Voor leuke 40+ vrouwen met stijl

Nancy Poleon: 'Wees zichtbaar, voor jezelf én andere vrouwen'

'We hebben veel te weinig vrouwelijke rolmodellen.' ‘Modesty is killing your career and that of other women around you’, Nancy Poleon van het Nederlandse BrandedU wil het maar even gezegd hebben. Vrouwen zijn veel te weinig bezig met personal branding, stellen zich te bescheiden op en vinden ten ...

Nancy Poleon: 'Wees zichtbaar, voor jezelf én andere vrouwen'

'We hebben veel te weinig vrouwelijke rolmodellen.'

‘Modesty is killing your career and that of other women around you’, Nancy Poleon van het Nederlandse BrandedU wil het maar even gezegd hebben. Vrouwen zijn veel te weinig bezig met personal branding, stellen zich te bescheiden op en vinden ten onrechte dat ze iets niet kunnen, vindt ze. Eeuwig zonde. ‘Stop met zo goddamn perfect willen zijn’, is de boodschap die ze wil meegeven, ‘dat is zo vermoeiend.’

NOUVEAU EN INTERMEDIAIR DRAGEN POWERVROUWEN EEN WARM HART TOE EN WERKEN REGELMATIG SAMEN. DIT ARTIKEL VERSCHEEN EERDER OP INTERMEDIAIR

Waar vrouwen vaak last van hebben, en mannen in veel mindere mate, is het imposter syndrome, oftewel het bedriegers- of oplichterssyndroom: de overtuiging dat je iets niet kunt en de constante angst om door de mand te vallen. ‘Als een man wordt gevraagd voor een promotie, dan gaat hij er direct voor. Terwijl de meeste vrouwen denken: ik ben er nog niet klaar voor. Ik moet eerst nog van alles leren.’

© Linda Stulic  

Het is een van de redenen waarom Poleon in 2014 BrandedU opzette. Het bedrijf waarmee ze vrouwen helpt met hun personal branding. ‘Ik heb tot mijn 37ste in de muziekindustrie gewerkt (Poleon deed de pr voor artiesten als Alicia Keys en Britney Spears, red.) en om me heen zag ik alleen maar mannen. Daardoor dacht ik: waarom leer ik vrouwen niet over de kracht van zichtbaarheid? Het is zo belangrijk na te denken waar je om bekend wil staan, wat je waarden zijn, hoe je je sterke kanten laat zien en op een juiste manier netwerkt. Zo heb ik het in de muziek ook gedaan: rock-’n-roll-branding noem ik het. Hoe zorg je ervoor dat mensen het over jou hebben?’

Harder, better, faster, stronger

Bij de trainingen die ze geeft, zoals Harder, better, faster, stronger, zeggen vrouwen aan het begin vaak: ik heb niets bijzonders. Maar Poleon laat vrouwen tijdens die gesprekken naar eigen zeggen inzien hoe briljant ze zijn. ‘Ik wijs ze op wat ze allemaal al hebben bereikt. Ik laat ze daarin ook een rode draad zien, zodat ze denken: o mijn god, dit doe ik al sinds mijn 12de, dit vind ik dus belangrijk. En ik laat ze hun mindset veranderen, door niet met beperkende gedachten bezig te zijn. Dat verhaal over wie je bent en wat je allemaal niet kunt, heb je namelijk zelf gecreëerd. Je kunt dat verhaal dus óók zelf omdraaien.’