Yoga is inmiddels aardig ingeburgerd en heeft het zweverige imago achter zich gelaten. Hoewel er nog best vormen zijn die wel heel erg gericht zijn op het bovennatuurlijke. Wij vinden het vooral een heel prettige manier om wat tijd voor onszelf te maken en lekker actief bezig te zijn. Maar dit wisten wij nog niet over yoga!

1. Yoga betekent in het Sanskriet verenigen

More content below the advertising

2. Er zijn enorm veel verschillende soorten yoga

Het ene yoga is het andere niet. Kies de variant die het beste bij jou past op dat moment. Bekende vormen van yoga:

  • Hatha-yoga: de nadruk ligt op het sterker en soepeler maken van je lichaam
  • Bikram-yoga: Je doet je oefeningen, die vrij snel op elkaar volgen in een ruimte warmer dan 38 graden. Daardoor zweet je enorm en raak je veel afvalstoffen kwijt.
  • Ashtanga-yoga: Beste een inspannende vorm yoga waarbij de oefeningen vrij snel op elkaar volgen. Je raakt hierdoor in een soort flow.
  • Jin-yoga: Rust, je zit of ligt langere tijd in posities die erop gericht zijn je te laten ontspannen. Het maakt je lijf wel flexibeler, maar niet sterker.
  • Kundali-yoga: Yoga van het bewustzijn. Behalve de posities zorgen meditatie en ademhalingsoefeningen cvoor een verdieping in je bewustzijn.
  • Charkra-yoga: Je hebt 7 energiecentra in je lijf, de zogenoemde chakra’s. Bij deze vorm yoga leer je je energie sturen naar de gebieden waar het nodig is.

3. Yoga gaat goed samen met hardlopen

Door yoga verleng je je spieren dus als je echt een professioneel hardloper bent, is yoga niet zo goed voor je, maar als je af en toe een rondje hardloopt, verkorten je spieren en yoga kan daar juist weer een fijne tegenhanger voor zijn.

Daarnaast train je met yoga je ademhaling en daar heb je profijt van bij hardlopen. Ook andere sporten, zoals fitness  combineren goed met yoga om de hierboven beschreven redenen.

4. Je wordt er sterk van

Door yoga gebruik je veel verschillende spiergroepen en daar word je echt sterker van. Spierpijn blijft ook niet zo lang hangen.

5. Yoga helpt je houding

We zitten tegenwoordig veel meer dan vroeger, vaak achter een computer en veel in de auto. Met yogavormen als critical alignement yoga werk je aan een goede houding en trek je je wervelkolom weer even recht.

6. Yoga is goed voor je spijsvertering

Er zijn bepaalde houdingen waarmee je je organen als het ware masseert en dat brengt de boel goed ehm... op gang. Sowieso word je meer ontspannen van yoga, stress zorgt ervoor dat je spijsvertering vertraagt, met yoga voorkom je dat dat gebeurt.

7. Behalve dat het goed is voor je lijf, krijg je van yoga ook meer mentale (weer)kracht

Door de rust leer je beter beschouwen en omgaan met stress. Stress heeft simpelweg minder vat op je en dat maakt je mentaal sterker.

8. Je concentratie wordt beter

Bij yoga focus je op je ademhaling en door die focus op die manier te trainen, word je concentratievermogen ook groter. Door je focus een tijdje op één punt te richten in plaats van alle prikkels die je normaal gesproken krijgt van telefoons, beeldschermen en geluid ontwikkel je je focus.

Dus waar wacht je nog op? Kies de vorm die bij je past en zoek een yogaschool in de buurt of zoek op YouTube een video op en ga gewoon thuis aan de slag.

Namasté!

Beeld: Marion Michele by unsplash

Elke week het laatste mode-nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in