Voor leuke 40+ vrouwen met stijl

Marianne Faithfull over weemoed, leven en dood

Doorleefde poëzie in She Walks In Beauty.   Marianne Faithfull (74) leest in ‘She Walks in Beauty’ met haar hese, kenmerkende (en verrassend deftige) stem de mooiste gedichten voor uit de Engelse romantiek. Dit 'spoken word' werk als voordrachtskunstenaar komt vandaag uit en is… adembenemend. Dat...

Marianne Faithfull over weemoed, leven en dood

Doorleefde poëzie in She Walks In Beauty.  

Marianne Faithfull (74) leest in ‘She Walks in Beauty’ met haar hese, kenmerkende (en verrassend deftige) stem de mooiste gedichten voor uit de Engelse romantiek. Dit 'spoken word' werk als voordrachtskunstenaar komt vandaag uit en is… adembenemend.

Dat komt mede door de meditatieve muziek van Warren Ellis die het aanvult. Op een of ander manier komen Lord Byron, Percy Bysshe Shelley en John Keats – bekend om hun werk vol passie, het leven en de dood – zo toch wel op een erg fraaie en vooral verrassend tijdloze manier tot leven.

‘Ik was voorbestemd hier ooit op uit te komen’, zegt Faithfull. ‘Nu resoneert die poëzie nog meer, omdat ik de levenservaring heb om ze te brengen… de levens- en de bijna-doodervaring.’

Marianne in 1968

Daarmee overdrijft ze niet. In 1969 lag Marianne al eens zes dagen in coma na een overdosis slaappillen. In de seventies was ze verslaafd aan heroïne en dronk ze als een tempelier. Ze overleefde borstkanker én een coronabesmetting die er diep inhakte: ze werd ervoor opgenomen en beademd, en heeft nog altijd last van de gevolgen: 'Het is de zwaarste strijd die ik ooit heb gevoerd.'

'She Walks In Beauty' komt voort uit deze periode. Toen ze in coma lag, wist niemand of ze het er levend van zou afbrengen. Haar manager stuurde zeven gedichten die ze op dat moment had ingesproken door naar Ellis, sinds 2005 een vaste gast op haar platen. Hij vond ze hartverwarmend en noemde ze ‘een balsem voor de onrust en het verdriet in de wereld.’

Hoewel 'The Romantics' (hier Lord Byron) vaak niet om door te komen zijn (de heren hielden van ellenlange epossen vol melodrama en pathos) wist Marianne ze tot leven te brengen. ‘Alsof ze bevrijd waren van het blad papier waarop ze stonden’, omschreef Ellis het in The New York Times. ‘Je hoort dat Marianne gelooft wat ze leest.’

Na haar ontslag uit het ziekenhuis vorig jaar moest Faithfull eerst aansterken, maar sprak uiteindelijk nog vier gedichten in, waaronder het bijna twaalf minuten durende ‘Lady of Shallot’ van Al­fred, Lord Tennyson...

... ook bekend van het wereldberoemde schilderij van Waterhouse. Je hoort de kwetsbaarheid in haar stem, hier en daar de ademloosheid van (te) hard leven en de berusting van iemand die de dood al een paar keer in de ogen heeft gekeken. En je hoort eveneens hoe iemand 19de eeuwse dichters helemaal van nu kunt maken.

Foto's (c) Marianne Faithfull

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in