Heb jij zin om weer aan het werk te gaan? Of zie je er tegenop? Dit zijn vijf tips om na de vakantie weer gezond aan de slag te gaan:

1. Sla je ontbijt niet over

Je ontbijt is een gezonde start van de dag, dus sla deze maaltijd niet over. Bovendien kun je je beter concentreren als je maag goed gevuld is. Maak bijvoorbeeld havermout met vers fruit of Griekse yoghurt met noten en zaden.

Article continues after the ad

Zo krijg je niet alleen gezonde voedingsstoffen binnen. Je voelt je ook lang verzadigd, zodat je minder snel naar ongezonde snacks of koekjes grijpt, die vakantiekilo's moeten er immers ook weer af.

2. Ga voor een gezonde lunch

Kies voor de lunch voor vers gemaakte soep of een groene salade met kipfilet en een dressing van balsamico azijn en olijfolie. Dan krijg je een heleboel gezonde vetten, eiwitten, vitamines en mineralen binnen. Hierdoor voel je je lang verzadigd en kun je je beter concentreren op je werk.

Je kunt natuurlijk ook je eigen gezonde lunch van huis meenemen. Denk bijvoorbeeld aan restjes van de avondmaaltijd, zoals zalm en groenten. Je kunt ’s ochtends ook snel een groente omelet maken van gekookte groenten die zijn overgebleven.

Of wat dacht je van een snelle smoothie met groenten en fruit? Die kun je in een thermosfles of to-go beker naar je werk meenemen.

3. Zorg voor gezonde snacks

Als je in de namiddag trek krijgt, zorg dan dat je een gezonde snack bij de hand hebt.

Wil je voorkomen dat je binnen een uur weer honger hebt, eet dan een snack die veel gezonde eiwitten, vetten en vezels bevat. Die verteren namelijk minder snel dan koolhydraten. Bovendien zijn gezonde eiwitten, vetten en vezels beter voor je gewicht.

Snacks die gezonde eiwitten en vetten bevatten, zijn bijvoorbeeld een handje rauwe noten, een hardgekookt eitje of een paar blokjes biologische kaas. Vezels vind je in een appel, wortels en blauwe bessen. Of maak eens bananenbrood als voedzaam en gezond tussendoortje. Mmm!

4. Plan je avondmaaltijd van tevoren

Door van tevoren een gezonde avondmaaltijd te bedenken en de ingrediënten in huis te halen, voorkom je dat je na je werk voor kant-en-klaar gaat of op de bank neerploft met een zak chips.

Denk bij een gezonde avondmaaltijd aan vers vlees, zoete aardappels en groenten. Wil je na je werk even iets snel klaarmaken, maak dan tortilla met kip. Kies je voor meergranen tortilla, dan krijg je meer langzame koolhydraten binnen en dat is gezonder voor je gewicht.

5. Ga op tijd naar bed

Gaat je wekker om zeven uur? Zorg dan dat je uiterlijk om twaalf uur in bed ligt. Tenzij je niet zo snel in slaap kunt komen of nog wat wilt lezen in bed. In dat geval zoek je het beste iets eerder je slaapkamer op.

Om goed te kunnen functioneren heb je minimaal zeven uur slaap per nacht nodig. Merk je dat je ’s ochtends niet uitgerust bent, ga dan eerder naar bed.

Wat kan helpen om in slaap te komen, is koffie en zwarte thee in de namiddag en avond laten staan. Cafeïne kan je tot zes uur erna wakker houden.

We hopen dat dit artikel je helpt om je steeds fit en fris te voelen op je werk. Wat doe jij om na de vakantie weer gezond aan de slag te gaan? Deel het hieronder in de reacties!

Beeld: iStock. Bron: Floraa.nl

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in