Het is bijna onmogelijk om Anne Geddes' foto's níet te kennen. De vertederende beelden van 'haar' baby's zijn al dertig jaar lang wereldberoemd. Maar kleine jongens en meisjes worden groot, zo blijkt wel uit de foto's die de fotografe trots op haar Instagram-account deelt.
Iconisch zijn de foto's van baby's zittend in een bloempot, verkleed als peultjes of bedekt met kool - ze sieren nog altijd talloze kaarten en posters. Anne maakte van baby-fotografie een kunstvorm, door unieke beelden te creëren, waarin het vieren van nieuw leven centraal staat.
Serieuze boodschap
Maar tientallen jaren later zegt Geddes dat mensen toch de belangrijkste symboliek, die verborgen is in de beelden, niet opmerken. "Baby's kunnen ongelooflijk lief en mooi zijn, maar er gaat ook een serieuze boodschap van de foto's uit", vertelde ze onlangs aan de entertainment-zender Today.
'Streef naar een betere wereld'
Als je beter kijkt, zijn de beelden altijd gelinkt aan de natuur. Geddes: "Mijn boodschap in mijn werk is dat we allemaal - en altijd - verantwoordelijk zijn voor alle kinderen op deze wereld. En we moeten er met z'n allen naar streven om het voor hén een betere wereld te maken." Haar filosofie? Het is niet alleen belangrijk om baby's te koesteren, maar ook je eigen leefomgeving.
It's a small world after all
Honderden kinderen heeft Anne Geddes inmiddels gefotografeerd. Ze heeft de beelden allemaal opnieuw bekeken en haar - ongeveer 200 - favorieten gebundeld in een nieuw boek:Small World.
Een mooie zesponder
Ondanks de titel, is het een behoorlijk lijvig boek: groot qua afmetingen en zwaar. Sterker nog, het weegt zo'n zes pond - het gemiddelde gewicht van een pasgeboren baby. Maar dat was niet zo gepland, aldus Geddes. "Het is echt geweldig om naar die vroege portretten uit mijn carrière te kijken", vertelt de inmiddels 60-jarige fotografe.
Tand des tijds
“In het begin, zo rond eind jaren 80, begin jaren 90, probeerde ik altijd portretten te schieten die simpel en klassiek waren, maar die tegelijk ook het karakter van het kind vingen. Ik vind het mooi om te zien dat de foto's de tand des tijds hebben doorstaan."
Klanten waren lyrisch
Geddes begon haar loopbaan als baby- en familiefotografe, die foto's omtoverde tot customized kerstkaarten. Ze was volledig autodidact en vond haar eerste pogingen nogal 'ongepolijst', maar haar klanten waren lyrisch. Het succesvolle balletje begon te rollen en in no time waren haar foto's beroemd over de hele wereld. De kleine hoofdrolspelers op de foto's van destijds volgt Anne ook nog steeds. Met trots deelt ze hun 'toen en nu-foto's' met haar ruim 52.000 volgers op Instagram, vaak vergezeld van de enthousiaste kreet: 'Kijk jou nu toch eens!'
"Je kunt baby's niets laten doen", zegt Geddes. Maar soms, voegt ze toe, doen die kleintjes iets "liefs en onverwachts" dat een beeld naar een hoger level tilt. Zo is er bijvoorbeeld die vrolijke foto op pagina 166 in het boek, waarop een baby, liggend op een bed van rozenblaadjes, haar blije tandeloze lach laat zien. "Dat was zó'n spontaan moment", herinnert Geddes zich (zie hieronder). Wat een schatje, net als al die honderden andere new borns.