Belletjes, Whatsapp, Instagram, mail, Uber, de stappenteller… Anno 2018 zijn we hoe langer hoe meer vergroeid met onze smartphone. Hoe ontsnap je aan die 24-uurs maatschappij zonder buiten de boot te vallen?

1. Check op een vast tijdstip je mail

Check drie keer per dag op een vast tijdstip maximaal een half uur je mail. Bijvoorbeeld ’s ochtends als je je computer opstart, na de lunch en aan het einde van je werkdag.

Scan op onderwerp-regel en open geen mails die niet urgent lijken. Hou altijd in je achterhoofd dat als iets écht bloedspoed heeft, je per telefoon bereikbaar bent.

2. Weg WhatsApp-groepjes

63 felicitaties voor een jarige collega in het weekend, eindeloos heen en weer ge-app over het programma van het vriendinnenweekend: WhatsApp-groepjes kunnen een grote bron van ergernis vormen.

Spreek van tevoren af waarvoor jullie de groep gebruiken en evalueer dat af en toe ook. Face to face en niet op de app zelf! Want als je in een groep meldt dat je niet zit te wachten op de overgangsklachten van die vriendin, begeef je je uiteraard op glad ijs.

Stap uit de groep als je er echt niets aan hebt of - net wat minder abrupt - demp de groep (voor een dag, week of jaar). De overige groepsleden merken daar niets van.

3. Stel duidelijke grenzen

Duizelt je hoofd aan het einde van de dag van alle werkinformatie en heb je je vrije tijd echt nodig om de batterij weer op te laden? Manage dan duidelijk verwachtingen.

Meld je leidinggevende en collega’s dat je je mail/telefoon niet checkt. Wees daarbij wel consistent. Als je zegt dat je offline bent en vervolgens toch op mailtjes reageert, is het hek van de dam. Stel die grenzen ook voor jezelf.

4. Ban de smartphone uit de slaapkamer

We lijden massaal aan slaaptekort. Vooral vrouwen slapen te weinig en presteren daardoor minder.

Wat je beter niet meer kan doen: je scherm checken als je in bed ligt. Het licht van je smartphone veroorzaakt een verschuiving in je biologische klok. Daarbij kom je moeilijker in slaap als je voor het slapen nog cognitief wordt gestimuleerd door het drukken op knoppen of het lezen van lastige mails.

De smartphone mag alleen op vliegtuigmodus de slaapkamer in.

5. Doe een digitale detox

Helemaal unplugged tot rust komen? Doe de digitale detox en niemand kán je lastig vallen. Alsof dat alleen nog niet ontspannend genoeg is, blijkt een weekje internetvrij ook nog eens goed voor je algemene gemoedstoestand.

Volgens experts verlaagt het de cognitieve en emotionele stress waaraan we in dit digitale tijdperk normaal gesproken blootgesteld worden. Over een win-win situatie gesproken!  

Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

Als je aankomende winter minder vaak verkouden en grieperig wilt zijn, kun je het beste nú naar de supermarkt gaan. Er zijn een heleboel gewone voedingsmiddelen die je weerstand helpen versterken.

Deze zeven voedingsmiddelen werken weerstandsverhogend, zodat kou en virussen je niet zo snel te pakken krijgen:

1. Zwarte bessen

Probeer jij zoveel mogelijk sinaasappels naar binnen te werken als je kou hebt gevat? Sinaasappels en andere citrusvruchten dragen inderdaad bij aan een goede weerstand door de vitamine C die ze bevatten.

Toch zijn zwarte bessen nog rijker aan deze weerstandvitamine. Dezelfde hoeveelheid zwarte bessen levert maar liefst drie keer zoveel vitamine C als een sinaasappel. Strooi deze vitaminebommetjes dus rijkelijk over je yoghurt of eet ze zó uit je hand voor een optimale weerstand.

2. Lever

Lever is bijzonder rijk aan vitamine A en daar profiteert jouw weerstand van. De vitamine wordt ook wel ‘anti-infectie vitamine’ genoemd. Ook ijzer vind je in grote hoeveelheden in lever, net als koper, vitamine D en B6.

Deze vitamines en mineralen zijn allemaal bijzonder goed voor onze weerstand. Zet dus eens lever op het menu, bijvoorbeeld gebakken levertjes.

3. Paprika

Paprika is niet alleen rijk aan vitamine C, maar bevat ook een voorloper van vitamine A. Net als vitamine B6 en E is vitamine A goed voor je weerstand. Paprika bevat al deze vitamines en geeft je weerstand daarmee een flinke boost.

Bovendien vind je in paprika ook mineralen die je immuunsysteem versterken. Maak eens paella de marisk, oftewel paella met zeevruchten én paprika.

4. Broccoli

Broccoli is één van de gezondste voedingsmiddelen op aarde en daarmee ook goed voor je weerstand. De groente is rijk aan vitamine A, B6, C en E. Daarnaast vind je de volgende weerstandsversterkende mineralen in broccoli:

  • IJzer
  • Koper
  • Selenium
  • Zink. In dit artikel vind je een lekkere salade met broccoli, die bovendien goed is voor de lijn. Doe er je voordeel mee!

5. Knoflook

Dit kleine knolletje gaat griep en verkoudheid tegen en bevat een bijzonder stofje dat sterk antibacterieel werkt. Daarnaast levert knoflook mineralen die je weerstand ondersteunen. Ook vitamine C vind je in knoflook, net als vitamine B6.

Een bijzonder weerstandsverhogend knolletje dus!

Verwerk knoflook in zoveel mogelijk maaltijden als je een sterke weerstand wilt. Tip: laat de (uitgeperste) teentjes eerst even tien minuten liggen vóórdat je ze in de pan doet. Dan is de antibacteriële werking namelijk het sterkst.

6. Zonnebloempitten

Vitamine E is minder bekend als weerstandsvitamine, maar is in feite net zo belangrijk voor je immuunsysteem als vitamine C. Zonnebloempitten zitten boordevol vitamine E. Daarnaast bevatten ze een grote hoeveelheid vitamine B6, selenium, ijzer, koper en zink.

Strooi de pitjes over je yoghurt of salade voor een optimale weerstand.

7. Oesters

Bij oesters denk je niet meteen aan het versterken van je weerstand. Toch bevatten deze schaaldieren een stofje waar je immuunsysteem niet zonder kan: zink. Dit mineraal heeft ons immuunsysteem hard nodig om ziekteverwekkers buiten de deur te houden.

Na oesters is hennepzaad rijk aan zink. Ook pompoenpitten, lijnzaad en cacao bevatten dit mineraal. Een kop warme chocolademelk voldoet dus ook als je je zinkinname wilt verhogen. Laat wel de suiker weg, want dat berooft je lijf van belangrijke vitamines.

Ga je trouwens niet te buiten aan zinkrijke voeding, want een teveel is weer minder goed voor je weerstand. De veilige bovengrens is gesteld op 25 milligram zink per dag.

Welke voedingsmiddelen ga jij op het menu zetten voor een betere weerstand? Deel het hieronder in de reacties! Wist je trouwens dat goede sex ook goed is voor je weerstand? Je leest er alles over in dit artikel.

Beeld: iStock. Bron: www.floraa.nl

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

Tijdens Nouveau Matinee was filosoof Lammert Kamphuis een van de inspirerende sprekers. Zijn Filosofie voor een Weergaloos leven is al aan de vijfde druk toe. In het interview in de nieuwste Nouveau vertelt hij over ‘de kracht van filosofie’ als sleutel tot het leven waar je naar verlangt, at any age.

Lammert: ‘We hébben allemaal al een weergaloos leven. In letterlijke zin betekent weergaloos immers ‘niet weer gaan’. We kunnen voor het leven niet een keertje oefenen. Daarom ga ik graag te rade bij filosofen die al 2500 jaar nadenken over levenskunst.’ 

Over die levenskunst gesproken, wat is een goed advies voor ageless vrouwen die het leven willen blijven omarmen?

Lammert: ‘Je realiseren dat we in een wereld leven die heel erg wordt gedomineerd door getallen. Neem daar vooral afstand van. Dingen die er in het leven écht toe doen, zijn niet in cijfers uit te drukken.

Zie de voordelen van het ouder worden en focus daarop. Bijvoorbeeld op het gegeven dat je je met het verstrijken der jaren steeds minder gaat aantrekken van wat anderen van je vinden.

Vraag je in plaats van “Wat wil ik nog in het leven?” eens af wat jij het leven nog te bieden hebt: “Hoe richt ik vanaf nu mijn leven zo zinvol mogelijk in?”’

Op wel gebied heb je de meeste invloed op je geluk?

‘Vooral in je denken, omdat je daar altijd vrij in bent. Epictetus zei: “Het zijn niet de dingen zelf die ons in verwarring brengen, maar onze denkbeelden erover.”

Dat zie ik ook heel vaak in de workshops die ik geef. Over de dood bijvoorbeeld; het stilstaan bij je sterfelijkheid kan je helpen in te zien wat er in je leven echt toe doet. Ook in mijn workshops over seks blijkt hoe onze ideeën over seks invloed hebben op ons leven.’

We moeten hoe dan ook zelf aan de slag...

‘Er is geen methode die leidt tot het grote geluk. Het leven is ingewikkeld en dat leren aanvaarden is al mooi. Op elke leeftijd.’

Meer lezen over Lammert en zijn filosofie voor een weergaloos leven? Over de maakbaarheid van het leven bijvoorbeeld of wat ons het meeste in de weg zit in onze zoektocht naar geluk? Nu in de nieuwste Nouveau:

Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in