Voor leuke 40+ vrouwen met stijl

Kun jij jezelf zijn op je werk?

Hoe meer je je taken zelf kunt indelen, hoe beter. Op je werk en tegenover collega's een net even wat meer gepolijste en gemotiveerde versie van jezelf neerzetten is normaal. Maar elke dag aan het werk gaan met het gevoel je totaal anders voor te moeten doen is slopend. En één op de vijf mensen h...

Kun jij jezelf zijn op je werk?

Hoe meer je je taken zelf kunt indelen, hoe beter.

Op je werk en tegenover collega's een net even wat meer gepolijste en gemotiveerde versie van jezelf neerzetten is normaal. Maar elke dag aan het werk gaan met het gevoel je totaal anders voor te moeten doen is slopend. En één op de vijf mensen heeft er last van volgens onderzoek van uitzendbureau ASAP.

Werknemers die het gevoel hadden 'zichzelf te kunnen zijn' noemden dingen als zelf je agenda kunnen indelen, werken en pauzes nemen wanneer het je uitkomt en andere dingen die erop wijzen dat je vertrouwen krijgt en zelfstandig je werk kunt doen.

Tachtig procent van de ondervraagden kon op deze manier werken. Meer dan dertig procent voelt zich pas zichzelf als een ochtendhumeur of een dipje niet gecamoufleerd hoeft te worden. En voor een op de vier draait 'zichzelf zijn' om je eigen mening uiten, zonder al te veel omwegen.

Dat 'jezelf zijn' is overigens een fluïde interpretatie. Ieder mens heeft meerdere kanten die samen één persoonlijkheid vormen. Uit onderzoek van de Amerikaanse hoogleraar psychologie Kennon Sheldon uit de jaren negentig bleek bijvoorbeeld dat proefpersonen bij hun partner opener, op het werk plichtsgetrouwer en als vriend extraverter waren.

Dat heeft te maken met hiërarchie: je partner en vrienden zijn je gelijken, op het werk ben je óf de leider die het goede voorbeeld moet geven, óf een professionele collega óf een uitvoerder die aan iemand verantwoording moet afleggen. Zit je in die laatste positie, dan kun je thuis best de grote regelneef zijn – je bent in elke situatie weer anders.

Die flexibiliteit maakt van de mens zo'n succesvol sociaal dier, maar moet je je teveel en te vaak aanpassen, dan gaat de rek eruit. Dan zorgt je aanpassen niet voor een makkelijke werkdag, maar bezorgt het je stress, onvrede en een eenzaam gevoel. Ook lever je in op creativiteit.

Het zijn vooral pleasers en mensen die graag de lieve vrede bewaren die het risico lopen dat het zover komt. Toch is het heel gezond om af en toe aan te geven dat een opdracht je totaal niet ligt of dat je een deadline niet gaat redden. Je denkt misschien dat het een probleem is, maar in de praktijk valt het meestal wel op te lossen en bovendien dwingen mensen die af en toe nee zeggen veel meer respect af dan degenen die altijd alles oppakken, ook al bezorgt het hen een steen in hun maag.

Wie zichzelf kan zijn, is bereid om zich extra in te zetten, ervaart meer werkplezier en ziet zijn creativiteit de hoogte inschieten, blijkt uit de ASAP-enquête. Hoe beter je taken bij je passen, hoe makkelijker het werk je afgaat en hoe meer succes je zult hebben. Daar heeft ook je baas iets aan. Alle reden dus, om binnen de grenzen van het professionele, je persoonlijke ruimte op te eisen: iedereen wordt er beter van.

Foto (c) iStock 

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in