Aan het einde van een drukke week kan jouw brein wel wat ontspanning gebruiken. Met deze tips ga jij fris het weekend in.

Wij geven je deze tips in het kader van Wereld Denkdag (World Thinking Day). 

More content below the advertising

World Thinking Day 

Op deze dag worden de vriendschap en belangenbehartiging tussen scoutingclubs wereldwijd gevierd. In Amerika ligt de organisatie hiervoor in handen van World Association of Girl Guides and Girl Scouts, die de dag aangrijpen om aandacht te vragen voor hun ‘global Movement’.

Hierbij worden zaken die van invloed zijn op jonge vrouwen besproken en aangepakt. Ook wordt er geld opgehaald voor meisjesverenigingen wereldwijd, zo valt te lezen op wagggs.org

In Nederland wordt deze dag ook gevierd. Zo kunnen leden van Scouting Nederland met hun speltak een kaartje versturen naar bijvoorbeeld een scoutingvriend of iemand die niet zo vaak een kaartje ontvangt.  

Fitness voor je brein 

Hoe dan ook, wij nemen World Thinking Day letterlijk en beperken ons vandaag tot het brein. Wij vertellen hoe jij met een frisse bovenkamer het weekend in gaat.  

1. Begin je weekend met meditatie

Dit hoeft geen uur te duren. Ga op een rustige plek zetten, of dat nu je woonkamer of een hotelkamer is, maakt niet uit. Zit in kleermakerszit en leg je handen met de handpalmen naar boven gericht op je schoot. Je kunt ervoor kiezen om een kaarsje of waxinelichtje te laten branden en daarnaar te kijken of je houd je ogen gesloten.

Volg vervolgens een minuut lang je ademhaling. Word je afgeleid door gedachten of geluiden om je heen? Probeer je aandacht dan weer terug te brengen naar je ademhaling. Sluit je meditatie af met een diepe in- en uitademing.  

2. Ga vanavond op tijd naar bed 
 

Vaak ben je aan het eind van de week moe. Om je weekend fris te kunnen beginnen is het belangrijk dat je zorgt voor een goede nachtrust. Doordat je oplaadt heb je meer energie voor de zaterdag en zondag.  

3. Kijk kritisch naar je agenda
 

Het fijnst is als deze niet te vol gepland is. Zit je agenda al helemaal vol? Probeer dan om rustmomenten tussen je afspraken te creëren, zo voorkom je een gehaast weekend vol stress. Want als iets niet goed is voor je brein, dan is dat stress.

Het prettigst is wanneer je een klein aantal activiteiten en/of afspraken plant en je je daarop kunt focussen.  

4. Een gezond brein voed je met gezond eten

Eet daarom goede vetten, zoals avocado’s, noten en zorg dat je voldoende vezels binnenkrijgt. Drink tussendoor water.  

Lees ook: Vitamine D tekort in de overgang? Zo herken je het

5. Zorg voor beweging

Mensen die regelmatig aan lichaamsbeweging doen in de vorm van joggen, fietsen of traplopen, zorgen ervoor dat ze vooruitgang boeken wat betreft hun hersenactiviteit, zo bleek uit dit onderzoek van Columbia University waar we eerder over schreven. Kom dus van die bank af.  

Wanneer je meer energie krijgt, kun je die niet alleen gebruiken in het weekend, maar ook voor aankomende week. Bovendien kun je met meer energie ook beter denken en dat is wel prettig met World Thinking Day in gedachten.  

Beeld: iStock  

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in 

 

Het is vandaag Wereld Slaapdag en die dag laten we niet zomaar aan ons voorbijgaan. Met deze tips slaap jij vanavond - hopelijk - als een roos.

Woelen, onrustige benen, piekeren.... We hebben er allemaal weleens last van (gehad) als we proberen te slapen. En het hebben van een goede nachtrust is juist zo belangrijk. Want als je goed slaapt, herstel je en krijg je weer energie waardoor je de volgende keer goed kunt functioneren. 

More content below the advertising

Gelukkig bestaan er adviezen waardoor jij - hopelijk - een goede nachtrust krijgt.

  1. Vermijd na 21.00 uur blauw licht
    Het is belangrijk om na 21.00 uur blauw licht (denk aan mobiele telefoon, tablet etc.) te vermijden. Wanneer je blootgesteld wordt aan dit licht reageren je hersenen hierop, oftewel ze denken dat het dag is en komen in actie. Probeer daarom na 21.00 uur je telefoon niet meer te gebruiken. Gebruik jij je telefoon als wekker? Pas dan bij de instellingen aan dat je telefoon na 21.00 uur het blauwe licht uitfiltert.
     
  2. Doe een rustgevende activiteit
    Zorg dat je vlak voordat je naar bed gaat iets doet wat voor jou rustgevend werkt. Dat kan een meditatie zijn, maar ook het lezen van een fijn tijdschrift/boek of (yoga-)oefeningen doen. Zorg dat je deze activiteit met volle aandacht doet.
     
  3. Maak je hoofd leeg
    Ben je een echte piekeraar? Dan kan het helpen om een klein opschrijfboekje op je nachtkastje te leggen, waarin je datgene waar je je zorgen over maakt opschrijft. Vervolgens probeer je de kwestie los te laten. De volgende dag kun je dan je aantekening er weer bij pakken en bedenken of de kwestie nog jouw aandacht nodig heeft en zo ja, hoe je deze dan kunt oplossen. Dan ben je constructief bezig. 
     
  4. Druppel wat lavendelolie op je kussensloop
    Wie moeite heeft om in slaap te komen, kan wat lavendelolie druppelen op haar kussensloop. De geur werkt kalmerend, waardoor je mogelijk sneller in slaap valt. De olie is te koop bij onder andere de natuur-/gezondheidswinkel, maar ook eenvoudig zelf te maken, zoals gezonderleven.com uitlegt.
     

Lees ook: Angela Groothuizen laat met deze foto zien hoe grappig én schaamteloos ze is

Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in
 

Wie dagelijks 20 minuten doorbrengt in een park, is gelukkiger en heeft een betere stemming, zo blijkt uit onderzoek van de University of Alabama in de Amerikaanse stad Birmingham.

Degenen die overdag naar buiten gaan ervaren veel fysieke en mentale voordelen. Zoals de vermindering van stress en herstel van mentale vermoeidheid. En dat kan gewoon door even te gaan zitten op een bankje of een ontspannen wandeling te maken, zo meldt countryliving.com. Als je dagelijks slechts 20 minuten buiten doorbrengt is dat goed voor de gezondheid.

"Over het algemeen bleek dat parkbezoekers na hun bezoek een verbetering in hun emotionele welzijn rapporteerden", zo vertelde hoofdonderzoeker Hon Yuen aan de Huffington Post.

More content below the advertising

Tijd buiten is belangrijk

"We vonden geen niveaus van fysieke activiteit gerelateerd aan een verbeterd emotioneel welbevinden, maar we hebben wel gezien dat de tijd die doorgebracht werd in het park gerelateerd is aan een verbeterd emotioneel welbevinden."

Bomen, lucht en vogelzang

Ook onderzoekers van King's College London hebben, in een afzonderlijke studie over de voordelen van naar buiten gaan, ontdekt dat blootstelling aan bomen, lucht en vogelzang de gezondheid en het welzijn stimuleren. Dit gold in het bijzonder voor degenen die in de stad wonen.

Lees ook: Zó maak je een paardenstaart à la Máxima

Geestelijk welzijn

Dr. Andrea Mechelli, verbonden aan het Institute of Psychiatry, Psychology & Neuroscience van King's College London, zei: "Deze bevindingen suggereren dat kortdurende blootstelling aan de natuur een meetbare gunstige invloed heeft op het geestelijk welzijn."

Ook meent de arts dat de uitkomsten suggereren dat de natuur vooral gunstig zou kunnen zijn voor mensen die risico lopen op het krijgen van mentale problemen. 

Lekker elke dag naar buiten dus!

Heb je zin in een lange wandeling? Laat je dan inspireren door Claudia's blog over het Bellopad

Bron: countryliving.com
Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in