Liana op de brug van haar tanker
Liana op de brug van haar tanker

Vrouw aan het roer? Altijd een goed idee!

Voor wie denkt dat de binnenvaart het laatste bastion is van mannen, tonnages en geklos door de gangboorden, maak kennis met Liana Engibarjan (29), co-kapitein en stuurman op een grote tanker en liefhebber van een hakje, roze veiligheidshelmen én varen. Haar bijzondere positie als vrouw in een mannenwereld geeft ze weer als vlogger; met Rotterdamse nuchterheid, droge humor en vooral talent.

Article continues after the ad
 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Liana Engibarjan (@liengibarjan) op

Met haar Rotterdamse accent, humor en recht-voor-z’n raap doch gevoelige benadering heeft Liana  Engibarjan wat weg van stadgenoot en tv-presentatrice Ryanne van Dorst. Maar ze toont ook glamour en is aantrekkelijk als binnenvaart influencer. We spreken haar via Zoom als ze naast haar aanstaande man zit, in de auto op weg naar hun binnenvaarttanker.

Wat doen je vader en moeder en wat nam je van hen over?

‘M’n vader is kunstenaar en bevocht zijn vrijheid onder socialistische regimes. Vandaar ook het verhuizen naar Rusland, Letland en tenslotte Nederland. Ik ben supertrots op hem, vind zijn surrealistische kunst heel mooi en vergelijk hem met Dali, erg gewaagd. M’n moeder studeerde kunstgeschiedenis en economie. M’n creativiteit heb ik echt van hen overgenomen.’

NOUVEAU EN INTERMEDIAIR DRAGEN POWERVROUWEN EEN WARM HART TOE EN WERKEN REGELMATIG SAMEN. DIT ARTIKEL VERSCHEEN EERDER OP INTERMEDIAIR

Wilde jij geen kunstenaar worden?

‘Ik wilde naar de kunstacademie, maar m’n ouders vonden dat niet goed voor m’n toekomst in Nederland. Ik heb een poosje met m’n vader geschilderd en getekend. Door al dat vloggen komt het er niet meer van, maar ik pak het zeker weer op.’

Je vaart op het tankschip van je partner. Hoe is het om heel intensief samen te leven en werken?

‘In het begin zei ik tegen hem: ik ga nooit samen met je varen. Ik wilde absoluut geen schippersvrouw worden, maar zelfstandig varen, en ik was heel bang dat hij me niet in mijn waarde zou laten. Daar ben ik wel van teruggekomen. Je moet leren elkaar de tijd en ruimte te gunnen. We hebben toch allebei ons eigen ding, ik erger me zelden. Je moet niet te veel praten.’

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Liana Engibarjan (@liengibarjan) op

Stuur je ook? Of ben je ook de baas?

‘Hij liet het schip bouwen, het is zijn schip en dus is hij echt de baas op het schip, maar ik stuur natuurlijk ook. [Lachend] Thuis ben ik de baas. Soms is het lastig, maar hij heeft veel meer ervaring dan ik. Ik leer nog. We werken samen met nog twee mensen op het schip. Het gaat om de harmonie. Varen bindt ons. En we zien veel samen, Gelsenkirchen, Duisburg, Keulen en net Gent.’

Op Instagram zag en las ik reacties van meisjes die je inspireert. Kiezen er meer voor de binnenvaart?

‘Absoluut kiezen veel meer meiden voor de binnenvaartopleiding. Maar ze houden het niet altijd vol, jammer. Het zijn pubers, ze krijgen aandacht van jongens en je moet weten hoe je daarmee om moet gaan. Je hebt goede begeleiding nodig van je ouders.’

Was die opleiding voor jou heftig?

‘Zeker, ik kende dat leven niet. De meeste schipperskinderen leren dat van jongs af aan. Ik was een stadsmeisje, met echt een heel grote mond. Dat gaf wel wrijving, het was heftig. Met al die jongens was het ook wel een dingetje. En de opleiding was technisch pittig.’

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 

Hoe zit het met de binnenvaart en COVID-19? Vooralsnog gaat het werk aan boord gelukkig door! Maar, veel schepen liggen stil omdat fabrieken in België gesloten zijn. Containerschepen vervoeren maar weinig lading omdat er ook niet veel binnenkomt. Tankvaart gaat wel door, maar er worden zorgvuldige maatregelen genomen om het papierwerk zoveel mogelijk digitaal te doen. Maar hoe zit het met buitenlands personeel? Bij ons aan boord zit er een Letse matroos die helaas niet naar huis kan gaan, omdat Letland de grenzen, de luchthavens en de ferryterminals heeft gesloten. Dit betekent dus dat hij langer aan boord moet blijven, en de andere Letse collega gedwongen thuis moet blijven. Voor Nederlanders/Duits/Belgisch personeel lijkt het voorlopig nog geen probleem te zijn om naar- en van boord te gaan. De binnenvaart is enorm van economisch belang en onmisbaar in zeker deze tijden, daarom is het onwijs belangrijk dat personeel niet besmet geraakt wordt met het virus. Er is al een schaarste aan personeel, maar het werk kan niet stil komen te liggen. Mensen hebben brandstof en goederen nodig, dus bij dezen ook een applausje voor de binnenvaart! ____________________ #binnenvaart #photography #rotterdam #binnenvaart #vrouwen #work #maritiem #groenwitgroen #influencer #haven #harbour #haventrots #inlandshipping #photoshoot #photography #applause #scheepvaart #travel #grapje #kapitein #harbour #containers #scheepvaart #schipper #instagood #instaharbour #ontdekdebinnenvaart #rotterdammer#corona

Een bericht gedeeld door Liana Engibarjan (@liengibarjan) op

En hoe ging het varen?

‘Op het eerste schip dachten ze dat ik voor de administratie kwam. ‘Je praat zo netjes.’ Ze hadden wel ervaring met een andere vrouw. ‘Maar die was lesbisch, dus dat was anders’, zeiden ze. In het begin moesten ze allemaal wennen.’

Heb je je ooit geïntimideerd gevoeld?

[lachend]: ‘Alleen als ze m’n eten afpakten. Ik heb één incident meegemaakt met een opdringerige man. Ik was toen heel boos, maar later probeerde ik zijn kant te begrijpen. Het is een wisselwerking. Ik heb een open karakter en ben open in mijn gedrag. Dat kan verkeerd worden uitgelegd.’

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Liana Engibarjan (@liengibarjan) op

De binnenvaart is vrij traditioneel. Wat kun jij veranderen?

‘De branche verandert zelf al, wordt hipper, is met apps begonnen, er worden sociale media gebruikt en er worden vlogs gemaakt. Ons blad Schuttevaer was een krantje dat je bij de sluis ophaalde en is nu een modern magazine dat je thuiskrijgt. Er komen ook steeds meer evenementen, de binnenvaart bruist.’

Je werkt niet enkel in opdracht van de binnenvaart, maar ook voor merken. Meld je de sponsoring bij jouw vlogs?

‘Ja, altijd. Volgens de richtlijnen moet ik dat doen met #ad, anders kun je een boete krijgen. Ik zeg niet nadrukkelijk: dit filmpje is gesponsord, maar ik plaats altijd het logo van het bedrijf ernaast.’

Je bent influencer. Wat betekent dat volgens jou?

‘Ja, dat is een superlastig woord, en ik maak er veel grapjes over. Eerlijk gezegd heb ik een beetje een hekel aan het woord. De brancheorganisatie voor de binnenvaart noemde me binnenvaart-influencer, dat vond ik echt cool. Want ik noem mezelf geen allround-influencer. Ik vat influencer op als een maatschappelijke taak; iedereen is dan influencer. M’n beroep is vlogger.’

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Liana Engibarjan (@liengibarjan) op

Hoe balanceer je tussen het imago van wat je een ‘modepopje’ noemt – een mooie vrouw – en originele video’s maken waar je zelf achter staat?

‘Ik hoef niet te balanceren, ik maak alleen wat me past en niet wat me de meeste volgers oplevert. Ik toon mezelf ook vaak van de lelijke kant, zonder make-up, of zelfs in pyjama. Zeker als ik vaar, dan loop ik twee weken zonder make-up en toon de realiteit van het werken op het schip en daaromheen. In het begin was ik veel meer met m’n uiterlijk bezig en had ik zo veel dingen die ik had willen veranderen aan mezelf: m’n haar moet anders, waarom praat ik zo raar?’

Vind je meer rust en zelfvertrouwen?

‘Ja, ik ben zeker rustiger geworden en kan ook beter overwegen wat ik wel en niet wil maken. Ik neem alleen klussen aan die bij mij passen en waarbij ik me echt fijn voel. Als ik voor een congres wordt gevraagd, denk ik: kan ik bijdragen op mijn manier? Ik denk ook serieuzer na over de lange termijn en of het in het plaatje past.’

Wat heb je afgelopen tijd geweigerd?

‘Een datingsite vroeg of ik promotie wilde doen en gooide er best een klap geld tegenaan. Dat is heel fijn, zeker in de coronatijd, die me ook raakte. Maar ik vind niet dat ik als jonge vrouw met een vaste relatie zoiets moet promoten.’

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Liana Engibarjan (@liengibarjan) op

Je behandelt maatschappelijke thema’s als #BlackLivesMatter-protesten op een eigen wijze.

‘Racisme vond ik wel een lastig onderwerp, maar in mijn positie kan ik dat niet negeren. Ik heb een nogal afwijkende mening die je veel volgers kan kosten. Ik heb gezegd dat iedereen wel een beetje racistisch is. Ik maak vaak genoeg opmerkingen die niet door de beugel kunnen, met humor. Ook zwarte mensen zijn racistisch, accepteer dat gewoon; het is heel menselijk. Geweld is natuurlijk afschuwelijk, altijd. Verrassend genoeg kreeg ik er heel leuke reacties op.’

Kun je die mening makkelijker verkondigen met een buitenlandse naam?

‘Ja, als m’n naam De Boer was geweest, zou ik misschien beter moeten oppassen. Ik ben zelf ook een buitenlander, en incasseer ook. Ik wil graag mensen aan het denken zetten.’

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Liana Engibarjan (@liengibarjan) op

En je vlogde over de Internationale Vrouwendag. Ben je feminist?

‘Absoluut niet. Feministen doen vaak alsof ze hoger staan dan mannen, vooral moreel. Die houding vind ik fout. Ik denk dat we hartstikke gelijk zijn aan elkaar. Ik ben fysiek heus niet sterker dan mijn man en [lachend, hij zit naast haar]… mentaal misschien ook niet altijd. Hij vult me aan op plekken waar ik dat nodig heb, en ik hem ook. En dat is het mooie van gelijkwaardigheid. Dat is zo belangrijk, ook in het zakenleven. Maar ik vind vrouwen aan de top wel gaaf.’

Hoe helpt jouw humor?

‘Altijd en overal. Dat pakt zo ontzettend goed uit. Van ironie tot heel grove humor, het helpt me de dag door.’

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Liana Engibarjan (@liengibarjan) op

Niet alle reacties op je posts zijn vrolijk makend…

‘Daar heb ik wel veel moeite mee gehad. In het begin heb ik eens twee weken gehuild om gemene reacties. En ik vind het nog steeds moeilijk, ja. Het helpt wel om erover te praten met m’n naasten. Ik vind die harde oordelen zonder opbouwende kritiek verschrikkelijk. Maar negeren lukt me niet, dan wacht weer op een volgende reactie om terug te slaan. Soms denk ik: waar ben ik mee bezig… Ik denk dat ik heel graag gelijk wil krijgen. Ik moet echt leren daar beter mee om te gaan.’

Wie zijn jouw voorbeelden?

‘Mijn moeder. Ik word snel boos, zonder na te denken, en ze tempert me. Ze relativeert goed en leert me nadenken. En m’n zus, met een druk bedrijf en drie jongens. Ze ziet er altijd supergoed uit en dan denk ik: hoe doe je dit allemaal? Sterke vrouwen die ik echt respecteer.’

 
 
 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Een bericht gedeeld door Liana Engibarjan (@liengibarjan) op

Echte Rotterdamse…

‘Ja, die nuchterheid van de Rotterdammers vind ik heerlijk. En toch heel gezellig. Ik moet er vaak zo om lachen, een heel grappig volk. En het is een prachtige stad.’

Je toont talent, durf, humor, bent maatschappelijk betrokken. Als een tv-loopbaan lonkt, verlaat je dan de binnenvaart?

‘Ik zou voor televisie kiezen als het aanbod bij me past, dat zou heel gaaf zijn. Maar altijd zal ik naar de binnenvaart terugkeren…’

Openingsfoto (c) Liana Engibarjan / Instagram

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in