'Kampioenen maak je niet op de sportschool, ondernemers niet op de universiteit’

Knokken is kracht. Het is een harde levensles, maar wel een die Nederlands bekendste vrouwelijke ondernemer Annemarie van Gaal meer dan eens gered heeft. Wat zijn de geheimen van haar succes?

1. Kampioenen worden niet op de sportschool gemaakt

Article continues after the ad

Annemarie: ‘Dit vind ik de mooiste uitspraak van Muhammad Ali: ‘Champions are not made in the gym’. Ik heb daar zoveel kracht uit geput. Kampioenen worden niet gemaakt op de sportschool, ondernemers niet op de universiteit. Echt talent moet gevoed worden met lef, doorzettingsvermogen en creativiteit; zaken die je niet leert op een opleiding. Ik heb zelf alleen de middelbare school afgemaakt en heb lang gedacht dat ik daardoor altijd minder zou zijn dan een ander. Nu weet ik dat het niet waar is. Mijn les is, dat je nooit moet denken dat je minder of slechter bent omdat een ander een hogere opleiding heeft of meer praatjes heeft.’

2. Knokken geeft kracht

‘Laat je niet door een flinke tegenslag uit het veld slaan. Ik heb, achteraf gezien, het meeste geleerd van een crisis of van de jaren van tegenslag. Je komt sterker uit elke crisis tevoorschijn, dus zie er niet tegenop, maar verwelkom een crisis. Sla je armen eromheen en overleef. Tegenslag leert je hoeveel je waard bent en het bereidt je voor op het succes dat komen gaat.’

3. Wankele blijheid is uitputtender dan vaststaand leed

‘Mooi spreekwoord dat me vaak geholpen heeft. Het is gemakkelijker om je neer te leggen bij een negatieve uitkomst dan te moeten leven met de onzekerheid van iets wat nog alle kanten op kan. Ik probeer altijd om zo snel mogelijk zekerheid te krijgen, dat scheelt veel energie.’

4. Groots gebaar voor kleine vrouw

‘Mijn heldin is Helen Gurley Brown, de oprichtster van vrouwenblad Cosmopolitan. Ik ontmoette haar begin jaren negentig, toen wij Cosmopolitan in Rusland lanceerden. Ik had meteen een klik met deze - toen al bejaarde - vrouw. Ik heb veel van haar geleerd, maar er is een moment dat me altijd is bijgebleven.

Voorafgaand aan de lancering hadden we een persbijeenkomst gepland waarop Helen vragen van journalisten zou beantwoorden. Cosmopolitan was het eerste moderne vrouwenblad op de Russische markt, vrij uitgesproken van toon en ook nog Amerikaans, dus de Russische journalisten moesten eraan wennen. Wat ik vreesde gebeurde: er kwam geen enkele vraag van de journalisten. Helen stond alleen op het grote podium te wachten; een kleine, fragiele vrouw in een rood Chanelpakje. Haar man, de filmproducent David Brown, twijfelde geen moment, liep het podium op en pakte de microfoon: “Als jullie geen vragen voor Helen hebben, dan maak ik graag van de gelegenheid gebruik om jullie te vertellen wat een fantastische vrouw zij is…”

Vervolgens legde hij uit hoe ze Cosmopolitan bedacht had, hoe ze te werk gaat en hoe ze thuis is. Kortom een geweldige lofzang op zijn eigen vrouw! Ik luisterde met tranen in mijn ogen en dacht alleen maar: “Zo’n man wil ik ook.” Bij alle relaties die ik daarna kreeg, bedacht ik of deze man hetzelfde zou doen voor mij als David deed voor Helen. Antwoord was altijd nee, dus ik ben altijd op zoek gebleven naar een man die het wél zou doen. Die heb ik nu overigens gevonden.’

Foto (c) Stef Nagel. Dit artikel stond eerder in de print-editie van Nouveau

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in