Belletjes, Whatsapp, Instagram, mail, Uber, de stappenteller… Anno 2017 zijn we hoe langer hoe meer vergroeid met onze smartphone. Hoe ontsnap je aan die 24-uurs maatschappij zonder buiten de boot te vallen?

1.
Check op een vast tijdstip je mail
Check drie keer per dag op een vast tijdstip maximaal een half uur je mail. Bijvoorbeeld ’s ochtends als je je computer opstart, na de lunch en aan het einde van je werkdag. Scan op onderwerp-regel en open geen mails die niet urgent lijken. Hou altijd in je achterhoofd dat als iets écht bloedspoed heeft, je per telefoon bereikbaar bent.

2.
Weg Whatsapp-groepjes
63 felicitaties voor een jarige collega in het weekend, eindeloos heen en weer ge-app over het programma van het vriendinnenweekend: Whatsapp-groepjes kunnen een grote bron van ergernis vormen. Spreek van tevoren af waarvoor jullie de groep gebruiken en evalueer dat af en toe ook. Face to face en niet op de app zelf! Want als je in een groep meldt dat je niet zit te wachten op de overgangsklachten van die vriendin, begeef je je uiteraard op glad ijs. Stap uit de groep als je er echt niets aan hebt of - net wat minder abrupt - demp de groep (voor een dag, week of jaar). De overige groepsleden merken daar niets van.

3.
Stel duidelijke grenzen
Duizelt je hoofd aan het einde van de dag van alle werkinformatie en heb je je vrije tijd echt nodig om de batterij weer op te laden? Manage dan duidelijk verwachtingen. Meld je leidinggevende en collega’s dat je je mail / telefoon niet checkt. Wees daarbij wel consistent. Als je zegt dat je offline bent en vervolgens toch op mailtjes reageert, is het hek voor je het weet van de dam. Stel je grenzen!

Lees ook: Best even schrikken: bereken hier je slaap(tekort) met de 'lost sleep calculator' 

4.
Ban de smartphone uit de slaapkamer
We lijden massaal aan slaaptekort. Vooral vrouwen slapen te weinig en presteren daardoor minder. Wat je echt niet meer moet doen: je scherm checken als je in bed ligt. Het licht van je smartphone veroorzaakt een verschuiving in je biologische klok. Daarbij kom je moeilijker in slaap als je voor het slapen nog cognitief wordt gestimuleerd door het drukken op knoppen of het lezen van lastige mails. De smartphone mag alleen op vliegtuigmodus de slaapkamer in.

5.
Doe een digitale detox
Helemaal unplugged tot rust komen? Doe de digitale detox en niemand kán je lastig vallen. Alsof dat alleen nog niet ontspannend genoeg is, blijkt een weekje internetvrij ook nog eens goed voor je algemene gemoedstoestand. Volgens experts verlaagt het namelijk de cognitieve en emotionele stress waaraan we in dit digitale tijdperk normaal gesproken blootgesteld worden. Over een win-win situatie gesproken!  

Mensen die vaak een korte nacht maken, zouden een groter risico op gezondheidsproblemen lopen. Geldt dat voor jou ook? Door dat slaaptekort af en toe te compenseren met een goede uitslaapsessie, zou je dat risico kunnen voorkomen.

Dat blijkt uit een onderzoek dat woensdag is gepubliceerd in Journal of Sleep Research.

De onderzoekers verzamelden data over gezondheid en levensstijl van meer dan 38.000 Zweedse volwassenen. In totaal werden gedurende dertien jaar gegevens van deze personen verzameld.

5 uur of minder

Ook het rook- en eetgedrag, het gewicht, lichaamsbeweging werd gemonitord. Hieruit bleek dat mensen onder de 65 jaar die dagelijks vijf of minder uren per nacht sliepen, 65 procent meer kans hadden op vroegtijdig overlijden.

Wanneer mensen doordeweeks kort, maar in het weekend wel acht uur of langer sliepen, bleek dit risico niet meer significant.

Regelmatig lang slapen (8 uur of meer) is niet per se beter voor de gezondheid. Mensen die dagelijks zes à zeven uur slapen hebben een grotere kans op een langer leven dan de langslapers.

Erfelijkheid

De onderzoekers benadrukken dat zij niet hebben bekeken waarom personen die vaak te weinig of te veel slapen meer kans lijken te hebben op een vroegtijdig overlijden.

Volgens de auteurs verschilt het per persoon hoeveel slaap zij nodig hebben. Dat heeft onder meer te maken met erfelijkheid.

Bron: NU.nl Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

7 juni komt zijn boek 'Filosofie voor een weergaloos leven' uit en 1 week later staat Lammert Kamphuis al voor je op het Nouveau Matinee. Deze jonge filosoof is een van de meest inspirerende sprekers van het moment. Kom naar het Nouveau Matinee voor een boeiende lezing.

Wat doet een filosoof/theoloog op festivals als Lowlands en Amsterdam Dance Event? Zijn jonge publiek prikkelen met eeuwenoude denkbeelden!

Lammert Kamphuis (1983) is een begenadigd spreker die anderen inspireert om op een nieuwe manier naar hun leven te kijken, te denken en te handelen. Als geen ander weet hij daarbij de inzichten van de oude filosofen op alledaagse thema’s toe te passen. En dat doet hij met veel humor.

Van het leven krijg je er maar één; alle reden om er het best mogelijke leven van te maken.

Hoe denk je eigenlijk over de grote thema’s in je leven: liefde, familie en vriendschap, bijvoorbeeld? En hoe kunnen inzichten uit de filosofie je daarbij helpen?

Als geen ander weet Lammert, die ook docent aan de School of Life is, complexe, maar waardevolle theorieën te vertalen naar bruikbare inzichten.

Dat doet hij ook in zijn boek in Filosofie voor een weergaloos leven.

Bereid je voor op een boeiend gesprek waar je letterlijk iets wijzer van wordt, met een van de meest inspirerende sprekers van dit moment.

Behalve Lammert, geven ook Sacha de Boer en Tommy Wieringa een lezing. Én journalist Barbara van Beukering gaat in gesprek met Hedy d'Ancona en Ans markus over ouder worden. Dit alles op 14 juni in de prachtige ambiance van het Concertgebouw.

Er zijn nog kaarten!