Je weet eigenlijk niet eens waarom, maar ineens was je wakker vannacht. Klaarwakker. En hoe je ook draaide of woelde, het lukte maar moeilijk om weer in slaap te komen. Hier 4 mogelijke oorzaken en de manier om weer snel in slaap te vallen.

Als het een keertje gebeurt, is het geen ramp, maar prettig is anders. En zeker als het vaker raak is, kunnen die gebroken nachtje je behoorlijk ehm… opbreken.

More content below the advertising

Het komt best vaak voor, een studie in Journal of Psychiatric Research zocht uit dat dat 35 % van de bevolking minimaal 3 keer per week aan leidt aan ‘midden-in-de-nacht-insomnia’. 23 % wordt zelfs élke nacht wakker.

Dit zijn de meest voorkomende slaapproblemen én de oplossing daarvoor.

Slaapprobleem 1: Stress tussen de lakens

Zelf als je je er niet heel erg van bewust bent, kan stress toch je slaapgedrag beïnvloeden.

Oplossing: Maak je slaapkamer zo rustig mogelijk. Zorg voor goede verduistering en neem je matras en kussen ook goed onder de loep. Heb je ze al een tijdje, dan kan je ’s nachts last krijgen van je nek of rug. De cortisol die gepaard gaat met pijn, maakt je uiteindelijk alert en wakker.

Lig je langer dan 20 minuten te malen en piekeren? Ga dan uit bed, naar een andere kamer. Als dit vaak gebeurt, gaan je hersenen je slaapkamer associëren met wakker liggen en malen.

Wat ook kan helpen is een opschrijfboekje naast je bed zodat je je gedachten letterlijk even van je af kan schrijven.

Slaapprobleem 2: Te veel geluid of beweging

Oplossing: Het ligt aan je slaapfase hoe makkelijk je wakker wordt van geluid in je slaapkamer, maar bevorderlijk voor je nachtrust is het in ieder geval niet.

Aan een snurkende partner of verkeer buiten, kun je wennen. Als je er toch wakker van wordt, kun je een paar dingen doen.

  • Je kan investeren in een ‘White Noise Machine’. Die heft plotselinge geluiden als gesnurk, gehoest of verkeer op.
  • Heb je een partner die ’s nachts onrustig is in bed, dan zijn aparte matrassen en dekbedden wellicht een oplossing.

Slaapprobleem 3: Je drinkt teveel voordat je gaat slapen

Oplossing: Het gaat hier zowel om alcoholische als non-alcoholische dranken. Van een drankje kan je wel makkelijker ín slaap vallen (het heet niet voor niets een slaapmutsje), het kan er wel voor zorgen dat je onrustiger slaapt.

Een wijntje doet je nachtrust geen kwaad, als het daarbij blijft. En drink in de anderhalf uur voordat je gaat slapen niet zo veel meer. Dan word je waarschijnlijk niet wakker midden in de nacht, omdat je naar de wc moet.

Slaapprobleem 4: Er is iets niet goed met je gezondheid

Oplossing: Iedereen heeft wel eens een slechte nacht, dat is niet iets om je zorgen over te maken. Sommige mensen slikken natuurlijke melatonine-preparaten om dat te voorkomen.

Het is echter wel belangrijk dat je een beetje in de gaten houdt hoe vaak je die nodig denkt te hebben. Slaapproblemen kunnen een signaal van je lichaam zijn dat er iets niet helemaal goed zit.

Als je regelmatig wakker wordt, is het toch handig om even bij je huisarts langs te gaan om te laten checken of alles wel goed is.

Heb je bijvoorbeeld last van slaap apneu, rusteloze benen (restless leg syndrome) of oprispingen, ga dan gewoon even langs je huisarts. Baat het niet dan schaadt het niet.

Bron: Huffington Post  Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in