Voor leuke 40+ vrouwen met stijl

23 gouden carrièretips van topvrouw Sheryl Sandberg

'Het leven is nooit volmaakt. We leven allemaal in een Plan B." Zakenvrouw en activiste Sheryl Sandberg (1969, weduwe van Dave Goldberg met wie ze twee kinderen heeft, verloofd) was vicepresident bij Google voor ze in 2008 Chief Operating Officer van Facebook werd. Dat bedrijf leidde ze van een v...

23 gouden carrièretips van topvrouw Sheryl Sandberg

'Het leven is nooit volmaakt. We leven allemaal in een Plan B."

Zakenvrouw en activiste Sheryl Sandberg (1969, weduwe van Dave Goldberg met wie ze twee kinderen heeft, verloofd) was vicepresident bij Google voor ze in 2008 Chief Operating Officer van Facebook werd. Dat bedrijf leidde ze van een verlies van 56 miljoen dollar in 2008 naar een winst van 18,5 miljard dollar in 2019.

Sandberg zet zich in om vrouwen te helpen hun carrièredoelen te bereiken en voor mannen die willen bijdragen aan een eerlijker samenleving. En heeft door de jaren heen al heel wat pareltjes laten vallen die je vooruit kunnen helpen in je werk. Een selectie:

"Initiatief nemen is de moeite waard. Het is lastig in iemand een leider te zien als ze altijd maar afwacht tot iemand haar vertelt wat ze moet doen."

"Als iemand je een plek aanbiedt in een racket, vraag dan niet 'Wat voor plek?' maar stap onmiddellijk in."

"Iets hebben 'afgehandeld' is beter dan 'perfect'."

"Zoeken naar een mentor of wachten tot iemand die rol op zich neemt, is het professionele equivalent van wachten op een droomprins. Maak jezelf niet afhankelijk van anderen, doe het gewoon zelf."

"Wat zou je doen als je niet bang was?"

"We kunnen niet veranderen waar we ons niet bewust van zijn. En als we ons niet bewust zijn, kunnen we niet anders dan veranderen."

"Alles willen hebben en het ook nog eens volmaakt willen hebben is een garantie voor teleurstelling. Perfectionisme is je grootste vijand."

"De volmaakte nieuwe baan bestaat niet. Je moet je kansen pakken en je een kans geschikt voor jou maken in plaats van andersom. De vaardigheid en bereidwilligheid om te leren is een van de belangrijkste kwaliteiten voor een leider."

"Vrouwen moeten eens ophouden met te denken: 'Ik ben hier nog niet klaar voor' en gaan denken: 'Ik wil dit doen en ik ga het gewoon doen en leren om het te doen."

"Elke vrouw die ik ken, vooral degenen in een leidinggevende positie, is wel eens als 'te agressief' bestempeld op het werk. Uit gender-neutrale studies weten we dan mannen op de werkvloer vele maken agressiever optreden dan vrouwen. Het is algemeen bekend. En toch krijgen vrouwen nog zo vaak te horen dat ze te agressief zijn. Dat is een probleem."  

"De voordelen van pijnlijke kennis zijn zoveel groter dan de nadelen van zalige onwetendheid."

"Wees niet lui of gemakzuchtig. Je gaat niet dood aan 's avonds je laptop weer aanzetten en nog eens een uurtje werken."

"De makkelijke dagen die voor je liggen zijn makkelijk. Het zijn de moeilijke momenten, die je tot op het bot uitdagen, die je vormen. Je wordt niet wie je bent door wat je bereikt, maar hoe je overleeft."

"Je kunt niet alles hebben. Succes is keuzes maken en de gevolgen accepteren."

"De beste remedie tegen kwaadsprekerij is goede dingen over iemand zeggen."

"Zelfvertrouwen – of doen alsof je zelfverzekerd bent – is nodig om kansen te krijgen. Het is een cliché, maar kansen worden zelden aangeboden en veel vaker gepakt."

"Leiden is niet bullying en leiden is geen agressie tonen. Leiden is verwachten dat je je stem kunt gebruiken voor de goede zaak. Dat je de wereld een beetje beter kunt maken."

"Er is pas echt gelijkheid in de wereld als vrouwen de helft van alle landen zouden runnen en mannen de helft van alle huishoudens."

"Leef niet teveel in hokjes. Ik denk niet dat we van maandag tot vrijdag een professionele versie van onszelf zijn en de rest van de tijd echt onszelf. Je bent wie je bent, altijd. Alles is professioneel, alles is persoonlijk. Je moet die twee kanten tegelijk inzetten, om veel te kunnen bereiken."

"Motivatie komt voort uit werken aan dingen die we belangrijk vinden. Maar ook uit werken met mensen die we belangrijk vinden."