Je hebt een burn-out. Wat nu? Met deze 5 lifestyle tips werk je effectief aan je herstel en krijg je weer grip op je leven. Trouwens, als je geen burn-out hebt, zijn deze tips ook welkom voor wat meer balans in je leven.

1. Pak stress aan

Stress ligt vaak aan de basis van burn-out. Maak daarom een lijstje van dingen je stress geven en bedenk voor alle stressoren ten minste één manier om je stress te verlagen. Misschien kom je niet meteen op een idee. Loop er dan eens mee rond of vraag een vriendin om suggesties.

Of lees dit artikel, want daarin vind je nog 15 tips voor minder stress en meer balans.

De volgende stap is om je stressverlagende ideeën in praktijk te brengen. Dit is de lastigste stap. Raak dan ook niet gefrustreerd als het niet meteen lukt. Vier vooral de momenten dat het je wél ontspanning geeft. Zo voer je langzaam maar gestaag positieve veranderingen door in je leven.

2. Zoek contact met anderen

Het is misschien wel het laatste waar je aan denkt als je burn-out bent, maar contact met anderen kan je energie geven. Dan hebben we het natuurlijk niet over contact met mensen die energie vreten. Die laat je nu even links liggen (of misschien zoek je helemaal geen contact meer).

Spreek regelmatig af met goede vrienden of vriendinnen die naar je luisteren en je van advies voorzien. Deel ook vooral je gevoelens, zonder bang te zijn dat je anderen daarmee belast. Dit lucht namelijk enorm op en helpt stress te verminderen.

Begin je jezelf een zeur te vinden? Check dan even bij de ander of hij je verhaal (nog een keer) wil horen. Als dat zo is, mag je erop vertrouwen dat je de ander niet met je verhaal vermoeit. Hij of zij kan immers ook ‘nee’ zeggen.

3. Geef jezelf empathie

Ben je bang voor afwijzing? Zoek dan een supportgroep of geef jezelf empathie. Dat laatste klinkt misschien gek, maar het is ontzettend fijn om je eigen steun en toeverlaat te zijn.

Jezelf empathie geven doe je door met je volle aandacht bij je eigen gevoelens en verlangens te zijn. Dit kan onprettige gevoelens transformeren en je weer in je kracht zetten. Als je écht naar jezelf luistert, besef je weer wat jij nodig hebt om je gezond en gelukkig te voelen.

Als je weet wat zo belangrijk voor je is, geeft dat weer lucht. Het kan er zelfs voor zorgen dat je je lichter en energieker voelt. Verbind je er nog een concrete actie aan om je verlangens ook écht te vervullen, dan kun je ervaren dat je weer grip hebt op je leven.

4. Accepteer de situatie

Accepteren dat je burn-out bent, is makkelijker gezegd dan gedaan, maar helpt wel om te herstellen. Zie het zo: je zat in een race en bent nu als het ware even uitgeschakeld. De anderen rijden door, maar jij moet gas terugnemen, totdat je weer op een veilige manier op dezelfde snelheid mee kan doen.

Op dit moment lijkt het misschien dat je nooit meer beter wordt en dat je kostbare tijd verspilt. Toch zul je, als je later terugkijkt op deze periode, zien dat het maar een klein stukje van je leven was en dat je eigenlijk maar weinig tijd hebt weggegooid met thuiszitten en ‘niets doen’.

Blijf erop vertrouwen dat je je beter gaat voelen en straks weer volop van het leven geniet. Misschien kom je er zelfs beter uit! Inspiratie nodig? Lees dan hier wat vrouwen van de Françaises kunnen leren op het gebied van acceptatie.

5. Neem pauze

Misschien kun je in het begin niet veel, maar pas op als je meer energie begint te krijgen. Verbruik die energie niet meteen door van alles te gaan doen, maar neem regelmatig pauze om je lichaam en geest te laten herstellen.

Pauze nemen doe je door echt even te gaan zitten, een boek of tijdschrift te pakken of een paar ademhalingsoefeningen te doen. Het maakt niet uit wat je doet, als het maar ontspant. Dan krijg je weer nieuwe energie en heb je naar verloop van tijd een steeds hoger energieniveau.

Wat doe jij om te herstellen van een burn-out? Deel het hieronder in de reacties!

Bron: Floraa Happy Health Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

In januari maken we de balans op, ook op relatiegebied. Psychotherapeut Esther Perel heeft verrassende inzichten over een verfrissende apk voor de liefde. Begin bijvoorbeeld aan een tweede huwelijk met je partner. ‘Pas wanneer je opnieuw verbonden bent met jezelf, kun je weer kijken naar de ander.’ 

Haar podcasts zijn een enorm succes. Perel bood koppels een gratis relatietherapie-sessie aan als ze de opnames daarvan mocht gebruiken. Deze podcasts, waarin je je als vlieg op de muur waant van de sessie waarbij alleen de herkenbare kenmerken van de koppels zijn gecensureerd, geven enorm veel inzicht in je eigen relatie. Het leverde haar zelfs een uitnodiging op voor Zomergasten.

Dit zijn de 5 tips van Esther Perel voor meer verbinding in je relatie

1. Wees betrokken

Luister actief en laat je geliefde weten dat je hem of haar gehoord en begrepen hebt.

  • Ik hoor wat je zegt en ik begrijp dat je je daarom verdrietig voelt.
  • Ik zie wat het met je doet. Dat maakt mij ook blij.

2. Wees de partner die je zelf wenst

Je hebt zelf de verantwoordelijkheid je ‘dode zelf’ weer tot leven te wekken. Verlang niet van je partner dat hij of zij dat voor je doet. Bovendien is het essentieel dat je zelf het gevoel hebt dat je het waard bent om weer te vlammen.

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

“Perel believes we learn who we are through our relationships, and our relationships determine the quality of our lives. That’s what drives her interest, what makes her keep listening so we can understand others and help them understand themselves. And through Where Should We Begin?, she invites others to listen, too—to hear about the mistakes her guests have made, the hurt they have inflicted on others, the pain they have experienced and ultimately don’t know how to process.” . Excerpt from a new article on @esquire. Read the full piece by clicking the link in my profile bio. Listen to Seasons 1 and 2 of #WhereShouldWeBegin on Apple Podcasts or estherperel.com/podcast. Season 3 is now available on Audible. . 📷: Kathryn Wirsing/Esquire.com @katwirsing

Een bericht gedeeld door Esther Perel (@estherperelofficial) op

3. Toon je verantwoordelijkheid

Het is makkelijk om je te focussen op wat een ander verkeerd doet of wat je mist aan je partner. Denk eens: wat kun jíj veranderen om jullie leven samen leuker te maken? Neem je partner mee die brug op. Dan komt hij vanzelf jouw kant op.

4. Toch een affaire?

Wees eerlijk, maar niet te. Natuurlijk wil je zo veel mogelijk weten om het volledige verhaal te kennen: hoe heb je haar ontmoet, waar sprak je af en hoe vaak, hoe lang heeft het geduurd? De ander moet eerlijk zijn, maar moet je alles vertellen?

Per se de kleur van iemands ondergoed willen weten zorgt eerder voor een obsessie dan voor verbinding. Praat over wat er is gebeurd, over de pijn die dat geeft, maar kijk ook naar de toekomst. Wie zijn wij en wat willen we?

5. Wacht niet te lang met seks

Vaak volgt na ontrouw een periode van intense en hevige vrijpartijen, gevolgd door afstand en afwijzing. Laat dat niet eindeloos duren. Seks, intimiteit en verbinding zijn onderdeel van de relatie. Probeer ze opnieuw een plaats te geven.

In Nouveau deze maand een uitgebreid artikel over de filosofie van Esther Perel.

Nu in de winkel!

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

Krachttrainen doet iets met je. Fysiek én mentaal. En je kunt er ook na je vijftigste makkelijk nog mee beginnen. Hier 7 redenen waarom krachttraining juist nu zo goed voor je is.

1. Krachttraining zorgt voor spieropbouw en toename van spiermassa

Van belang als je ouder wordt, want veroudering gaat juist gepaard met verlies van spiermassa. In combinatie met goede voeding zorgt krachttraining op hogere leeftijd voor spierbehoud.

2. Toename botdichtheid en botsterkte

Een toename van spierkracht en spiermassa als gevolg van krachttrainen zorgt ook voor een toename van botdichtheid en botsterkte. Daardoor is krachttrainen een goed wapen tegen botontkalking. 

3. Meer calorieën verbranden in rust

Meer spiermassa zorgt ervoor dat je lichaam meer energie (calorieën) in rust gaat verbranden. Dat betekent dat je ruststofwisseling hoger wordt. Krachttrainen geeft je metabolisme een flinke boost en dat helpt weer als afvallen je doel is.

4. Door krachttraining verlaagt je bloeddruk

Krachttrainen verbetert de conditie van je hart en bloedvaten en verlaagt je bloeddruk. Daarmee verklein je de kans op hart- en vaatziekten

5. Je krijgt een betere houding door training met gewichten

Met name het trainen van je rug-, buik- en schouderspieren zorgt voor een betere houding: je gaat beter staan en meer rechtop zitten.

6. Je wordt sterker op alle vlakken

Door consistent te gaan krachttrainen, voel je je fitter, energieker én word je mentaal en fysiek sterker. De veranderingen die je bij jezelf opmerkt, geven je zelfvertrouwen en body confidence.

7. Je slaapt beter

Kies jouw favoriete krachttraining:

Powerliften

Powerliften bestaat uit drie onderdelen: deadliften, backsquatten en benchpressen. Het doel is om zo veel mogelijk gewicht in één keer te kunnen verplaatsen.

CrossFit

Combineert gewichtheffen, atletiek, gymnastiek en cardio, waarbij verschillende oefeningen en variaties in een hoge intensiteit worden uitgevoerd.

Gewichtheffen

Krachtsport waarbij het erom gaat zo veel mogelijk gewicht boven het hoofd te heffen.

Krachttraining

Training met extra weerstand van lichaamsgewicht of losse gewichten om je maximale kracht te vergroten.

Video: Waarom zou een 80-jarige nog aan krachttraining moeten doen

Professor Luc van Loon, bewegingswetenschapper aan de Universiteit van Maastricht, onderzoekt het belang van voeding en beweging bij het ouder worden.

Weten waarom het op elke leeftijd verstandig is aan krachttraining te doen? Bekijk hier zijn filmpje ‘Eeuwige Jeugd / Waarom zou een 80-jarige nog aan krachttraining moeten doen’

In de Nouveau van deze maand lees je nog véél meer over krachttraining en je vind er een uitgebreid interview met Ina Koolhaas Revers. Zij begon op haar 63e met krachttraining en werd in 2018 wereldkampioen Powerliften in de categorie 70+.

Haar missie: '50+vrouwen aan het sporten krijgen!'

Nu in de winkel:

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in