Voor leuke 40+ vrouwen met stijl

Hoe de soft power van Michelle O'Neill bittere Ierse mannen versloeg

Op termijn een herenigd Ierland is niet meer ondenkbaar. Tijden veranderen, ook in Noord-Ierland, waar jongere generaties niet meer zo vastgeroest zitten in oude idealen. Sinds de verkiezingen van een paar dagen geleden is Sinn Féin er de grootste partij. Het betreft de voormalige politieke tak v...

Hoe de soft power van Michelle O'Neill bittere Ierse mannen versloeg

Op termijn een herenigd Ierland is niet meer ondenkbaar.

Tijden veranderen, ook in Noord-Ierland, waar jongere generaties niet meer zo vastgeroest zitten in oude idealen. Sinds de verkiezingen van een paar dagen geleden is Sinn Féin er de grootste partij. Het betreft de voormalige politieke tak van de IRA, een beweging die met geweld voor aansluiting bij Ierland streed.

Sinn Féin mag daarom de nieuwe premier van Noord-Ierland leveren. Dat wordt Michelle O'Neill (45), die de partij naar de overwinning leidde (en heel veel vrouwen in Stormont brengt). Het is voor het eerst in meer dan 100 jaar dat een katholieke partij de meeste zetels in het parlement wint.  Ze is de eerste Sinn Féin-leider die geen IRA-verleden heeft. 

Tweede vrouw in de partij is Mary Lou McDonald (53, rechts), die over twee jaar 'premier van Ierland hoopt te worden'. Sinn Féin streeft op termijn namelijk naar een referendum over de hereniging van Noord-Ierland met Ierland.  Noord-Ierland ontstond een eeuw geleden als protestantse afsplitsing van het overwegend katholieke Ierland.

Opvallend is dat ook Naomi Long het uitstekend deed: haar Alliance Party verdubbelde het aantal zetels ruimschoots tot zeventien. Die partij is plots een redelijk alternatief te midden van onwrikbare standpunten van loyalisten (pro-Brits en rechts) en republikeinen (pro-Iers en links). 

De uitslag maakt vooral duidelijk dat de kiezers genoeg hebben van bittere oude mannen die zich vastbijten in een buitengewoon naar verleden en kansloze Brexitdiscussies. Zowel O'Neill en McDonald als Long richtten zich in de campagnes op het hier en nu en toonden veel meer empathie met de zorgen van burgers over hun koopkracht, de gezondheidszorg, onderwijs en wonen. Die boodschap spreekt duidelijk aan: soft power rules.

Foto's (c) Getty Images

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in