Muziek maken is er even niet meer bij.

Fans van Rihanna wachten al sinds 2018 met smart op haar negende album, maar moeten nog even geduld hebben. De zangeres en actrice heeft het te druk met het  uitbreiden van haar Fenty imperium, waarvan ze in een paar jaar een miljardenbedrijf heeft gemaakt. Fenty is haar achternaam.

Article continues after the ad

(c) Badgalriri IC

Forbes benoemde haar tot vorig jaar tot rijkste muzikant. "Toen ik jonger was, kon ik me niets veroorloven," zegt Rihanna in de New York Times. "Een paar Timberlands, dat was mijn Dior. En ik moest een heel schooljaar sparen voor die Timberlands en dat deed ik ook."

(c) Badgalriri IC

"Ik had nooit gedacht dat ik nog eens zoveel geld zou verdienen," zegt Rihanna, hier als tiener met haar moeder. "Dus een getal gaat me er niet van weerhouden om te werken. Wat ik doe geneert geld, maar ik doe wat ik leuk vind. Mijn geld is niet voor mij, ik heb altijd de achterliggende gedachte dat ik er iemand anders mee kan helpen, of, in de toekomst, mijn kinderen, als ik die mag krijgen."

Dus waar verdient ze haar fortuin mee? De 'Umbrella' zangeres verkocht meer dan 60 miljoen albums en 216 miljoen digitale tracks, en is mede-eigenaar van streamingdienst Tidal. Aan de Diamonds World Tour in 2013 hield ze 140 miljoen dollar over, een sponsorcontract met Samsung leverde nog eens 25 miljoen dollar op.

Ze lanceerde elf parfums die al zo'n 80 miljoen dollar binnensleepten en dat smaakte naar meer. Enter Fenty Beauty, een cosmeticalijn die op 3 miljard dollar wordt geschat en wordt geprezen om haar diversiteit: foundations voor elke denkbare huidkleur, bijvoorbeeld. De naam van de Slip Shine Lipstick is echter zelfs voor Riri een uitdaging. De lijn valt grotendeels onder luxe-conglomeraat LVMH die 50 procent in handen zou hebben, maar Rihanna is voor 15 procent eigenaar, wat neerkomt op 433 miljoen dollar.

Daarbij komen samenwerkingen voor collecties met Armani, River Island, Dior (waarvoor ze onder andere zonnebrillen ontwierp) en Puma én haar eigen lingerielijn Savage x Fenty (denk aan Victoria's Secret, maar dan diverser en moderner). Het ondergoed is vorig jaar aangevuld met een luxe kledinglijn die alleen in 2019 al 62 miljoen dollar opleverde.

In aantocht is Fenty Skin huidverzorging...

...en vandaag komt haar schoencollectie uit...

...in samenwerking met Amina Muaddi......bekend om haar Gilda-schoenen met een speciaal uitlopende hak. Geen wonder dat in de studio werken er even niet inzit.

"Als ik ergens achter ben gekomen, is dat dit tijd kost en dat ik maar één ding tegelijk kan," zegt Rihanna, die haar eigen socials beheert. "Als je wilt dat iets goed wordt, moet je je daar intensief mee bemoeien. En ik wil dat het goed wordt. Ooit ga ik echt wel weer muziek maken, maar momenteel ben ik nog aan het bouwen, bouwen, bouwen aan dit."

Foto's (c) Brunopress

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in