerantie

Het is een beetje een technisch verhaal, maar als je glucosebalans zoek is, is dat niet best voor je gezondheid. Je loopt dat zelfs meer kans op diabetes volgens onderzoek.

Het goede nieuws is dat wandelen in de bergen een zegen is voor die glucosetolerantie. En dan vooral op vlakke stukken.

4. Inspiratie

Wij zouden het wel weten als we moesten kiezen tussen een stevige bergwandeling of een bezoek aan de sportschool. De natuur, de uitgestrektheid, het uitzicht dat nooit verveelt en de zuivere lucht staan in schril contrast met een groepslesje pilates.

De afwezigheid van de prikkels die je in de stad hebt met het verkeer, reclames, mensenmassa's heb je in de bergen geeft je geest de ruimte om tot rust te komen.

Let op:

Je lichaam heeft wel even de tijd nodig om zich aan te passen aan de ijlere lucht, dus stel die uitdagende wandeling even een paar dagen uit tot je goed geacclimatiseerd bent.

Bron: blog.alpenreizen.nl Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

​​​​​​​

Het is vandaag Internationale Vrijwilligersdag. Doe jij al iets onbaatzuchtig? Daar win je zelf ook zeker iets mee. De uitspraak 'wie goed doet, goed ontmoet, is niet voor niets zo actueel.

Natuurlijk zijn er enorm veel dingen die je vrijwillig kan doen. Van rondgaan met de collectebus tot een het organiseren van een event of diner voor het goede doel (dat is dan iets meer in ons straatje).

Random act of kindness

Maar onderschat ook 'random acts of kindness' niet. Dat bloemetje dat je stuurt naar een zieke buurvrouw, ervoor zorgen dat iemand na vakantie in een schoon huis thuis komt, zomaar een kaartje voor die lieve vriendin die even niet zo goed in haar vel zit.

Van dat soort dingen word je zelf ook gelukkiger.

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Junya Tsubota (@junyartsubota) op

Dat positieve gevoel straalt ook weer af op de mensen om je heen. Het zogenoemde 'pebble-effect' verspreidt zich als de ringen in het water nadat je er een steen in gooit.

Vrijwilligerswerk is gezond

Volgens onderzoek heeft het uitvoeren van vrijwilligerswerk een positieve invloed op je gezondheid. Dat is nog eens win-win! Hoe dat komt? 

Je lichaam maakt oxytocine aan als je aardig voor iemand doet. Dit stofje stimuleert de aanmaak van stikstofmonoxide in je bloed. Door meer stikstofmonoxide verwijden je bloedvaten en verlaagt de bloeddruk.

Vrijwilligerswerk vergroot je sociale en relationele vaardigheden, je zelfvertrouwen en je eigen sociale banden in de maatschappij. Daardoor heb je minder kans dat verveling toeslaat en je je nutteloos of depressief voelt.

Doordat je je huis uit gaat overdag, kom je sneller aan de benodigde vitamine D. Zeker in de winter is dat belangrijk!

Lees ook: Vitamine D tekort in de overgang? Zo herken je dat

Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in