Voor leuke 40+ vrouwen met stijl

Ambitie en talent is van alle leeftijden

Maar overdreven jong doen heeft geen zin. Jezelf jonger voordoen, zoals op datingsites nogal eens gebeurt, kan natuurlijk niet bij een sollicitatie. Toch doen ook op het werk collega’s zich weleens jonger voor. Hoe fout is het om je cooler te gedragen of kleden? Een zonnebankbruine zestiger toete...

Ambitie en talent is van alle leeftijden

Maar overdreven jong doen heeft geen zin.

Jezelf jonger voordoen, zoals op datingsites nogal eens gebeurt, kan natuurlijk niet bij een sollicitatie. Toch doen ook op het werk collega’s zich weleens jonger voor. Hoe fout is het om je cooler te gedragen of kleden?

Een zonnebankbruine zestiger toetert vanuit zijn rode cabrio naar een overstekende jonge blondine, terwijl hij ternauwernood zijn toupet tegen een windvlaag beschermt. Het is het clichébeeld van de in penopauze verkerende man die zijn eigen leeftijd even ‘vergeet’.

Ook op het werk doen we soms jonger dan we zijn. Het kan een manier zijn om ‘erbij te horen’, beter te passen tussen jongere teamgenoten. Soms wordt het gevoed door angst, bijvoorbeeld om overbodig te worden binnen een organisatie. Of om tweede keus te zijn bij een sollicitatie.

NOUVEAU EN INTERMEDIAIR DRAGEN POWERVROUWEN EEN WARM HART TOE EN WERKEN REGELMATIG SAMEN. DIT ARTIKEL VERSCHEEN EERDER OP INTERMEDIAIR

Leeftijdsonzekerheid is niet voorbehouden aan oudere mannen in te snelle auto’s. Zo komt 50-plus-loopbaanadviseur Anne-Marije Buckens het ook bij vrouwen tegen. ‘Mannen en vrouwen gaan er wel verschillend mee om. Mannen hebben meer de behoefte om zich te bewijzen – denk aan de rode cabrio, overpresteren – terwijl vrouwen eerder wegduiken; ‘Zij is jonger en mooier dus ze zal het wel beter weten dan ik. Ik begin er niet eens aan’.’

Jong gedrag vloeit niet alleen voort uit onzekerheid. Volgens diverse publicaties, waaronder Generatie op Komst (2006) van het Verwey-Jonker Instituut, zijn senioren gezonder, actiever en ondernemender zijn dan hun voorgangers. Ze beginnen op hun 55ste brutaal aan een tweede jeugd in plaats van alvast te mijmeren over hun pensioen. Hun jeugdhelden zetten de toon. Madonna (62) kruipt nog over het podium in netkousen, terwijl Mick Jagger (77) zijn elastieken benen net zo lenig strekt als een halve eeuw geleden. We zien het zelfs terug in de corporate wereld: David Solomon (57), CEO van zakenbank Goldman Sachs, klust bij in nachtclubs onder de naam DJ D-Sol.

Het zijn dergelijke voorbeelden die ons denkbeeld als maatschappij volgens Buckens veranderen. ‘Hip, strak, jong, mooi is lange tijd het heersende beeld geweest. Dit bepaalde wat goed of fout was. Ook op de werkvloer. Dit beeld verandert heel langzaam door bijvoorbeeld The Voice Senior, dat ons geleerd heeft dat ambitie en talent van alle leeftijden is.’

'Liefde voor het vak is belangrijker dan leeftijd'

Geen enkele reden dus om geforceerd jong te doen, benadrukt loopbaanadviseur Carien Tannenbaum. ‘Je anders voordoen dan je bent, is geen goede strategie om een baan te krijgen. Wat wel werkt is laten zien dat je een oudere sollicitant bent met – nog altijd – liefde voor zijn vak, die op de hoogte is van alle nieuwe ontwikkelingen en geïnteresseerd is in de mening van anderen, ook als ze jaren jonger en veel minder ervaren zijn. Die ervoor openstaat om dingen eens op een andere manier te proberen. Dán ben je een interessante sollicitant, ongeacht je leeftijd.’

De vijftigers van nu zijn producten van de jaren tachtig, toen veel dezelfde dingen al hip waren. Hoe gek is het dat zij snelle sneakers dragen of met hiphop-taal strooien (‘Bro!’)? Waarom zouden zij hun Star Wars-poppetjes naar de kringloop brengen zodra ze een managementfunctie krijgen of Sara/Abraham hebben gezien? Dat hoeven ze natuurlijk niet. Het gaat veel meer om hoe zij tegen hun beroep aankijken, legt Tannenbaum uit. ‘Oudere sollicitanten die niet meer echt plezier in hun werk hebben, al jarenlang geen opleidingen hebben gedaan of niet openstaan voor nieuwe technieken, hebben het wel moeilijk om een nieuwe baan te vinden. Dat ligt niet aan hun leeftijd, maar aan de manier waarop ze in hun werk staan. Dáár moet je dus iets aan doen, niet aan je hobby’s en interesses buiten het werk.’

'Benoem dat je graag met jonge mensen werkt, wat jouw extra is ten opzichte van hen'

Buckens drukt oudere sollicitanten op het hart goed naar binnen te kijken. ‘Weet wat je competenties, talenten, drijfveren, eigenschappen en toegevoegde waarden zijn voor het bedrijf waar je solliciteert. Jong bedrijf? Benoem dat je graag met jonge mensen werkt, wat jouw extra is ten opzichte van hen, en wat jij juist van hen hoopt te leren. Dit is wat de werkgever wil weten. Of je het repertoire van Ronnie Flex kent, doet niet ter zake. Gedreven, energiek en actueel overkomen is altijd in je voordeel. Maar dat is leeftijdsloos.

Vertrouw op je meerwaarde, je verworvenheden en je levenservaring. Dat op zich is al onweerstaanbaar voor werkgevers.’ Hij moedigt vijftigplusser aan vooral trots te zijn op hun generatie en de daarbij behorende kenmerken. ‘Je bent niet alleen van waarde als je op hippe sneakers loopt en goed met Instagram bent. Je bent net zo goed van waarde als je meer van de sokken met sandalen bent en het bedrijf de briljantste innovaties oplevert."

'Geforceerd jong doen, leidt alleen maar af'

Oudere werknemers hebben soms dus een streepje voor, en dat kunnen zij juist benutten tijdens een sollicitatiegesprek, in plaats van hardnekkig hun jeugdigheid te benadrukken. ‘Heb het voornamelijk over je vak’, adviseert Tannenbaum. ‘Vraag oprecht geïnteresseerd waar ze tegenaan lopen, wat voor plannen ze hebben, welke uitdagingen er zijn. Zo ontstaat een gelijkwaardig gesprek. Als je het dan over persoonlijke zaken hebt, dan zijn verschillende interesses geen probleem meer, maar een potentieel gespreksonderwerp om elkaar beter te leren kennen. Geforceerd jong doen, leidt alleen maar af.’

Buckens drukt oudere werknemers op het hart vooral trots te zijn op hun generatie en de daarbij behorende kenmerken. ‘Je bent niet alleen van waarde als je op hippe sneakers loopt en goed met Instagram bent. Je bent net zo goed van waarde als je meer van de sokken met sandalen bent en het bedrijf de briljantste innovaties oplevert.’

Foto (c) iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in