'Zevenduizend mensen die allemaal in de stress zaten.'

Twintig jaar na de aanslagen op 11 september komt de musical Come from away naar Nederland. Over hoe de bevolking van het Canadese plaatsje Gander duizenden gestrande vliegtuigpassagiers opving. Willemijn Verkaik krijgt de rol van pilote Beverly Bass. Letterlijk een droomrol voor de musicalster.

Article continues after the ad

Ze had een week de tijd, in musicalwalhalla New York. Actrice Willemijn Verkaik besloot op de bonnefooi rond te dwalen op Broadway en Times Square en niet vooraf kaartjes te reserveren voor voorstellingen. Met één uitzondering: de musical Come from away.

'Ik heb gevraagd of ik auditie mocht komen doen en geloof me, dat doe ik niet snel'

,,Die moest en zou ik zien,’’ vertelt Verkaik (45) drie jaar later, in het Algemeen Dagblad. ,,Je hebt in onze wereld een paar musicals waar altijd vol lof over gesproken wordt. Come from away hoort daar zeker bij. Ik wist ook dat deze voorstellingen vaak uitverkocht waren. Daarom bestelde ik vooraf al een kaartje. Het verhaal, de prachtige muziek, ik vond het echt een fantastische voorstelling. En toen ik hoorde dat deze musical naar Nederland kwam, heb ik zelf producent Medialane gebeld met de vraag of ze voor mij een plekje wilden reserveren als er audities gehouden zouden worden. En geloof me, dat doe ik niet snel.’’

Ze deed auditie en speelt vanaf november dit jaar de rol waar ze in 2018, in het volle theater op Broadway, al op hoopte: die van Beverly Bass; in 1986 de eerste vrouwelijke gezagvoerder op een commerciële vlucht van American Airlines en op 11 september 2001 pilote op een Boeing 777, onderweg van Parijs naar Dallas. Zij moest dat vliegtuig op de dag van de aanslagen in Amerika laten landen bij het kleine Canadese dorp Gander, waar ook 37 andere toestellen werden geparkeerd, uit angst dat er ook aan boord van die vliegtuigen mogelijke kapers aan boord waren.

'Deze musical gaat niet zozeer over de terreur van die dag, maar vooral over de prachtige reactie van de Canadezen'

Verkaik: ,,Het luchtruim boven Amerika ging dicht en vanwege de veiligheidsmaatregelen – iedereen was immers verdacht - moesten Bass en haar passagiers nog 21 uur in het toestel blijven zitten voordat ze eruit mochten. In die tijd kon de bevolking van Gander zich ook klaarmaken om al die duizenden passagiers te ontvangen. En dat is het mooie aan dit verhaal.

Deze musical gaat niet zozeer over de terreur van die dag, maar vooral over de prachtige reactie van de Canadezen op al die passagiers. Ze zorgden dat al die mensen direct konden eten toen ze eenmaal uit de vliegtuigen kwamen en allemaal een slaapplaats hadden. Vergeet niet, dit waren zevenduizend mensen die allemaal in de stress zaten. En toch heeft iedereen de warmte gevoeld die hij of zij op dat moment nodig had. Die saamhorigheid, die compassie van de mensen in Gander, dat moet twintig jaar later, aan het einde van zo’n pandemie, toch zorgen dat iedereen met een vol hart de zaal uitloopt? Dat je denkt: het komt misschien toch nog goed met de mensheid.’’



Want ja, omdat een mens íets moet, rekent Verkaik erop dat in november de theaters weer vol mogen zitten, als Come from away in première gaat. ,,Al schrijf ik alles met potlood op in deze tijd. Maar dat is niet zo gek, toch.’’

Trailer van de musical zoals die op Broadway is gespeeld

Een jaar geleden vond ze het stiekem niet zo erg dat het rustiger werd. ,,Ik merkte aan mijn hoofd en lijf dat de pas op de plaats heel welkom was, omdat het de maanden daarvoor krankzinnig druk was geweest. Tegelijkertijd vond ik het natuurlijk heel erg wat om ons heen gebeurde, dat alles gecanceld werd. Waitress waar ik in zou spelen ging niet door, onlangs hoorde ik dat Annie ook niet terugkeert. Ook ontzettend jammer, we hebben met de cast afgesproken dat we nog eens een borrel gaan drinken om het toch nog enigszins goed af te sluiten.’’

'Van onze 20 jaar samen zat ik zo’n driekwart in het buitenland, dus wij komen nu weer echt even toe aan elkaar'

Verkaik is ruim twintig jaar samen met haar man Bart van Hoof, die als saxofonist nu eigenlijk in het orkest van de musical over Tina Turner gespeeld zou hebben. ,,Van al die jaren zat ik bij elkaar zo’n driekwart in het buitenland, dus wij komen nu weer echt even toe aan elkaar. Natuurlijk hoor ik om me heen ook verhalen over relaties die juist sneuvelen omdat partners nu op elkaars lip zitten, maar niets daarvan bij ons.

Wij hebben het erg leuk samen. Volgens mij is het ook een groot pluspunt dat we min of meer in hetzelfde schuitje zitten, omdat we elkaar ook zo goed begrijpen. En als één van ons een mindere dag heeft, omdat er weer iets wegvalt, dan is de ander juist optimistisch. Er is goddank nog geen moment geweest dat we samen in zak en as zaten.’’

'Ik zou heel graag de inwoners van Gander zelf zien en spreken'

Als het coronaspook een beetje meewerkt, wil Verkaik eigenlijk nog naar Noord-Amerika reizen voordat de repetities van Come from away eind september beginnen. ,,Ik zou heel graag de inwoners van Gander zelf zien en spreken. Ik heb verhalen gelezen waarin ze zeggen: in ons stadje bestaan geen vooroordelen.

Wie je ook bent, hoe je er ook uit ziet, wat je overtuigingen ook zijn: wij staan voor je klaar. En ik zou in Amerika ook graag Beverly Bass ontmoeten. Zij is zo’n powervrouw, zij heeft zich echt moeten bewijzen om bij American Airlines te worden wat ze nu is. Het is prachtig om zo’n karakter te mogen spelen.’’

Foto's (c) Brunopress

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in