Prachtig regiedebuut met het robuuste 'Land'.

Na alle commotie rond House of Cards verlangde Robin Wright naar iets radicaal anders. In haar regiedebuut Land speelt ze een vrouw die kiest voor een back to basic-leven in de ongerepte natuur van Canada.

,,Een helende ervaring”, aldus de actrice in het AD.

Article continues after the ad

Marionet

,,Als actrice ben je eigenlijk een marionet. Je wordt altijd door iets of iemand begeleid. Op een zeker moment ben je er klaar voor eens je eigen verhaal te vertellen.” En Robin Wright heeft er heel wat ‘marionetjaren’ opzitten.

Haar carrière begon als ‘soapie’ in Santa Barbara en op haar 19de speelde ze een jonkvrouw in de cult sprookjesfilm The Princess Bride om een kleine tien jaar later definitief door te breken als Jenny, het vriendinnetje van Forrest Gump.

House of Cards

Er is veel discussie over de beperkte kansen in de film- en televisie-industrie voor vrouwen van middelbare leeftijd...

... maar de veelzijdige actrice (ook bekend van het zwijmeldrama Message in a Bottle en als de atletische moeder van Wonder Woman) scoorde haar gewichtigste rol op haar 48ste in de successerie House of Cards.

Claire Underwood

Het werd een van de belangrijkste pijlers van Netflix, maar stierf ook een tragische dood. Na het ontslag van Kevin Spacey (beschuldigd van seksuele intimidatie) nam Wright de hoofdrol en de functie van zijn al even gluiperige personage Frank Underwood min of meer noodgedwongen over.

Het zesde en laatste seizoen, waarin ze de nieuwe president van de VS mocht spelen, kreeg matige kritieken en het culturele fenomeen ging als een nachtkaars uit.

Eigen regie

,,Het script van Land belandde zo’n drie jaar terug in mijn schoot, toen ik zocht naar iets om zelf te regisseren," zegt ze.

"Ik had geen genre in mijn hoofd, maar was wel heel gretig in het willen beëindigen van House of Cards (waarvoor ze als regisseur enkele afleveringen voor haar rekening nam, red.). Het werd tijd voor iets héél anders.”

Woeste natuur

In Land, nu te zien in de bioscoop, speelt ze ook zelf de rol van Edee die na een tragisch verlies huis en haard verlaat en zich terugtrekt in de prachtige, maar woeste natuur van Canada.

Als ze daar de strijd tegen de natuurelementen bijna dreigt te verliezen, ontmoet ze een jager (gespeeld door Demián Bichir) die haar de cruciale waarde van menselijke interactie weer laat inzien. De nu 55-jarige Wright, die ook jarenlang de spotlights haalde vanwege haar knipperlichthuwelijk met Sean Penn (van wie ze in 2010 definitief scheidde), heeft een specifieke reden waarom dit haar speelfilmdebuut achter de camera moest worden.

Menselijke veerkracht

,,Toen ik Land las vond in Amerika de een na de andere massaschietpartij plaats. Het werd bijna de norm en overheerste de dagelijkse dialoog. Ik dacht steeds: hoe ga je als nabestaande om met zo’n verlies?

Alles wat je dacht te weten over het leven bestaat ineens niet meer. Dit script gaat over menselijke veerkracht en dat we daarbij de vriendelijkheid van onze medemens nodig hebben. Die boodschap leek me heel belangrijk om, zeker nu, te delen.”

Verbinding

Daar kwam vervolgens de coronapandemie bij. ,,We kregen allemaal te maken met isolatie en een groot gebrek aan connecties met anderen.

Ik hoop dat deze film je herinnert aan hoe waardevol die verbinding is met mensen om wie je geeft. Daarnaast denk ik dat de natuur intrekken echt een heilzame werking heeft. Zeker nu. Geen chaos, geen sociale druk, even geen iPhones. Het filmen daar was al een helende ervaring.”

Onvoorspelbaar

,,Al was die plek in Canada (het Shosone National Forest, red.) ook een beest waar we mee worstelden”, voegt ze daar aan toe. ,,We draaiden er 29 dagen en wilden in die korte tijd alle seizoenen vangen. Het kán daar in dat onvoorspelbare klimaat.

Schiet je een zomerscène en binnen 30 seconden ligt er ineens een pak sneeuw. Dan besluit je hals over de kop alvast iets uit ‘jaar 2’ te filmen. Iedereen stond altijd klaar om het schema helemaal om te gooien.”

Stilte

Als regisseur besloot ze vooraf dat Land niet teveel dialoog moest bevatten. In de montageruimte sneuvelden uiteindelijk nóg meer woorden.

,,Ik denk dat het meer resoneert wanneer er minder wordt gepraat. Dat heb ik ook wanneer ik in mijn privétijd het buitenleven in trek. Ik ging al kamperen met mijn vader vanaf het moment dat ik kon lopen. En nog steeds: na een lange tijd in een drukke stad moet ik er even tussenuit. In de stilte van de natuur sta je eindelijk weer écht in verbinding met je ziel.”

Foto's (c) Getty Images, Netflix. Dit interview heeft eerder in het Algemeen Dagblad gestaan.

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in