Als je het altijd koud hebt, zijn warme dranken en gerechten heerlijk. Kijk ook eens wat je in je thee of soep stopt. Er zijn voedingsmiddelen die je bloedcirculatie bevorderen en die je lichaam aanzetten tot het produceren van warmte. Zo krijg je het helemáál snel warm!

1. Rozemarijn

Rozemarijn geeft niet alleen een warme, aromatische smaak aan je eten. Dit mediterrane kruid stimuleert ook je bloedcirculatie, waardoor je het lekker warm krijgt. Kook een paar takjes mee door een pastasaus of soep. Dan profiteer jij van het verwarmende effect van rozemarijn.

More content below the advertising

2. Tamme kastanjes

Niets smaakvoller dan geroosterde tamme kastanjes. En nog verwarmend ook! Niet alleen omdat je ze warm eet. Volgens de Chinese geneeskunde zijn kastanjes goed voor de bloedsomloop. Bovendien bevatten ze foliumzuur, dat goed is voor de vorming van rode bloedcellen.

Ook daar krijg je het volgens de Chinese geneeskunde lekker warm van! Tamme kastanjes zijn ook nog eens vriendelijk voor je gewicht, want ze bevatten weinig calorieën terwijl ze boordevol voedingsstoffen zitten. Win-win!

3. Vlees

Heb je vooral last van koude handen en voeten, dan kan dat te maken hebben met ijzertekort. Vers, onbewerkt vlees zit boordevol ijzer, dat je helpt om de uiteinden van je lijf weer warm te krijgen. Bovendien zit vlees vol gezonde eiwitten, die een belangrijke bron vormen voor warmte en energie.

Lees ook: 5 tekenen dat je te weinig ijzer binnenkrijgt

4. Peper

Als je pittig eet, kunnen de vlammen je uitslaan. Peper verwarmt je dan ook van binnenuit. Als koukleum is het een goed idee om pittig te eten. Hetzelfde stofje dat je lekker warm maakt van binnen, helpt je trouwens ook om af te vallen.

Dat is goed nieuws als je niet alleen de kou uit je lijf wilt verdrijven, maar ook de extra pondjes. Deze paella bevat naast chilipeper veel gezonde eiwitten, die aan de basis staan van een warm lijf. Ze geven je bovendien lange tijd een verzadigd gevoel. En dat is weer goed voor je lijn!

5. Noten

Gezonde vetten zijn een ideale manier om je stofwisseling te laten werken, waardoor je het warmer krijgt. Noten zitten vol gezonde vetten, dus eet deze vooral als tussendoortje als je het altijd koud hebt.

6. Gember

Zowel van verse als gedroogde gember krijg je het lekker warm. Volgens de Chinese geneeskunde verwarmt verse gember vooral de buitenkant van je lichaam. In gedroogde vorm verwarmt gember je van binnenuit.

Hoe dat werkt? De specerij bevordert de thermogenese van je lichaam. Dit is een proces waarbij je lijf warmte produceert. Daarnaast bevordert gember de bloedcirculatie. Verwerk gember dus vooral in een maaltijd als je het lekker warm wilt krijgen.

Maak ook eens verse gemberthee van plakjes gember in een glas heet water. Even laten trekken, opdrinken en je voelt de warmte door je hele lichaam stromen. Heerlijk!

7. Pastinaak

Pastinaak is ideaal als je het altijd koud hebt. Naast gezonde koolhydraten levert de groente B-vitamines, die de aanmaak van rode bloedcellen bevorderen. Dat helpt om het lekker warm te krijgen.

Let wel op als je aan het afvallen bent. Pastinaak bevat behoorlijk veel koolhydraten, waardoor je lichaam ineens veel energie binnenkrijgt. De energie die je lijf niet meteen kan gebruiken, slaat het op als vet. Dat is wel het laatste wat je wilt als je je best doet om je vetrandje te laten verdwijnen.

Lees ook: Van deze voedingsmiddelen verlies je buikvet.

8. Prei

Prei behoort tot dezelfde plantenfamilie als knoflook en ui, maar is minder bekend om zijn verwarmende effect. De groenten bevat echter veel foliumzuur heeft, een B-vitamine die essentieel is voor de ijzerproductie.

Prei helpt daarnaast ook om schade aan de bloedvaten te voorkomen. De groente bevat een indrukwekkende hoeveelheid antioxidanten en vitamines.

Op deze manier draagt prei bij aan een goede bloedsomloop, waardoor de kou uit je lichaam trekt. Voeg dus de volgende keer vooral prei toe aan je soep.

Wat eet of drink jij om de koud uit je lijf te verdrijven? Deel het hieronder in de reacties!

Tekst: Annemiek Shrestha - van der Krogt van puurfiguur.nl

Beeld: unsplash

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

Het is vandaag Wereld Slaapdag en die dag laten we niet zomaar aan ons voorbijgaan. Met deze tips slaap jij vanavond - hopelijk - als een roos.

Woelen, onrustige benen, piekeren.... We hebben er allemaal weleens last van (gehad) als we proberen te slapen. En het hebben van een goede nachtrust is juist zo belangrijk. Want als je goed slaapt, herstel je en krijg je weer energie waardoor je de volgende keer goed kunt functioneren. 

More content below the advertising

Gelukkig bestaan er adviezen waardoor jij - hopelijk - een goede nachtrust krijgt.

  1. Vermijd na 21.00 uur blauw licht
    Het is belangrijk om na 21.00 uur blauw licht (denk aan mobiele telefoon, tablet etc.) te vermijden. Wanneer je blootgesteld wordt aan dit licht reageren je hersenen hierop, oftewel ze denken dat het dag is en komen in actie. Probeer daarom na 21.00 uur je telefoon niet meer te gebruiken. Gebruik jij je telefoon als wekker? Pas dan bij de instellingen aan dat je telefoon na 21.00 uur het blauwe licht uitfiltert.
     
  2. Doe een rustgevende activiteit
    Zorg dat je vlak voordat je naar bed gaat iets doet wat voor jou rustgevend werkt. Dat kan een meditatie zijn, maar ook het lezen van een fijn tijdschrift/boek of (yoga-)oefeningen doen. Zorg dat je deze activiteit met volle aandacht doet.
     
  3. Maak je hoofd leeg
    Ben je een echte piekeraar? Dan kan het helpen om een klein opschrijfboekje op je nachtkastje te leggen, waarin je datgene waar je je zorgen over maakt opschrijft. Vervolgens probeer je de kwestie los te laten. De volgende dag kun je dan je aantekening er weer bij pakken en bedenken of de kwestie nog jouw aandacht nodig heeft en zo ja, hoe je deze dan kunt oplossen. Dan ben je constructief bezig. 
     
  4. Druppel wat lavendelolie op je kussensloop
    Wie moeite heeft om in slaap te komen, kan wat lavendelolie druppelen op haar kussensloop. De geur werkt kalmerend, waardoor je mogelijk sneller in slaap valt. De olie is te koop bij onder andere de natuur-/gezondheidswinkel, maar ook eenvoudig zelf te maken, zoals gezonderleven.com uitlegt.
     

Lees ook: Angela Groothuizen laat met deze foto zien hoe grappig én schaamteloos ze is

Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in
 

Wie dagelijks 20 minuten doorbrengt in een park, is gelukkiger en heeft een betere stemming, zo blijkt uit onderzoek van de University of Alabama in de Amerikaanse stad Birmingham.

Degenen die overdag naar buiten gaan ervaren veel fysieke en mentale voordelen. Zoals de vermindering van stress en herstel van mentale vermoeidheid. En dat kan gewoon door even te gaan zitten op een bankje of een ontspannen wandeling te maken, zo meldt countryliving.com. Als je dagelijks slechts 20 minuten buiten doorbrengt is dat goed voor de gezondheid.

"Over het algemeen bleek dat parkbezoekers na hun bezoek een verbetering in hun emotionele welzijn rapporteerden", zo vertelde hoofdonderzoeker Hon Yuen aan de Huffington Post.

More content below the advertising

Tijd buiten is belangrijk

"We vonden geen niveaus van fysieke activiteit gerelateerd aan een verbeterd emotioneel welbevinden, maar we hebben wel gezien dat de tijd die doorgebracht werd in het park gerelateerd is aan een verbeterd emotioneel welbevinden."

Bomen, lucht en vogelzang

Ook onderzoekers van King's College London hebben, in een afzonderlijke studie over de voordelen van naar buiten gaan, ontdekt dat blootstelling aan bomen, lucht en vogelzang de gezondheid en het welzijn stimuleren. Dit gold in het bijzonder voor degenen die in de stad wonen.

Lees ook: Zó maak je een paardenstaart à la Máxima

Geestelijk welzijn

Dr. Andrea Mechelli, verbonden aan het Institute of Psychiatry, Psychology & Neuroscience van King's College London, zei: "Deze bevindingen suggereren dat kortdurende blootstelling aan de natuur een meetbare gunstige invloed heeft op het geestelijk welzijn."

Ook meent de arts dat de uitkomsten suggereren dat de natuur vooral gunstig zou kunnen zijn voor mensen die risico lopen op het krijgen van mentale problemen. 

Lekker elke dag naar buiten dus!

Heb je zin in een lange wandeling? Laat je dan inspireren door Claudia's blog over het Bellopad

Bron: countryliving.com
Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in