Zes zakelijke toptips van deze powervrouw.

Het is niet niks, door Forbes te worden uitgeroepen als een van de rijkste 'self-made women', maar supermodel Cindy Crawford staat sinds deze week op die lijst.

Opmerkelijk is dat ze haar fortuin – het wordt op 192 miljoen euro geschat – niet zozeer verdiende met poseren, maar vooral door na haar modellencarrière slim te ondernemen. Oké, in het begin werd er lacherig gedaan over het feit dat de vrouw die ooit haute couture aanprees dat toen met stofzuigers deed.

Article continues after the ad

De leiding nemen

Crawford lachte echter als laatste. Op haar naam staat home decor, boeken, meubilair (alleen die tak heeft al een omzet van 213 miljoen euro per jaar), een kledinglijn én een eigen cosmeticamerk dat haar niet kan opzeggen omdat ze te oud is, zoals ze bij Revlon meemaakte.

"Ik wilde het heft in eigen hand nemen", zegt Crawford over Meaningful Beauty, dat ze samen met haar dermatoloog ontwikkelde en inmiddels 85 miljoen euro winst per jaar maakt. "Mensen denken zo snel: waarom zou je dit doen? Voor succes in zaken denk je beter: waarom niet?"

Doe het zelf

"Lange tijd dacht ik: 'Ik heb een business daddy nodig. Ik wil een business daddy die tegen me zegt: 'Je moet dit doen, je moet dat doen.' Het keerpunt kwam toen ik besefte dat ik mijn eigen business daddy moest zijn, omdat niemand mijn merk beter kent dan ik.

Toen ik daarop ging vertrouwen werd alles makkelijker. Ik denk dat dat op bijna alles toepasbaar is. Je kunt het zelf, je kunt veel meer dan je denkt."

Open staan voor nieuwe dingen

"Verandering is onvermijdelijk," zegt Crawford. "Ik doe echt geen pogingen meer om nog op de covers van Sports Illustrated of Vogue Illustrated terecht te komen. Modellenwerk heeft me mooie jaren opgeleverd, maar ik ben realistisch: niets is voor altijd. En ook toen betaalde 'Waarom niet?' zich al uit.

Naarmate ik er meer dingen naast ging doen, zoals MTV's House of Style of de fitness-video's, ontdekte ik dat ik ook die kant interessant en leuk vond. Denk niet te snel: dat is niets voor mij. Als je ergens plezier in hebt, kan er veel en kun je veel."

Blijven leren

Zakelijk gezien kwam Cindy voor de nodige uitdagingen te staan. Ze schreef zich onder andere in voor financiële bootcamps voor vrouwen aan UCLA, de universiteit van Los Angeles. "Ik wilde in zakelijke meetings de vragen kunnen stellen die er toe doen," zegt ze.

"Dus moest ik mezelf bijspijkeren. Ik leer nog altijd. Ik weet dat ik niet alles weet en ben niet bang daar voor uit te komen en bij te leren. Maar ik weet ook wat ik wel weet en ik ben ook niet bang om dat hardop te zeggen. Ik ben mijn eigen beste expert en laat me niet snel van de wijs brengen door anderen. Het is groeiende ervaring, waarmee je je intuïtie leert te vertrouwen."

Style Has No Age

Voor Meaningful Beauty fotografeerde ze haar oma's, eentje van 98 en eentje van 94. "Die van 98 deed nog altijd moeilijk bij de kapper, omdat ze haar pony op een speciale manier geknipt wil hebben," zegt Cindy.

"Ik vroeg haar waarom er goed uitzien er voor haar nog altijd toe deed. En ze zei: 'Dan voel ik me beter en heb ik meer zelfvertrouwen.' Dat is iets waar we allemaal iets mee kunnen. Het houdt pas op als je besluit ermee op te houden."

Gouden tip

"Kom op tijd, wees voorbereid, ga aan het werk."

Foto's (c) Getty Images

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in