Loslaten is een belangrijk principe van de mindfulness-filosofie en het heeft mij al vaak uit de stress-val gered. Ik pas loslaten dan ook op allerlei manieren toe, zowel privé als in mijn werk, omdat het mij helpt om nuchter te blijven nadenken in plaats van over de rooie te gaan.

Nu de vakantie voor de deur staat, en ook ik nog duizend dingen moet regelen voordat ik weg kan, heb ik een paar praktische mindfulness-oefeningen ontwikkeld. Deze helpen je om loslaten in te zetten, zodat je straks ontspannen op reis kunt.

1. Loslaten op je werk

De laatste dagen op je werk verlopen doorgaans chaotisch, zéker de laatste dag. Je weet dat er op het laatste moment nog van alles gedaan en besloten moet worden en dat je daarna pas doodop naar huis kunt.

Article continues after the ad

Gelukkig kun je – dankzij mindful loslaten – die laatste werkdag in een andere, gezondere mindset doorbrengen. 

A. Goed voornemen

Neem je voor, nog voordat je ’s ochtends je huis verlaat, dat je je negatieve vooroordelen loslaat en je alle haastklussen, overdrachten en vragen met een rustig hart tegemoet treedt.

Een beetje zoals je dat van de Dalai Lama zou verwachten als hij een gewone kantoorbaan had. Zeg tegen jezelf: Vandaag mag alles op mijn pad komen en zal ik er met een helder hoofd mee dealen.

B. Klus per klus

Eenmaal op je werk ga je dit keer niet als een gek aan de slag, maar kies je één klus, één meeting of één telefoongesprek uit. Dit ga je met uiterste concentratie doen.

Word je gestoord door je collega die een vraag heeft, dan verleg je je focus en help je deze collega uit de brand, in plaats van hem met een verhitte kop af te snauwen. Zodra je een brandje geblust hebt, keer je terug naar die ene taak en ga je weer geconcentreerd verder.

C. Doe vriendelijk en behulpzaam

Prent jezelf in dat ook deze dag een kostbare dag van jouw leven is, en dat je het jezelf gunt om deze dag zonder stress door te brengen en collega’s te helpen waar dat nodig is.

Realiseer je ook dat het bedrijf gewoon door blijft draaien, ook als jij er niet bent. Maak jezelf niet belangrijk met gezucht en gesteun, maar stel je in dienst van anderen. Wees vriendelijk, geduldig en behulpzaam.

Creëer bewust een goede herinnering voor je collega’s en klanten. Stel dat ze je nooit meer zullen zien… wil je dan als een kwade bullebak herinnerd worden of als die geweldige collega die iedereen zal missen? 

2. Loslaten thuis

Waarschijnlijk heb je je voorgenomen dat je alles op tijd geregeld zou hebben voor je vertrek, maar natuurlijk is dat niet gelukt. Je geeft jezelf er dan ook flink van langs; Je leert het ook nooit! En dat terwijl je vriendinnen hun leven wel altijd tiptop op orde hebben, arrgghh!

Toch heb je, zelfs vlak voor vertrek, de mogelijkheid om te kiezen in welke emotionele staat je die laatste uren thuis doorbrengt:

Je gaat nog als een gek van alles regelen en ‘in orde’ maken

óf

Je bepaalt nuchter wat de meest belangrijke taken zijn en laat het voltooien van alle andere taken bewust los

Met de eerste optie weet je zeker dat jij (en je gezin) over de rooie zult raken en je een flinke koppijn tegemoet kunt zien zodra je op je vakantiebestemming arriveert.

Met de tweede optie laat je het zelfopgelegde (en niet-efficiënte) idee – dat je alles goed en netjes moet achterlaten voordat je weg kunt – bewust los. Je accepteert dat je de belangrijke dingen geregeld hebt en dat dat meer dan voldoende is om met een gerust hart op vakantie te gaan.

En zo stop je wel de paspoorten en de vliegtickets in je handtas, maar laat je de badkamer voor wat 'ie is, want die kun je op je gemak schoonmaken als je weer thuis bent.

Concentreer je op de belangrijke dingen

In plaats van door het huis te rennen en alles op de valreep ‘goed’ te maken, concentreer je je op een paar belangrijke dingen en besteed je de rest van de tijd rustig aan je kinderen, je partner of de huisdieren.

Realiseer je dat hoe opgefokter jij bent, hoe meer stress de anderen ervaren, omdat ze niet anders kunnen dan op jouw rusteloze energie reageren.

Als jij echter nuchter blijft nadenken en belangrijke taken van onbelangrijke taken onderscheidt, dan breng je rust in de tent en begint je gezin ook met een meer ontspannen gevoel aan de vakantie.

3. Loslaten wanneer je vertrekt

Ik was zelf altijd erg gestrest als we een vliegvakantie hadden geboekt. Op het moment van vertrek, schoot ik steevast in een eindeloos paniekerige gedachtenstroom waarin het missen van de vlucht de vaste hoofdrol speelde.

Ondanks dat we uren van tevoren vertrokken en lekke banden, files en zenuwachtige plasstops zorgvuldig ingecalculeerd werden, bleef ik maar piekeren en stressen totdat we - thank god - op het vliegveld aankwamen en ik eindelijk opgelucht kon ademhalen.

Sinds ik mindfulness toepas, heb ik dat gedrag gelukkig afgeleerd. Als ik eenmaal onderweg in een pieker-centrifuge gezogen dreig te worden, pas ik een drietal praktische mindfulness-oplossingen toe waarmee ik onnodige stress snel loslaat.

A. Zo'n ramp is het missen van een vlucht niet

Realiseer je dat als je je vlucht mist, dat niets meer is dan het missen van een vlucht. En daarvan is nog nooit iemand gewond geraakt of overleden. Zo’n ramp is het dus niet. Sterker nog, het is makkelijk op te lossen, want je boekt op het vliegveld gewoon een latere vlucht.

Zou je wat moeten bijbetalen is dat natuurlijk pech, maar niets om van uit je dak te gaan. Kortom: je lost het als een volwassen persoon op in plaats van zielig te gaan zitten stressen en je medereizigers tot wanhoop te drijven.

B. Concentreer je op je lichaam

Je zit in de auto of de trein op weg naar het vliegveld of naar je vakantiebestemming, en je gaat je voeten van binnenuit voelen. Je voelt je voeten in je slippers, je voelt de tenen, de zool, de hielen, de bovenkant van je voeten.

Geef volledige aandacht aan deze wonderen der natuur die je al je hele leven trouw overal naartoe brengen. Deze focus-oefening zorgt ervoor dat je hersenen geen ruimte hebben om te piekeren en zo stress te veroorzaken.

Je zult merken dat je je al snel rustiger voelt wanneer je je lichaam van binnenuit voelt.

C. Dit is jóuw tijd en jóuw leven

Realiseer je dat waar je ook bent, en wat je ook doet, dit jouw tijd is en jouw leven. Ook als je onderweg bent, met duizend drukke wat-als?-gedachten in je hoofd… dit is jouw exclusieve tijd.

En jij, als eigenaar van je lichaam en geest, hebt de keuze om deze tijd met onrust en paniek te verspillen, of in emotioneel evenwicht door te brengen waarin je alles wat er om je heen gebeurt rustig accepteert.

Conclusie

Alle stress, ook vakantiestress, wordt veroorzaakt door onbewust, reactief denken en doen. Met mindfulness leer je dit gedrag af door eenvoudigweg helder te blijven nadenken en bewuste keuzes te maken.

Wat voor mij altijd het beste werkt is de vraag: Wat voor soort mens wil ik zijn? Wil ik een stresskip zijn die zich door problemen laat overweldigen? Of wil ik een leuk, aardig, attent, behulpzaam medemens zijn waar anderen graag mee omgaan?

Stress infecteert niet alleen jouw levensvreugde, maar ook dat van de mensen om je heen. Hoe sneller je leert je stress los te laten, hoe beter het is. Voor jou èn voor de mensen die je liefhebt.

Over Marisa:

Marisa Garau (50) helpt anderen om een ontspannen en gebalanceerd leven te creëren met behulp van mindfulness. “Ik runde mijn eigen reclamebureau in Amsterdam maar leed enorm onder stress en depressie.

Totdat ik mindfulness ontdekte; daarna is mijn hele leven veranderd. Ik ben mindfulness-teacher geworden en heb twee bestsellers over mindfulness geschreven.

Mijn man Arjan en ik zijn naar Nieuw-Zeeland verhuisd en samen produceren we onze eigen Cames Cottage olijfolie. Als je ook op zoek bent naar minder stress en meer levensplezier, lees dan alles over mijn mindfulness-aanpak zonder zweverigheid in mijn artikel over loslaten.” 

Beeld: Bonnita Postma en Arjan van Woensel