Mannen voortrekken? De actrice en producer is er kláár mee.

Reese Witherspoon groeide uit van 'blondje in romantische comedy's' tot een succesvol zelfstandig ondernemer en producer die momenteel met Big Little Lies en The Morning Show twee streaming-hits heeft. The Hollywood Reporter vroeg haar hoe het is gesteld met de gelijke behandeling in Hollywood en haar antwoorden liegen er niet om.

Article continues after the ad

Seksisme is nog levend en wel volgens Reese (hier met links ándere showrunner, schrijver en executive producer Nichelle D. Tramble en in het midden actrice Octavia Spencer). "Er worden veel grappen gemaakt over mij en andere 'domestic diva's' die naast hun werk in de filmwereld nog eigen ondernemingen hebben," zegt Witherspoon. "Ik vraag me af waarom er geen grappen worden gemaakt over George Clooney en zijn tequilamerk. Of over Mark Wahlberg en zijn hamburgerketen. Sorry? Dus mannen zijn ondernemers, maar hoe wagen wij vrouwen het om niet netjes in ons hokje te blijven zitten? Dat is wat je tussen de regels vaak meekrijgt en ik heb er slapeloze nachten van gehad. Ik heb wel eens een andere vrouw met een eigen zaak gebeld en gevraagd: 'Wat kunnen we hieraan doen?' Ik wil dit veranderen, ik wil Hollywood veranderen."

Wat ook stak, was dat Rolling Stone Magazine het in een recensie over The Morning Show vooral over haar honorarium van 2 miljoen dollar per aflevering had. "Dat kwam heel zuur over, alsof we het niet waard waren en alsof het vervelend was. Ik dacht: 'Waarom zou dat vervelend zijn?' Ik garandeer je dat deze bedrijven (Apple en HBO) heel slim zijn en dat ze er een goede reden voor hebben om ons dit bedrag te betalen. Ga er maar vanuit dat er veel juristen en financieel analisten naar hebben gekeken, omdat ze wisten dat ze het wel terug zouden verdienen. Is het vervelend als topatleten als Kobe Bryant of LeBron James een goed contract krijgen?"

Reese vindt het prettig om eigen baas te zijn, alleen al omdat haar nu audities bespaard blijven. "Ik heb maanden auditie moeten doen voor Legally Blond," zegt ze. "Ze dachten dat ik een kreng was omdat ik zo iemand in Election had gespeeld, ik moest opdraven voor de baas van MGM en dat ik me voor die afspraak sexy moest kleden. Weet je? Ik was 23 jaar, ik had een baby thuis, ik had het geld nodig en je krijgt zoiets te horen van mensen waarvan je denkt dat ze weten waar ze mee bezig zijn. Nu denk ik: 'O God, als ze zoiets tegen mijn dochter zouden zeggen, zou ze antwoorden: 'Je maakt een grapje, hopelijk?'" Dus ondanks alles is er volgens haar wel in positieve zin iets veranderd.

Over het verschil tussen haar pitch meetings (waarin producers een project aan een filmmaatschappij proberen te verkopen en de pitch meetings van mannen zegt ze: "Ik bevond mezelf in de positie dat studio's al jarenlang heel veel geld aan me verdienden, maar me niet serieus namen als filmmaker. Op een of andere manier dachten ze niet dat 25 jaar ervaring ook maar enig inzicht kon opleveren over welke films aanslaan en hoe die binnen het budget te maken. En als je dan denkt aan jongens die net een eerste film hebben laten zien op Sundance en dan meteen enorme projecten in de schoot geworpen krijgen omdat ze 'potentie' hebben, dan is dat… laat ik het er maar op houden dat het me des te gemotiveerder maakt om zoveel mogelijk zelf te doen."

Foto's (c) ANP

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in