Wat maakt succesvolle mensen nou zo anders dan een gewone man of vrouw? Eén ding hebben tycoons en miljonairs in elk geval gemeen: ze hanteren vrijwel allemaal de '5-uur regel'. 

Als je bekijkt waar bijvoorbeeld Oprah Winfrey, Bill Gates, Warren Buffett (Amerikaans zakenman en investeerder) en Mark Zuckerberg zich mee bezighouden, ontrafelt zich een opvallend patroon.

Frappante overeenkomst
Ze hebben stuk voor stuk drukke levens, maar maken ook allemaal tijd om minstens één uur per dag - en in elk geval vijf uur per week - nieuwe dingen te leren. Iets wat in Amerika, nadat deze overeenkomst werd ontdekt, bekendstaat als de five-hour rule.

Lees ook: Snack jezelf slim: 6 x lekker eten voor een fit brein

Schrijver Michael Simmons nam verschillende extreem succesvolle mensen onder de loep, en ontdekte dat de 5-uur regel doorgaans wordt besteed aan: lezen, nadenken en experimenteren.

1. LEZEN
Volgens een artikel in Havard Business Review is de bibliotheek van Nike-oprichter Phil Knight zo heilig, dat je er 'je schoenen uit moet trekken en dient te buigen.' Dát gaat wat ver, maar het lezen van boeken kan wel bijdragen tot meer succes, zo vindt ook Oprah Winfrey. "Boeken waren mijn toegang tot persoonlijke vrijheid", aldus de Amerikaanse presentatrice, actrice, producer en ondernemer - die jaarlijks zo'n 223 miljoen dollar verdient. 

Phil Knight en Oprah Winfrey zijn niet de enige 'billionaire boekenwurmen':

* Zakenman Mark Cuban leest elke dag meer dan drie uur. 
* Arthur Blank, mede-oprichter van doe-het-zelfzaak Home Depot, leest twee uur per dag.
* Multi-miljonair/ondernemer David Rubinstein verslindt zes boeken per week.

2. NADENKEN
Ook heel belangrijk in het leven der succesvolsten: tijd om na te denken, te filosoferen (en soms ook te mediteren).

Ronddwalen en peinzen 
AOL-directeur (AOL is de grootste internetaanbieder in de Verenigde Staten) Tim Armstrong zorgt ervoor dat hij en zijn stafleden vier uur per week besteden aan nadenken. Jack Dorsey, mede-oprichter van Twitter, houdt ervan om urenlang peinzend rond te dwalen en LinkedIn-baas Jeff Weiner blokt standaard twee uur per dag in zijn agenda om zich eens goed te bezinnen.

Positieve draai
En dat is absoluut geen tijdverspilling. Wat ook geldt voor het opschrijven van briljante invallen tijdens dat - excusez le mot - 'gemijmer'. Multimiljonaire en ondernemer Sara Blakely, oprichtster van lingerie-label Spanx, noteert alles en bekende ooit in een interview dat ze wel twintig notitieboekjes bezit. Daarin schrijft ze vooral op welke vervelende dingen ze op een dag meemaakt én wat voor positiefs daar toch weer uit voortvloeit. 

3. EXPERIMENTEREN
Tot slot blijkt de 5-uur regel zich perfect te lenen voor het nodige experimenteer-werk. 

Eén maand totaal iets anders
De vroegere politicus en wetenschapper Ben Franklin ruimde zijn hele leven tijd in om te experimenteren en om van gedachten te wisselen met gelijkgestemden. Ook Google staat erom bekend dat werknemers 20% van hun werktijd mogen besteden aan experimenteren met nieuwe projecten.
En Facebook kent zijn 'Hack-a-Months', waarin een werknemer een maand lang iets totaal anders gaat doen dan het vakgebied waar hij/zij zich doorgaans mee bezighoudt. Een geweldig initiatief, als je het ons vraagt. Je wordt er slimmer van, meer allround, en je krijgt waarschijnlijk ook meer begrip voor elkaars functie.

Zij kijken verder
Mensen die de 5-uur regel hanteren, hebben echt een voordeel. Waar de meeste bazen focussen op 'efficiëntie' en 'productiviteit', kijken degenen die bij blijven leren en lezen naar dat andere aspect, waarmee je uiteindelijk met kop en schouders boven de rest uitsteekt: jezelf verbeteren. En dat is wat je kunt bewerkstelligen, in vijf uur per week. 

Bron: Michael Simmons, mede-oprichter van Empact, met Ian Chew en Shizuka Ebata

Of je er nu wandelt, wintersport of er gewoon bént, wij worden maar van weinig dingen zo blij als van in de bergen zijn. of het nu zomer of winter is, de vergezichten ontspannen en inspireren. 4 Redenen waarom het een weldaad is om in de bergen te zijn.

1. De bergen ontstressen

Als eerder in de bergen bent geweest dan weet je het: je kunt je er ultiem ontspannen. Zeker actief bezig zijn in de bergen zorgt voor een positief psychologisch effect. Je krijgt er meer energie van en dat zorgt voor een optimistisch gevoel.

2. Leven in de bergen zorgt voor gewichtsverlies

Op grote hoogte moet je lichaam harder werken om op temperatuur te blijven en zuurstof op te nemen. Dit in combinatie met een hogere concentratie van het leptine hormoon zorgt ervoor dat je gewicht verliest (als je een gemiddelde calorie-inname hebt natuurlijk).

Leptine is het hormoon dat je lichaam laat weten dat het verzadigd is. Op hoogte heb je hier meer van en daardoor minder trek. 

Lees ook: Claudia blogt: Waarom je knapper wordt van wandelen, vooral na je 50ste!

3. Betere glucosetolerantie

Het is een beetje een technisch verhaal, maar als je glucosebalans zoek is, is dat niet best voor je gezondheid. Je loopt dat zelfs meer kans op diabetes volgens onderzoek.

Het goede nieuws is dat wandelen in de bergen een zegen is voor die glucosetolerantie. En dan vooral op vlakke stukken.

4. Inspiratie

Wij zouden het wel weten als we moesten kiezen tussen een stevige bergwandeling of een bezoek aan de sportschool. De natuur, de uitgestrektheid, het uitzicht dat nooit verveelt en de zuivere lucht staan in schril contrast met een groepslesje pilates.

De afwezigheid van de prikkels die je in de stad hebt met het verkeer, reclames, mensenmassa's heb je in de bergen geeft je geest de ruimte om tot rust te komen.

Let op:

Je lichaam heeft wel even de tijd nodig om zich aan te passen aan de ijlere lucht, dus stel die uitdagende wandeling even een paar dagen uit tot je goed geacclimatiseerd bent.

Bron: blog.alpenreizen.nl Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

​​​​​​​

Het is vandaag Internationale Vrijwilligersdag. Doe jij al iets onbaatzuchtig? Daar win je zelf ook zeker iets mee. De uitspraak 'wie goed doet, goed ontmoet, is niet voor niets zo actueel.

Natuurlijk zijn er enorm veel dingen die je vrijwillig kan doen. Van rondgaan met de collectebus tot een het organiseren van een event of diner voor het goede doel (dat is dan iets meer in ons straatje).

Random act of kindness

Maar onderschat ook 'random acts of kindness' niet. Dat bloemetje dat je stuurt naar een zieke buurvrouw, ervoor zorgen dat iemand na vakantie in een schoon huis thuis komt, zomaar een kaartje voor die lieve vriendin die even niet zo goed in haar vel zit.

Van dat soort dingen word je zelf ook gelukkiger.

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Junya Tsubota (@junyartsubota) op

Dat positieve gevoel straalt ook weer af op de mensen om je heen. Het zogenoemde 'pebble-effect' verspreidt zich als de ringen in het water nadat je er een steen in gooit.

Vrijwilligerswerk is gezond

Volgens onderzoek heeft het uitvoeren van vrijwilligerswerk een positieve invloed op je gezondheid. Dat is nog eens win-win! Hoe dat komt? 

Je lichaam maakt oxytocine aan als je aardig voor iemand doet. Dit stofje stimuleert de aanmaak van stikstofmonoxide in je bloed. Door meer stikstofmonoxide verwijden je bloedvaten en verlaagt de bloeddruk.

Vrijwilligerswerk vergroot je sociale en relationele vaardigheden, je zelfvertrouwen en je eigen sociale banden in de maatschappij. Daardoor heb je minder kans dat verveling toeslaat en je je nutteloos of depressief voelt.

Doordat je je huis uit gaat overdag, kom je sneller aan de benodigde vitamine D. Zeker in de winter is dat belangrijk!

Lees ook: Vitamine D tekort in de overgang? Zo herken je dat

Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in