Veel moe, bleke huid en een hart dat af en toe op hol slaat? Dat zou kunnen wijzen aan een tekort aan ijzer in je dieet. Zo herken je het en zo voorkom je dat.

Een ijzertekort is één van de meest voorkomende tekorten qua voedingsstoffen en komt voornamelijk voor in het Westen, volgens de World Health Association.

More content below the advertising

5 tekenen waar je een ijzertekort aan herkent

1. Moe en lamlendig gevoel

En dat niet na een zware werkweek of drukke dag, maar bijna elk moment van de dag. Je lichaam maakt hemoglobine van ijzer, dat is een stofje wat zorgt voor de zuurstofopname van je bloed. Minder hemoglobine, minder zuurstof in je bloed. En daar kun je je enorm lamlendig van voelen.

2. Je bent snel buiten adem

Als je aan het hardlopen bent en je hebt even wat minder lucht, is dat niet zo gek. Maar als je al buiten adem raakt als je een trap op loopt of een kort stukje fietst, dan kan dat erop wijzen dat je lichaam te weinig zuurstof heeft om mee te werken.

Ook als je regelmatig sport, maar je uithoudingsvermogen wordt eerder minder dan beter, zou je je dieet onder de loep kunnen nemen.

3. Je ziet bleek

Je ziet er eigenlijk continu uit alsof je een vakantie nodig hebt. Je huid is bleek en ook je tandvlees en binnenkant van je lippen zijn minder rood dan anders.

4. Je blijft maar ziekig

Die verkoudheid die de laatste tijd heerst? Die heb je natuurlijk opgepikt. En dat niet alleen, je loopt al weken te sniffen. Echt beter wordt het allemaal niet.

Een te laag ijzergehalte kan effect hebben op je weerstand, vandaar.

Lees ook: 4 anti-grieprecepten volgens foodies die er verstand van hebben

5. Je hart slaat op hol

Vanuit het niets en het duurt ook maar een paar seconden of minuten, maar het voelt alsof je hart een beetje ‘fladdert’.

Heb je het idee dat je te weinig ijzer binnen krijgt? Eet dit en je trekt dat tekort weer een beetje recht.

  • Rood vlees
  • Gevogelte
  • Vis

En groenten als:

  • Spinazie (natuurlijk, vraag maar aan Popeye)
  • Boerenkool
  • Peulvruchten
  • Noten
  • Ei 
  • Zuivel

De opname van ijzer gaat beter als je ook voldoende vitamine C binnenkrijgt.

Lees ook: 6 manieren om als 40-plusser je weerstand te verhogen

Kunnen voedingssupplementen helpen bij een ijzertekort?

Natuurlijk kun je een ijzertekort aanvullen met voedingssupplementen, maar pas wel op. Te veel ijzer is niet goed voor je lichaam. Probeer het tekort daarom eerst aan te vullen door je dieet aan te passen.

Bron: National Health Association. Beeld: Unsplash

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in.