Ze doen het uitstekend, maar er zijn er te weinig.

Juist landen met vrouwelijke leiders pakten het goed aan tijdens de coronacrisis, toch lijken vrouwen keer op keer strenger te worden beoordeeld dan hun mannelijke collega’s. Wat gaat er mis? ‘We hebben meer diversiteit in leiderschap nodig’, zegt Nancy Poleon van BrandedU.

Article continues after the ad

Hillary Clinton heeft het ervaren, Sylvana Simons kan erover meepraten en Femke Halsema ook. Alles wat zij doen, lijkt onder een vergrootglas te worden gelegd. Van de manier waarop ze zich kleden, tot hoe ze praten en bewegen. Draagt Femke Halsema tijdens een anti-racismeprotest een button met daarop het jaartal waarop de slavernij eindigde, dan is ze een linkse activist. Toen Eberhard van der Laan diezelfde button droeg, volgde er geen onvertogen woord.

NOUVEAU EN INTERMEDIAIR DRAGEN POWERVROUWEN EEN WARM HART TOE EN WERKEN REGELMATIG SAMEN. DIT ARTIKEL VERSCHEEN EERDER IN INTERMEDIAIR

Hoe is die kritiek te verklaren? Waarom worden vrouwen zoveel harder beoordeeld dan mannen? Volgens Nancy Poleon van BrandedU komt het doordat we veel te veel gewend zijn aan één vorm van leiderschap: die van de witte man in het donkerblauwe pak. Vrouwelijke leiders zien we te weinig, waardoor ze op veel onbegrip stuiten. Problematisch, zegt Poleon, want door deze uniformiteit aan leiders wordt een groot deel van de bevolking niet vertegenwoordigd. 

'Je moet jezelf afvragen: oké, we doen het al jaren op deze manier, maar werkt het ook nog steeds?’

Daarnaast blijven er hierdoor veel goede ideeën liggen. ‘Hoe kun je op deze manier nou vernieuwend zijn? ‘We doen het hier al jaren zo’, is een typische uitspraak van iemand die al jaren een bedrijf leidt en niet meer wordt uitgedaagd in zijn denken. Je moet jezelf afvragen: oké, we doen het al jaren op deze manier, maar werkt het ook nog steeds?’

Poleon vindt echt niet dat vrouwelijke leiders beter zijn, benadrukt ze, maar in sommige aspecten blinken vrouwen wel uit. ‘Zoals spreker en auteur Simon Sinek zegt: we hebben meer leiders nodig met menselijke eigenschappen. En vrouwen hebben dat, naturally. Mannen denken veel eerder: what’s in it for me? De premier van Nieuw-Zeeland, Jacinda Ardern, leverde 20 procent salaris in omdat ze begaan is met ondernemers en anderen die getroffen zijn door de crisis. Ik ben benieuwd welke mannen er gaan volgen.’

Vrouwen zijn eerder een dienend en luisterend leider, zegt Poleon. ‘Natuurlijk zijn er ook mannen die het op deze manier doen, maar het is inherent aan de vrouw.’ Het is een van de verklaringen waarom juist vrouwelijke leiders het tijdens de coronacrisis goed doen. De crisis wordt gezien als een ‘feminiene crisis’, omdat het over thema’s als leven, dood en zorg gaat, over het gemeenschappelijke belang. Maar uiteindelijk wordt een combinatie van ‘vrouwelijke’ (luisteren en invoelend zijn) en ‘mannelijke’ eigenschappen (risico durven nemen en daadkracht) het meest gewaardeerd, blijkt uit onderzoek van Janka Stoker, hoogleraar leiderschap en organisatieverandering. 

Om meer diversiteit in leiderschap aan te brengen, is Poleon groot voorstander van een vrouwenquotum. ‘Het is heel simpel: anders verandert er niets. We roepen al zo lang dat we meer vrouwen aan de top willen, maar het gebeurt niet. Een vrouwenquotum is de enige manier waarop we dit kunnen veranderen. En het gaat maar om 30 procent hè? 30 procent!’ 

'Vrouwen moeten twee keer zo hard werken als mannen om ergens te komen'

Of het gebrek aan vrouwen aan de top ook komt doordat ze minder de behoefte hebben om leiding te geven? Misschien, denkt Poleon, en de onzekerheid is groter. ‘Maar ik spreek zo veel vrouwen die wel graag willen, maar minder kansen krijgen. Het potentieel van een man wordt eerder gezien dan dat van een vrouw. We hebben te maken met vooroordelen, die zijn er gewoon. Vrouwen moeten twee keer zo hard werken als mannen om ergens te komen. En een zwarte vrouw nog veel harder.’

Het is daarom dat Poleon vrouwen graag helpt verder te komen in hun carrière. Met de personal branding-training Harder, better, faster, stronger helpt ze vrouwen hun zichtbaarheid te vergroten

Harder, better, faster, stronger

In de personal branding-cursus Harder, better, faster, stronger van Nancy Poleon leer je online in vier stappen je zichtbaarheid te vergroten en zo eerder aan de top te komen. Het eerste deel gaat over je reputatie, het tweede over relevantie, het derde over authenticiteit en het vierde en laatste is gericht op je persoonlijkheid.