Welke reload past het beste bij jou?

Moe aan je werkweek begonnen? Je bent de enige niet. Veel mensen zijn plichtsgetrouw en onzeker over de toekomst, en er ligt altijd nog wel iets dat af moet. Dus je gaat door, ook met fysieke klachten, want je hebt verantwoordelijkheidsgevoel. Het lijkt het recept voor een burn-out, maar die ellende kun je voor zijn met de reload methode van de Zweedse mentalist Hendrik Fexeus en gezondheidsjournalist Catharina Enblad.

Article continues after the ad

Het idee van reloaden is dat je je eigen energiesysteem even helemaal uitzet en weer opnieuw oplaadt. Dus niet rustiger aan doen en dan stapje voor stapje weer naar de oude situatie, maar even helemaal de knop om, waarna je alle stress weer aankunt. Je kunt het zien als een vorm van slim herstellen.

NOUVEAU EN INTERMEDIAIR DRAGEN POWERVROUWEN EEN WARM HART TOE EN WERKEN REGELMATIG SAMEN. EEN LANGE VERSIE VAN DIT ARTIKEL VERSCHEEN EERDER OP INTERMEDIAIR

Dat reloaden (opladen) kan op drie manieren. Allereerst heb je de turbo-upload (mini-reload): korte oefeningen die je snel weer energie geven, zoals ademhalingsoefeningen of korte meditaties. Even weg van je beeldscherm en kikkersprongen maken. Of laat je vallen en sta snel weer op. Je kunt ook om de zoveel tijd je gedachten checken. Zijn die negatief, vraag je dan af waar je je zo druk over maakt. Heeft de trein vertraging en kom je te laat op een vergadering? So what? Wat is het ergste dat er kan gebeuren? Nou dan. Kortom: tune-out en tune-in.

Je kunt er ook voor kiezen je systeem wat langer uit te zetten (midi-reload). Boek bijvoorbeeld een massage van 30 minuten in je middagpauze. Je systeem staat dan even helemaal uit en ondertussen stimuleert de aanraking het beloningscentrum van je hersenen, vermindert ze je stresshormonen en verlaagt ze je hartslag.

Tenslotte heb je de maxi-reload. Dat doe je door je mentaliteit en levensstijl aan te passen door jezelf leuke dingen te gunnen. Ga bijvoorbeeld trampolinespringen met je kinderen, weekendjes weg of een avondje suppen bij een watertje in de buurt. Maak een gewoonte van dat soort activiteiten. Dat helpt om op momenten dat je je uitgeput voelt niet op de bank neer te ploffen of een bak ijs te eten. Daar herstel je niet van. Wel van de wandeling van een uur die je iedere avond na het eten maakt.

Carien Karsten studeerde rechten en klinische psychologie en promoveerde op de trauma's van drugsverslaafde vrouwen. Met haar bureau StroomQ coacht ze gedreven professionals om hun prestatie en balans te optimaliseren.

Reload, de methode om je lichaam en geest te resetten van Henrik Fexeus en Catharina Enblat kost € 22

Foto (c) iStock 

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in