Ode aan liefde, leven en lust van veelbesproken schrijver.

Eerlijk, rauw, soms controversieel, vaak herkenbaar en altijd echt: Heleen van Royen is goed in het omtrappen van heilige huisjes.

Article continues after the ad

"Ik schrijf gewoon over onderwerpen die me bezighouden" zegt ze in het AD. "Ik zie mezelf liever als feminist. Ik wil andere vrouwen kracht geven. Ook als het gaat over seks, de overgang of de veelbesproken bebloede tampon die ik tentoonstelde in 'Selfmade'. Kom op: je eerste menstruatie wordt gevierd, dan mag de vlag uit en iedereen krijgt taart. Maar niemand besteedt aandacht aan de laatste menstruatie. Ik voelde dat de mijne naderde; waarom mocht díé niet worden vastgelegd?’’

In haar nieuwe boek 'Moeder, dochter, minnares' blikt Heleen van Royen (55) terug op twintig jaar (deels autobiografisch) schrijven, waaronder 'Selfmade' waar ze over 5 jaar, op haar 60ste, een nieuwe versie van wil maken.

Ze debuteerde in 2000 met 'De gelukkige huisvrouw', daarna volgden onder andere 'Godin van de jacht', 'De ontsnapping' en 'De mannentester'. Haar werd wordt veelvuldig vertaald en 'De gelukkige huisvrouw' is ook verfilmd met Carice van Houten in de hoofdrol, daarnaast schrijft ze columns.  

Van Royen staat bekend om de openhartigheid waarmee ze schrijft over haar leven in het algemeen en seksualiteit in het bijzonder. Geen onderwerp is onbespreekbaar, zo gaat 'Moeder, dochter, minnares' onder andere over haar ervaringen met cosmetische ingrepen. "Ik vind het leuk om daarmee bezig te zijn en er goed uit te zien. Vroeger was ik echt een lelijk eendje, maar toen ik ontdekte dat je je uiterlijk kan manipuleren (ze heeft 'nieuwe borsten en botox') , was ik daar heel blij mee. Ik merkte ook dat mannen veel meer naar me keken."

Een opmerkelijke passage gaat over haar zoon Sam, die naar Heleens zin te lang thuis bleef wonen. ‘Wat er ook gebeurt, na de zomer moet hij weg,' schrijft ze. 'Sommige moeders schijnen dat vreselijk te vinden. Zij zien huizenhoog op tegen de dag dat hun laatste kind het nest verlaat en vrezen de diepe depressie die daarop zal volgen. Ik vrees eerder dat mijn nest nooit leeg raakt. Dat ik de rest van mijn leven opgescheept zit met een man van een meter zevenentachtig die niets van me aanneemt en niets voor me doet.’

'Moeder, dochter, minnares' kost 23 euro

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in