Al tien jaar brengt Flow de boodschap om trager te leven en geluk in de kleine dingen te vinden. Hier hun 10 levenslessen die op dit moment belangrijker zijn dan ooit.

1. Geluk zit in de kleine dingen

De buurvrouw die een pannetje pompoensoep brengt, een wandeling in de duinen, een complimentje geven of krijgen: klein geluk, oog hebben voor wat er dagelijks aan mooie momenten zijn om je heen. Als je je daarin oefent, dan voelt alles anders.

2. Streven naar geluk maakt ongelukkig

Onze hele generatie (en die na ons) is opgegroeid met het idee dat geluk maakbaar is. Maar je  kunt niet elke dag gelukkig zijn, dat zou zijn als leven op een hoogvlakte.

Geluk is niet maakbaar en zeker niet continu vast te houden. Accepteren dat het leven ups en downs heeft maakt je onder de streep gelukkiger.

3. Verkeerde keuzes maken is prima

We zien keuzestress om ons heen. Al die keuzes zijn verlammend. Want als je verkeerd kiest, heb je dat zelf gedaan.

Dus blijven we alle vakantiebeoordelingssites checken voordat we boeken, om maar te zorgen dat we niet in een stom huisje terechtkomen. Vroeger hoorde dat er gewoon bij.

4. Minder denken helpt

Problemen lossen we vaak op met denken, piekeren en puzzelen: wat moet ik of de ander doen, hoe kunnen we dingen veranderen, wat ga ik zeggen, wat wil ik dan wél etc. Zo kunnen we onszelf gek maken.

Soms komen de antwoorden juist als je níet denkt. Laat het probleem gewoon een weekje liggen en vraag je een week later af: is het er nog? Vaak is het dan al opgelost. Of voelt het niet meer zo zwaar.

5. Loslaten werkt

We zijn er zelf niet heel goed in, want ergens zegt een stemmetje in ons dat als we overal controle over houden het leven veilig en overzichtelijk is, maar hoe blij verrast zijn we vaak als we dingen durven loslaten.

6. Buiten je comfortzone is het leven soms mooier

Lekker alles hetzelfde doen, rust en regelmaat, veel mensen houden ervan. Maar als je vaker nieuwe dingen doet, voelt het leven lichter. Je moet je hersenen blijven trainen anders wordt het steeds moeilijker iets nieuws te doen. Juist in deze tijd heel belangrijk.

7. Wees vaker aardig voor jezelf

Zelfcompassie, daar zijn we niet goed in. Vaak zijn we streng voor onszelf, moeten we zo veel. Maar gun jezelf vaker wat tijd voor jezelf, durf vaker voor jezelf te kiezen in plaats van te doen wat anderen van je verwachten.

‘Van wie moet dat dan?’ lazen we ooit. Mooi zinnetje om vaak tegen jezelf te zeggen.

8. Geniet van alles wat je mist

FOMO (the fear of missing out) is enorm toegenomen sinds de opkomst van social media. Voor je het weet zit je weer naar die levens van anderen te kijken, die wel op dat festival staan, aan zee zitten of in Thailand rondreizen. Daardoor kun je je ontevreden gaan voelen over je eigen leven.

Zo beïnvloeden social media enorm je stemming en voel je voortdurende onrust. Ga af en toe actief offline, laat je telefoon thuis op een wandeling en geniet ervan. Ook als je niet deelt is het leven echt.

9. Je kúnt andere keuzes maken

Je hebt meer keuzes dan je denkt, en vaak zijn kleine veranderingen heel effectief. Als je steeds moe en gestrest bent, hoef je heus je baan niet op te zeggen.

Door elke ochtend iets vroeger op te staan en rustig op te starten of af en toe te beginnen met een uurtje wandelen, voelt het leven al heel anders.

10. Vertraag eens vaker

Als je bewust vertraging inbouwt – een boek lezen, rustig fietsen, tien minuten eerder weg als je een trein moet halen, niet op je mobiel kijken maar uit het raam staren in de trein enz. – voelt het leven zo anders.

Daarvoor moet je je eerst bewust worden van je eigen haastige leven. Belangrijke boodschap is daarom: stop met multitasken. Dat werkt echt niet. Je focussen en je aandacht richten wél.

Flow bestaat 10 jaar!

Flow viert het jubileum met Het grote vertraagboek (25 september in de winkel) en een extra dik jubileumnummer (10 oktober in de winkel), beide vol actuele levenslessen.

Bron: Flowmagazine.nl. Beeld: Danique van Kesteren.

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

In januari maken we de balans op, ook op relatiegebied. Psychotherapeut Esther Perel heeft verrassende inzichten over een verfrissende apk voor de liefde. Begin bijvoorbeeld aan een tweede huwelijk met je partner. ‘Pas wanneer je opnieuw verbonden bent met jezelf, kun je weer kijken naar de ander.’ 

Haar podcasts zijn een enorm succes. Perel bood koppels een gratis relatietherapie-sessie aan als ze de opnames daarvan mocht gebruiken. Deze podcasts, waarin je je als vlieg op de muur waant van de sessie waarbij alleen de herkenbare kenmerken van de koppels zijn gecensureerd, geven enorm veel inzicht in je eigen relatie. Het leverde haar zelfs een uitnodiging op voor Zomergasten.

Dit zijn de 5 tips van Esther Perel voor meer verbinding in je relatie

1. Wees betrokken

Luister actief en laat je geliefde weten dat je hem of haar gehoord en begrepen hebt.

  • Ik hoor wat je zegt en ik begrijp dat je je daarom verdrietig voelt.
  • Ik zie wat het met je doet. Dat maakt mij ook blij.

2. Wees de partner die je zelf wenst

Je hebt zelf de verantwoordelijkheid je ‘dode zelf’ weer tot leven te wekken. Verlang niet van je partner dat hij of zij dat voor je doet. Bovendien is het essentieel dat je zelf het gevoel hebt dat je het waard bent om weer te vlammen.

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

“Perel believes we learn who we are through our relationships, and our relationships determine the quality of our lives. That’s what drives her interest, what makes her keep listening so we can understand others and help them understand themselves. And through Where Should We Begin?, she invites others to listen, too—to hear about the mistakes her guests have made, the hurt they have inflicted on others, the pain they have experienced and ultimately don’t know how to process.” . Excerpt from a new article on @esquire. Read the full piece by clicking the link in my profile bio. Listen to Seasons 1 and 2 of #WhereShouldWeBegin on Apple Podcasts or estherperel.com/podcast. Season 3 is now available on Audible. . 📷: Kathryn Wirsing/Esquire.com @katwirsing

Een bericht gedeeld door Esther Perel (@estherperelofficial) op

3. Toon je verantwoordelijkheid

Het is makkelijk om je te focussen op wat een ander verkeerd doet of wat je mist aan je partner. Denk eens: wat kun jíj veranderen om jullie leven samen leuker te maken? Neem je partner mee die brug op. Dan komt hij vanzelf jouw kant op.

4. Toch een affaire?

Wees eerlijk, maar niet te. Natuurlijk wil je zo veel mogelijk weten om het volledige verhaal te kennen: hoe heb je haar ontmoet, waar sprak je af en hoe vaak, hoe lang heeft het geduurd? De ander moet eerlijk zijn, maar moet je alles vertellen?

Per se de kleur van iemands ondergoed willen weten zorgt eerder voor een obsessie dan voor verbinding. Praat over wat er is gebeurd, over de pijn die dat geeft, maar kijk ook naar de toekomst. Wie zijn wij en wat willen we?

5. Wacht niet te lang met seks

Vaak volgt na ontrouw een periode van intense en hevige vrijpartijen, gevolgd door afstand en afwijzing. Laat dat niet eindeloos duren. Seks, intimiteit en verbinding zijn onderdeel van de relatie. Probeer ze opnieuw een plaats te geven.

In Nouveau deze maand een uitgebreid artikel over de filosofie van Esther Perel.

Nu in de winkel!

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

Krachttrainen doet iets met je. Fysiek én mentaal. En je kunt er ook na je vijftigste makkelijk nog mee beginnen. Hier 7 redenen waarom krachttraining juist nu zo goed voor je is.

1. Krachttraining zorgt voor spieropbouw en toename van spiermassa

Van belang als je ouder wordt, want veroudering gaat juist gepaard met verlies van spiermassa. In combinatie met goede voeding zorgt krachttraining op hogere leeftijd voor spierbehoud.

2. Toename botdichtheid en botsterkte

Een toename van spierkracht en spiermassa als gevolg van krachttrainen zorgt ook voor een toename van botdichtheid en botsterkte. Daardoor is krachttrainen een goed wapen tegen botontkalking. 

3. Meer calorieën verbranden in rust

Meer spiermassa zorgt ervoor dat je lichaam meer energie (calorieën) in rust gaat verbranden. Dat betekent dat je ruststofwisseling hoger wordt. Krachttrainen geeft je metabolisme een flinke boost en dat helpt weer als afvallen je doel is.

4. Door krachttraining verlaagt je bloeddruk

Krachttrainen verbetert de conditie van je hart en bloedvaten en verlaagt je bloeddruk. Daarmee verklein je de kans op hart- en vaatziekten

5. Je krijgt een betere houding door training met gewichten

Met name het trainen van je rug-, buik- en schouderspieren zorgt voor een betere houding: je gaat beter staan en meer rechtop zitten.

6. Je wordt sterker op alle vlakken

Door consistent te gaan krachttrainen, voel je je fitter, energieker én word je mentaal en fysiek sterker. De veranderingen die je bij jezelf opmerkt, geven je zelfvertrouwen en body confidence.

7. Je slaapt beter

Kies jouw favoriete krachttraining:

Powerliften

Powerliften bestaat uit drie onderdelen: deadliften, backsquatten en benchpressen. Het doel is om zo veel mogelijk gewicht in één keer te kunnen verplaatsen.

CrossFit

Combineert gewichtheffen, atletiek, gymnastiek en cardio, waarbij verschillende oefeningen en variaties in een hoge intensiteit worden uitgevoerd.

Gewichtheffen

Krachtsport waarbij het erom gaat zo veel mogelijk gewicht boven het hoofd te heffen.

Krachttraining

Training met extra weerstand van lichaamsgewicht of losse gewichten om je maximale kracht te vergroten.

Video: Waarom zou een 80-jarige nog aan krachttraining moeten doen

Professor Luc van Loon, bewegingswetenschapper aan de Universiteit van Maastricht, onderzoekt het belang van voeding en beweging bij het ouder worden.

Weten waarom het op elke leeftijd verstandig is aan krachttraining te doen? Bekijk hier zijn filmpje ‘Eeuwige Jeugd / Waarom zou een 80-jarige nog aan krachttraining moeten doen’

In de Nouveau van deze maand lees je nog véél meer over krachttraining en je vind er een uitgebreid interview met Ina Koolhaas Revers. Zij begon op haar 63e met krachttraining en werd in 2018 wereldkampioen Powerliften in de categorie 70+.

Haar missie: '50+vrouwen aan het sporten krijgen!'

Nu in de winkel:

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in