Yoga is inmiddels aardig ingeburgerd en heeft het zweverige imago achter zich gelaten. Hoewel er nog best vormen zijn die wel heel erg gericht zijn op het bovennatuurlijke. Wij vinden het vooral een heel prettige manier om wat tijd voor onszelf te maken en lekker actief bezig te zijn. Maar dit wisten wij nog niet over yoga!

1. Yoga betekent in het Sanskriet verenigen

More content below the advertising

2. Er zijn enorm veel verschillende soorten yoga

Het ene yoga is het andere niet. Kies de variant die het beste bij jou past op dat moment. Bekende vormen van yoga:

  • Hatha-yoga: de nadruk ligt op het sterker en soepeler maken van je lichaam
  • Bikram-yoga: Je doet je oefeningen, die vrij snel op elkaar volgen in een ruimte warmer dan 38 graden. Daardoor zweet je enorm en raak je veel afvalstoffen kwijt.
  • Ashtanga-yoga: Beste een inspannende vorm yoga waarbij de oefeningen vrij snel op elkaar volgen. Je raakt hierdoor in een soort flow.
  • Jin-yoga: Rust, je zit of ligt langere tijd in posities die erop gericht zijn je te laten ontspannen. Het maakt je lijf wel flexibeler, maar niet sterker.
  • Kundali-yoga: Yoga van het bewustzijn. Behalve de posities zorgen meditatie en ademhalingsoefeningen cvoor een verdieping in je bewustzijn.
  • Charkra-yoga: Je hebt 7 energiecentra in je lijf, de zogenoemde chakra’s. Bij deze vorm yoga leer je je energie sturen naar de gebieden waar het nodig is.

3. Yoga gaat goed samen met hardlopen

Door yoga verleng je je spieren dus als je echt een professioneel hardloper bent, is yoga niet zo goed voor je, maar als je af en toe een rondje hardloopt, verkorten je spieren en yoga kan daar juist weer een fijne tegenhanger voor zijn.

Daarnaast train je met yoga je ademhaling en daar heb je profijt van bij hardlopen. Ook andere sporten, zoals fitness  combineren goed met yoga om de hierboven beschreven redenen.

4. Je wordt er sterk van

Door yoga gebruik je veel verschillende spiergroepen en daar word je echt sterker van. Spierpijn blijft ook niet zo lang hangen.

5. Yoga helpt je houding

We zitten tegenwoordig veel meer dan vroeger, vaak achter een computer en veel in de auto. Met yogavormen als critical alignement yoga werk je aan een goede houding en trek je je wervelkolom weer even recht.

6. Yoga is goed voor je spijsvertering

Er zijn bepaalde houdingen waarmee je je organen als het ware masseert en dat brengt de boel goed ehm... op gang. Sowieso word je meer ontspannen van yoga, stress zorgt ervoor dat je spijsvertering vertraagt, met yoga voorkom je dat dat gebeurt.

7. Behalve dat het goed is voor je lijf, krijg je van yoga ook meer mentale (weer)kracht

Door de rust leer je beter beschouwen en omgaan met stress. Stress heeft simpelweg minder vat op je en dat maakt je mentaal sterker.

8. Je concentratie wordt beter

Bij yoga focus je op je ademhaling en door die focus op die manier te trainen, word je concentratievermogen ook groter. Door je focus een tijdje op één punt te richten in plaats van alle prikkels die je normaal gesproken krijgt van telefoons, beeldschermen en geluid ontwikkel je je focus.

Dus waar wacht je nog op? Kies de vorm die bij je past en zoek een yogaschool in de buurt of zoek op YouTube een video op en ga gewoon thuis aan de slag.

Namasté!

Beeld: Marion Michele by unsplash

Elke week het laatste mode-nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

Het is vandaag Wereld Slaapdag en die dag laten we niet zomaar aan ons voorbijgaan. Met deze tips slaap jij vanavond - hopelijk - als een roos.

Woelen, onrustige benen, piekeren.... We hebben er allemaal weleens last van (gehad) als we proberen te slapen. En het hebben van een goede nachtrust is juist zo belangrijk. Want als je goed slaapt, herstel je en krijg je weer energie waardoor je de volgende keer goed kunt functioneren. 

More content below the advertising

Gelukkig bestaan er adviezen waardoor jij - hopelijk - een goede nachtrust krijgt.

  1. Vermijd na 21.00 uur blauw licht
    Het is belangrijk om na 21.00 uur blauw licht (denk aan mobiele telefoon, tablet etc.) te vermijden. Wanneer je blootgesteld wordt aan dit licht reageren je hersenen hierop, oftewel ze denken dat het dag is en komen in actie. Probeer daarom na 21.00 uur je telefoon niet meer te gebruiken. Gebruik jij je telefoon als wekker? Pas dan bij de instellingen aan dat je telefoon na 21.00 uur het blauwe licht uitfiltert.
     
  2. Doe een rustgevende activiteit
    Zorg dat je vlak voordat je naar bed gaat iets doet wat voor jou rustgevend werkt. Dat kan een meditatie zijn, maar ook het lezen van een fijn tijdschrift/boek of (yoga-)oefeningen doen. Zorg dat je deze activiteit met volle aandacht doet.
     
  3. Maak je hoofd leeg
    Ben je een echte piekeraar? Dan kan het helpen om een klein opschrijfboekje op je nachtkastje te leggen, waarin je datgene waar je je zorgen over maakt opschrijft. Vervolgens probeer je de kwestie los te laten. De volgende dag kun je dan je aantekening er weer bij pakken en bedenken of de kwestie nog jouw aandacht nodig heeft en zo ja, hoe je deze dan kunt oplossen. Dan ben je constructief bezig. 
     
  4. Druppel wat lavendelolie op je kussensloop
    Wie moeite heeft om in slaap te komen, kan wat lavendelolie druppelen op haar kussensloop. De geur werkt kalmerend, waardoor je mogelijk sneller in slaap valt. De olie is te koop bij onder andere de natuur-/gezondheidswinkel, maar ook eenvoudig zelf te maken, zoals gezonderleven.com uitlegt.
     

Lees ook: Angela Groothuizen laat met deze foto zien hoe grappig én schaamteloos ze is

Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in
 

Wie dagelijks 20 minuten doorbrengt in een park, is gelukkiger en heeft een betere stemming, zo blijkt uit onderzoek van de University of Alabama in de Amerikaanse stad Birmingham.

Degenen die overdag naar buiten gaan ervaren veel fysieke en mentale voordelen. Zoals de vermindering van stress en herstel van mentale vermoeidheid. En dat kan gewoon door even te gaan zitten op een bankje of een ontspannen wandeling te maken, zo meldt countryliving.com. Als je dagelijks slechts 20 minuten buiten doorbrengt is dat goed voor de gezondheid.

"Over het algemeen bleek dat parkbezoekers na hun bezoek een verbetering in hun emotionele welzijn rapporteerden", zo vertelde hoofdonderzoeker Hon Yuen aan de Huffington Post.

More content below the advertising

Tijd buiten is belangrijk

"We vonden geen niveaus van fysieke activiteit gerelateerd aan een verbeterd emotioneel welbevinden, maar we hebben wel gezien dat de tijd die doorgebracht werd in het park gerelateerd is aan een verbeterd emotioneel welbevinden."

Bomen, lucht en vogelzang

Ook onderzoekers van King's College London hebben, in een afzonderlijke studie over de voordelen van naar buiten gaan, ontdekt dat blootstelling aan bomen, lucht en vogelzang de gezondheid en het welzijn stimuleren. Dit gold in het bijzonder voor degenen die in de stad wonen.

Lees ook: Zó maak je een paardenstaart à la Máxima

Geestelijk welzijn

Dr. Andrea Mechelli, verbonden aan het Institute of Psychiatry, Psychology & Neuroscience van King's College London, zei: "Deze bevindingen suggereren dat kortdurende blootstelling aan de natuur een meetbare gunstige invloed heeft op het geestelijk welzijn."

Ook meent de arts dat de uitkomsten suggereren dat de natuur vooral gunstig zou kunnen zijn voor mensen die risico lopen op het krijgen van mentale problemen. 

Lekker elke dag naar buiten dus!

Heb je zin in een lange wandeling? Laat je dan inspireren door Claudia's blog over het Bellopad

Bron: countryliving.com
Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in