Voor leuke 40+ vrouwen met stijl

'Niet leeftijd, maar mismatch met de arbeidsmarkt is het grootste 50+ probleem'

Wie een baan wil, moet zich zichtbaar maken. Anne-Marije Buckens runt al ruim tien jaar 50Company, een bedrijf waarmee ze 50-plussers aan werk helpt. Ze vond dat de positie van 50-plussers op de arbeidsmarkt wel een boost kon gebruiken en deed onderzoek naar alles wat te maken heeft met werk vind...

'Niet leeftijd, maar mismatch met de arbeidsmarkt is het grootste 50+ probleem'

Wie een baan wil, moet zich zichtbaar maken.

Anne-Marije Buckens runt al ruim tien jaar 50Company, een bedrijf waarmee ze 50-plussers aan werk helpt. Ze vond dat de positie van 50-plussers op de arbeidsmarkt wel een boost kon gebruiken en deed onderzoek naar alles wat te maken heeft met werk vinden na je 50e en het invullen van de tweede helft van je carrière.

Hierbij ontdekte ze dat werkgevers lang niet zo negatief zijn over 50-plussers als altijd wordt geschetst, maar dat werkgevers en 50+ werkzoekenden elkaar niet vinden. Buckens ergert zich bovendien over de manier waarop negatieve aannames over 50-plussers steeds maar worden herhaald in de media, terwijl ze er de werkgevers waar ze mee werkt vrijwel nooit over hoort.

Blijven leren en meebewegen

'Hoe zonnig je carrière verloopt, hangt ook van de 50-plusser zelf af,' schrijft ze in het Algemeen Dagblad. 'Want in een razendsnel veranderende arbeidsmarkt is blijven leren en meebewegen het devies. Bij elke sollicitatie moet je je afvragen hoe het met je concurrentiepositie is gesteld. Het grootste probleem van de 50-plusser die langere tijd aan de kant staat, is niet de leeftijd, maar de mismatch met de arbeidsmarkt.'

Bescheiden vijftiger

Met andere woorden: het helpt om nieuwsgierig blijven, nieuwe dingen willen leren en breed naar banen en je eigen competenties te kijken. Ook zichtbaarheid en vindbaarheid spelen een rol, volgens Buckens. Waar de mondige millennial zijn netwerk laat weten dat hij beschikbaar is, is de bescheiden vijftiger doorgaans moeilijker te vinden voor werkgevers. Wie het moet hebben van een sollicitatie op een vacature, bereikt minder werkgevers dan wie het ruime sop kiest en zichzelf zichtbaar maakt. Er zit veel ervaring, kennis en kunde in totale anonimiteit thuis op de bank. En in de kaartenbakken van gemeentes en UWV die soms geen idee hebben wie hun cliënten zijn."

Openingsfoto (c) Getty Images. Voor meer informatie: 50Company

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in