Stoppen met malen in bed doe je zó.

’s Nachts piekeren is een veelvoorkomende bron van slapeloosheid. Je hebt de hele dag gewerkt, wilt lekker gaan slapen, en dan gaat het maar door: de ene piekergedachte volgt op de andere, en nergens komt een antwoord op. Je staat uitgeput op, waardoor je weer meer gaat piekeren. Hoogste tijd om die cyclus te doorbreken.

Article continues after the ad

De belangrijkste oorzaak van gepieker is dat je de uitknop niet op tijd inschakelt. Ook al heb je je werk afgerond, je hoofd blijft maar malen. Heb je je werk wel goed gedaan? Doe je je partner niet tekort? En je kinderen, hoe moet het daarmee? Allemaal dingen waar iedereen weleens mee zit. Het wordt een probleem als je dit soort zaken niet meer ervaart als iets dat om een oplossing vraagt, maar als zorgen die je wakker houden. Door die zorgen zoek je afleiding, wat vaak weer tot meer gepieker leidt. Je kunt die vicieuze cirkel simpel doorbreken door op verschillende manieren meer afstand te nemen van je dagelijkse beslommeringen:

NOUVEAU EN INTERMEDIAIR DRAGEN POWERVROUWEN EEN WARM HART TOE EN WERKEN REGELMATIG SAMEN. DIT ARTIKEL VERSCHEEN EERDER OP INTERMEDIAIR

Zorg voor meer rustmomenten. Dat hoeft niet meer tijd te kosten, maar kies wel voor veel kleine pauzes. Een wandelingetje tussendoor of een mindfulness-oefening. Je kunt ook gaan kleuren, sudoku’s oplossen, breien, haken of iets anders doen wat je hoofd leegmaakt. Wat je niet moet doen, is je mail checken, ’s nachts series kijken of je alvast half voorbereiden op een vergadering.

Wees je gepieker voor door voordat je gaat slapen op te schrijven wat je dwarszit. De nare opmerking van een collega, een niet-geslaagde presentatie, dat je niet aardig bent geweest tegen een vriendin. Redeneer niet alles weg, accepteer dat je je voelt falen. Neem dan afstand door te bedenken wat je een ander zou aanraden om te doen in zo’n geval, en wees dan net zo aardig tegen jezelf als dat je tegenover een goede vriend of vriendin zou zijn in zo’n geval.

En dan, vlak voor het slapengaan, of als je net in bed ligt: bedenk waar je allemaal plezier in hebt gehad die dag, waar je om hebt gelachen, waar je tevreden over bent, wat je trots maakt. Als er in het holst van de nacht toch nog piekergedachten komen, dan herhaal je dat gewoon. Sta dan ook stil bij leuke dingen die eerder zijn gebeurd, complimenten die je hebt gekregen, een leuk boek dat je hebt gelezen, een mooie film die je hebt gezien. Focus op alles wat je vrolijk stemt en je niet verdrietig maakt omdat het nu voorbij is. Dus nu misschien maar even geen vakantieherinneringen.

Soms is het goed om ook letterlijk afstand te nemen van je piekergedachten. Sta gewoon op als je ’s nachts begint te piekeren. Ga naar een andere plek in huis en schrijf op wat je dwarszit en wat je eraan gaat doen. Blijven de piekergedachten maar in je hoofd tollen, stel je dan voor dat je in een bioscoopzaal zit en naar een scherm kijkt. Je piekergedachte zie je verbeeld op het scherm. Kijk ernaar en bedenk een bevredigende afloop. In je verbeelding ben je vrij. Dus wil je in gedachten een ander wat aandoen, doe het gerust, het is maar je eigen film. Alles beter dan in de ban te blijven van je gepieker.

Je kunt ook afstand nemen door geen afstand te nemen. Accepteer dat je ’s nachts weleens wakker ligt. Verzet je er niet tegen. Het is een mooi moment om stil te staan bij wat belangrijk voor je is en wat je leven de moeite waard maakt.

Carien Karsten studeerde rechten en klinische psychologie en promoveerde op de trauma's van drugsverslaafde vrouwen. Met haar bureau StroomQ coacht ze gedreven professionals om hun prestatie en balans te optimaliseren.

Foto (c) iStock 

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in