Een maand geen alcohol: zwaar afzien of juist een eyeopener?

Hoe zit het met je goede voornemens? Overweeg je een maandje 'Chardonnee', maar vraag je je af of er leven is na de wijn? Jacqueline van Lieshout (47, ontwijnen.nl) doet al 5,5 jaar aan ‘Dry January’ en heeft goede tips om de komende weken te kijken hoe het bevalt, even geen alcohol drinken.

'Velen kijken echt uit naar een fris nieuwjaar met een alcoholvrij begin'

‘Ik ben er zó klaar mee, ik kijk er gewoon naar uit, een maand niet drinken, gek hè?’ Dit lees ik, zo’n beetje vanaf tweede kerstdag, dagelijks in mijn mailbox, velen kijken dan echt uit naar een fris nieuwjaar met een alcoholvrij begin. En tegelijkertijd zien ze er huizenhoog tegenop.

Hoe zorg je ervoor dat het geen afzien is? Ik help mensen dagelijks bij deze vraag, in mijn online Ontwijnen programma’s stromen altijd nieuwe deelnemers in en zij zien ook op tegen allerlei gelegenheden waar de drank rijkelijk stroomt.

Article continues after the ad

'Wanneer je stopt met roken hangt iedereen de vlag uit, maar stoppen met drinken? Ongezellig!'

Maar vaak zijn het ook de ‘gewonere’ momenten, zoals thuiskomen uit je werk of de vrijdagavond. Even lekker zitten met, zoals het hoort, een glas wijn erbij. Hoe stop je, al is het tijdelijk, met deze gewoonten, terwijl ze zo heerlijk zijn? Wanneer je stopt met roken hangt iedereen de vlag uit, maar stoppen met drinken? Nee hoor, dat is ongezellig.

Allereerst, neem je agenda erbij. Kijk echt secuur naar alle afspraken, feestjes, borrels en alle andere momenten waarvan je nu al kunt inschatten dat dat lastige momenten voor je zijn. Geef jezelf de keuze of je er in deze Dry January maand wel naar toe wilt gaan, of niet.

'Als je de maand wil volhouden, moet je je afspraken wel een beetje handig plannen'

Velen denken misschien nu; ja, wacht eens even, houd mijn leuke leven dan op? Nee hoor, zeker niet, maar als je graag de maand wilt volmaken, dan is wel zo handig om ‘de kat niet op het spek te binden’.

Spreek bijvoorbeeld op andere momenten dan ‘wijntijd’ af met je vriendinnen om samen bij te kletsen of wat leuks te doen. Je hebt nu tenslotte ook veel meer zin, energie (en dus tijd!) in de ochtend.

'Breng je 'verwenmomenten' vooraf in kaart'

De tweede tip is voor de momenten aan het einde van de middag. Bedenk je van tevoren (dus voordat de maand begint), wat je ontspant, wat je heerlijk vindt om te doen. Verwenmomenten, zeg maar. Bijvoorbeeld in bad, op de bank met een boek, wandelen, met een vriendin bellen, douchen met een nieuwe bodywash en erna een haarmasker.

Plan dit bewust in je agenda, zoals je ook het uurtje sporten of zakelijke afspraken inboekt. Dit is de maand waarin je anders gaat zorgen voor jezelf dus neem ontspanning en ‘zelfzorg’ echt serieus. Boek bijvoorbeeld nu eindelijk die massage waar je al zolang naar uitkijkt, het is tijd voor een fris, nieuw en gezond jaar met vakantie voor je lichaam!

'Wat gebeurt er in mijn hoofd als ik niet drink?'

Dan de laatste, en ook heel belangrijke tip, zie deze maand als een experiment. Kijk er zo relaxed mogelijk naar. Hoe zou het zijn om een feestje te ervaren zonder alcohol? Hoe is het om nuchter bij mensen op bezoek te gaan? Wat gebeurt er in mijn hoofd wanneer ik niet drink?

En bovenal, wat levert het mij aan gezondheidsvoordelen op wanneer ik alcoholvrij ben? Je lijf zal je meer dan dankbaar zijn en dat ga je merken. Dus vergeet niet daarvan echt te genieten.

Foto (c) Jacqueline van Lieshout

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in