Het is officieel lente. De tijd waarin alles gaat groeien en bloeien. Helaas kun je last krijgen van voorjaarsmoeheid, maar gelukkig is daar wat aan te doen. 

"Wie ieder jaar aan het einde van de winter last heeft van die futloosheid en daar een patroon in herkent, kan last hebben van voorjaarsmoeheid. Hormonaal staat het lichaam nog in de wintermodus, vanwege de koude en donkere periode die we achter de rug hebben," zo vertelt huisarts Edwin de Vaal aan NU.nl.

More content below the advertising

Die wintermodus is een ruststand en die is er vanuit de natuur bij ons in geprogrammeerd. "Vroeger was er in de winter minder eten en moest je dus zuinig omgaan met energie. Bij veel dieren zie je dat nog steeds: ze gaan in winterslaap."

Dít moet je niet doen

"Duik vooral niet je bed in om bij te slapen, want dat werkt averechts," zo vertelt de huisarts.

Hij adviseert patiënten juist om actief te zijn. "Ga vooral in de middaguren, als de zon het hardst schijnt, lekker naar buiten. Maak een wandeling of pak de fiets naar het werk. Binnen kun je het licht opzoeken door de eettafel of het bureau bij het raam te zetten. Je lichaam registreert al die veranderingen en daardoor doorbreek je het winterslaap-gevoel," aldus huisarts De Vaal.

Lees ook: '20 minuten per dag buiten zijn maakt je gelukkiger'

Tips tegen voorjaarsmoeheid

  1. Ga eropuit
  2. Beweeg in de buitenlucht
  3. Zoek het (zon)licht op, ook binnen
  4. Eet vitamine D-rijk voedsel, bijvoorbeeld vette vis zoals haring, zalm en makreel
  5. Als aanvulling op de andere tips kun je volgende winter een vitamine D-tablet proberen

Heb je zin in een lange wandeling? Laat je dan inspireren door Claudia's blog over het Bellopad

Bron: nu.nl
Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in