Slaat de zorgmarkt niet door met die beoordelingen?

Ik heb mijn zorgpremie er wel uit voor dit jaar. Maar liefst bij drie Bergman Klinieken en een universitair ziekenhuis in behandeling geweest, voor oren, ogen en knieën. Tot dusverre overal prettig behandeld, bij de een wat aardiger dan bij de andere, maar zo is het leven.

'Beantwoording zou maar tien minuten van mijn tijd vergen'

Afgelopen week ploften er, vlak na elkaar, twee verzoeken van de  medische keten in m'n mailbox. Men wilde graag dat ik een enquête invulde over mijn behandelingen bij de oogarts en de oorarts: was ik tevreden,  zo ja, in welke mate en welk cijfer zou ik er aan geven? Zo nee, wat schortte eraan? Beantwoording zou maar tien minuten van mijn tijd vergen. De orthopedische kliniek hield zich nog even koest, maar ook daarvan zal ik binnenkort vast en zeker zo'n enquête krijgen.

Ik dacht eigenlijk dat het alleen privéklinieken zijn, die je met zulke klantvriendelijkheidsonderzoeken lastig vallen. Maar toen was ik nog niet in het universitaire ziekenhuis geweest, waar een nóg slimmere arts naar mijn ogen moest kijken.

Article continues after the ad

'Bij mijn vertrek stopte de oogarts me, een beetje besmuikt, een stuk papier in de hand'

Bij mijn vertrek stopte hij me, een beetje besmuikt, een stuk papier in de hand. Het bleek een enquête te zijn over de oogheelkundige afdeling, waar hij werkte. Ook hier dus.

'Is de medische sector nu zoiets als Hema, Wehkamp of Bol.com?'

Wat is er in vredesnaam veranderd in de medische sector, dat je er, net als bij Hema, Wehkamp of Bol.com, moet vertellen wat je vindt van een ziekenhuis en de behandeling en waar je het liefst je arts ook nog een cijfer moet geven? Ik dacht altijd dat zoiets in de medische sector not done was. Maar dat is klaarblijkelijk ouderwets, ook de medische stand gaat mee met z'n tijd.

Bij de Koninklijke Maatschappij ter bevordering van de Geneeskunst (KNMG), waar ik om opheldering vroeg, zat men een beetje in de maag met mijn vraag.

Er bestaan namelijk geen echte voorschriften over het reclamemaken door artsen. Wél wordt er op dit moment gewerkt aan herziening van de regels, heel nodig, nu ook artsen steeds meer op sociale media zitten.

'Soms zijn artsen een beetje naïef'

Een woordvoerder van het KNMG vertelde me: 'Soms worden we gebeld door huisartsen of ze shirtreclame mogen maken bij een plaatselijke voetbalclub. Wij waarschuwen ze dan voor onverwachte en ongewenste resultaten. Stel dat er rellen losbarsten op of rondom het veld of dat een speler lelijk gewond raakt, dan sta je daar als plaatselijke arts toch lelijk te kijk met je naam op de shirts. Soms zijn artsen een beetje naïef. Aan de andere kant: als je je als nieuwe  huisarts ergens vestigt, hoe maak je dat dan bekend?'

Kortom: nieuwe regels zijn nodig en in de maak.

Hoog tijd nu op Zorgkaart Nederland (een website van de Patiëntenfederatie Nederland) beoordelingen van veel instellingen en artsen te vinden zijn.  

'Ook ontevreden patiënten weten hun weg naar deze sites te vinden'

'Artsen, die hieraan meewerken, moeten zich goed realiseren, dat er niet alleen gunstige oordelen over hen geplaatst zullen worden, maar dat ook ontevreden patiënten hun weg naar deze sites weten te vinden', aldus de KNMG.

Hoewel ik mijn behandelende artsen zeker geen cijfer ga geven op internet, heb ik wel even opgezocht of ze daar te vinden zijn.

'De hoge cijfers zijn te mooi om waar te zijn'

En inderdaad, ze stonden er allemaal op. De een had nog hogere cijfers dan de ander: mijn orthopeed scoorde een 9,9, mijn oogarts een 9,8 , de oorarts een 7,2 (inderdaad, niet zo'n empathische man) en - baas boven baas - de universitaire oogarts, die had een 10.

Te mooi om waar te zijn.

Je zou bijna denken dat z'n oude moeder erachter zit.  

Deze column heeft eerder in Meer over Medisch gestaan. 

Foto (c) ANP

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in