Huishoudconsultant, je bedenkt het niet, maar het bestaat. En Zamarra Kok is het. Ze schrijft er ook over. Maar hoe zit dat met een van de iconische afbeeldingen van het feminisme die ze gebruikt heeft voor de cover van haar nieuwste boek Antwoord op al je huishoudvragen?

Professional organizer Zamarra Kok kennen we van haar wekelijkse huishoudrubriek in de Telegraaf, van consumentenprogramma Kassa! en van het RTL4-programma Ons huis vol spullen, waarin ze mensen helpt die, zacht uitgedrukt, niet zo goed kunnen opruimen. Daarnaast schrijft ze boeken, zoals het nogal hilarische Speedcleaning uit 2012, waarin ze laat zien hoe je van je huis poetsen meteen een superstrak lichaam kunt krijgen.

More content below the advertising

En nu is er van haar hand het praktische Antwoord op al je huishoudvragen. Even voor de duidelijkheid: het is niet gericht op vrouwen, maar bedoeld voor man en vrouw, jong en oud. Omdat iedereen een huishouden heeft. Zamarra kent alle tips & tricks en heeft als missie ons leven makkelijker te maken.

Stoer

Op de cover van haar boek staat een variatie op de iconische afbeelding van de stoere arbeidster die haar mouwen opstroopt, die van We can do it, waar al zoveel vrouwen, van Beyoncé tot Michelle Obama, te kennen hebben willen geven we ons mannetje staan.

 

Is dat niet vloeken in de feministische 'kerk', zo'n huishoudboek met een verwijzing naar die powervrouw? In de boekenrubriek van de Volkskrant zochten ze het uit. En wat ze ontdekten is iets heel anders dan je misschien zou verwachten. 

Rosie

De affiche uit 1942, ontworpen door J. Howard Miller, was bedoeld voor een interne campagne van de Westinghouse Electric Company, die de productiviteit wilde opkrikken. Met feminisme had het niks te maken. 

Rosie the Riveter had dat wèl. Haar personage ontstond ook in 1942, in een patriottisch liedje. Riveter was een verwijzing naar de rivets of klinknagels waarmee vliegtuig- en scheepsonderdelen aan elkaar werden geklonken.Toen Amerikaanse mannen in de Tweede Wereldoorlog werden opgeroepen, werden hun plaatsen in de oorlogsindustrie ingenomen door vrouwen. Rosie werd zó populair dat de beroemde illustrator Norman Rockwell haar portretteerde op The Saturday Evening Post: een stoere arbeidster met een klinknagelhamer in haar schoot, de naam Rosie op haar lunchbox en een exemplaar van Mein Kampf onder haar voet.

 

 

Met de reclame-affiche had deze Rosie niks te maken, pas tientallen jaren later werd ook Millers arbeidster Rosie the Riveter genoemd en werd ze een iconisch feministisch beeld. En nu staat ze, weer eens iets heel anders, dus ook op Zamarra Koks Antwoord op al je huishoudvragen...

 

 

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in