Hoe heerlijk de kerstdagen ook zijn, niet iedereen wordt er gelukkig van. En dan zijn het ook nog van die koude, donkere dagen. Hoe je de komende tijd toch happy doorkomt? Werk aan je serotonine.

Ook al hebben we de kortste dag bijna gehad (op 21 december), het blijven natuurlijk donkere dagen. Toch kun je echt proberen jezelf blijer te maken. Daar zorgt de serotonine in je lijf namelijk voor. Die moet je alleen even een boost geven. En dat gaat zo:

Zoek de zon op
Juist als je het liefst onder de dekens wilt blijven liggen, is het belangrijk om het daglicht in te gaan. Een goede buitenwandeling maakt echt een wereld van verschil. Het zonlicht triggert de aanmaak van serotonine, wat een positieve draai geeft aan de moody stemming.

More content below the advertising

Ga bewegen
Jezelf even lekker in het zweet werken, geeft ook een boost aan het serotonine- en dopamineniveau, die de focus leggen op je (succesvolle) prestaties in plaats van de pijn en vermoeidheid na het sporten. Ook goed: de endorfines die vrijkomen. Het is bewezen dat twintig minuten sporten je stemming een boost geeft die wel twaalf uur aanhoudt. Ah, en houd je niet van sporten, zoek dan iets anders waarbij je beweegt. Dansen telt ook.

Gun jezelf wat TLC
TLC: tender, love and care. Ofwel: aandacht voor jezelf. Neem een massage of een gezichtsbehandeling, whatever makes you happy. Uit studies blijkt dat een massage wonderen kan verrichten omdat die depressieve gevoelens, stress en angsten vermindert. Bij deelnemers aan een onderzoek bleek na een goede massage het stresshormoon cortisol met ruim vijftig procent te zijn verminderd, terwijl de serotonine juist steeg.

Weet wat je eet
Eetwaar die bewezen het humeur opbeurt: eieren, kaas, zalm, noten, zaden en zelfs tofu boosten het serotonine-level.
Stukje chocola erbij en zo zing je het wel uit tot de lente...