Puck Kroon en Hans Kemmink
Puck Kroon en Hans Kemmink

De documentaire over fashionpioniers Puck & Hans gaat op 2 oktober in première op het Nederlands Film Festival.

Een broek met op het bovenbeen zoveel plooien dat ie prachtig beweegt bij het lopen. Colour blocking voor het hip werd. Prachtige stoffen van kakelbont tot zwart-wit. Prijzig, tikje excentriek en zeer chique – om Puck & Hans te kunnen dragen moest je zowel over voldoende geld als voldoende lef beschikken.

More content below the advertising

Genoeg vrouwen hadden beide: tussen 1968 en 1998 had het echtpaar naast hun eigen label drie winkels waarin ze naast hun eigen ontwerpen ook verwante labels verkochten, zoals Kenzo, Yohji Yamamoto en een jonge Jean Paul Gaultier. En daarmee werden ze een Nederlands modefenomeen. "We zijn voor een klein publiek blijven werken," zegt Puck. "Voor de echte modeminnaars. En dat zijn er maar weinig in Nederland."

Over hun leven, stijl en oeuvre is een documentaire gemaakt: Puck & Hans, Nederlandse modepioniers van Nederland. De docu gaat op 2 oktober in  première op het Nederlands Film Festival. Regisseur Peter Wingender volgde het illustere duo gedurende een jaar in de aanloop naar hun overzichtstentoonstelling in het Amsterdam Museum.

We leren Puck Kroon en Hans Kemmink kennen in de jaren zestig, toen de eerste boetieks met unieke, zelfontworpen en zelfgemaakte kleding in opkomst waren. "Puck was een gediplomeerde vakvrouw," zegt Hans in Trouw. "ik was fotograaf en wist van niets. Ik dacht nog dat iedereen maat 34 had. Met lapjes van de markt en restanten van de zolder naaiden we de eerste collecties in elkaar. Pas toen we gespaard hadden konden we onze eerste echte inkopen gaan doen in Londen. We waren heel creatief in die tijd. Ik maakte bijvoorbeeld riemen van toiletdekselscharnieren. Die werden zo populair dat ze zelfs in Parijs werden verkocht."

Met hun winkels in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag streden ze tegen truttigheid met mode die niet alleen fashion, maar ook draagbaar was. Couturiers waren ze niet: "Nederlanders zijn praktisch," zegt Hans. "Klanten wilden best een mooi jasje kopen, maar dat wilden ze ook naar hun werk kunnen dragen. Wat we maakten was altijd multifunctioneel." En van hoge kwaliteit en goed gemaakt: de stukken die de tentoonstelling hebben gemaakt, zien er nog altijd goed uit.

En ze maakten werk van hun etalages: die wist Hans dertig jaar spraakmakend te houden, ook al moest hij er de pui pimpelpaars voor schilderen.  Het was nieuw voor Nederland en sloeg in als een bom. Nog steeds zijn ze een grote inspiratiebron voor vele jonge ontwerpers; hun kleding ving de tijdsgeest, was uniek en werd gemaakt omdat Puck & Hans het zelf mooi vonden. Zonder Instagram account of marketingplan liep half bekend Nederland in hun creaties. Hier Mariska Veres van Shocking Blue in 1970, in een vetertop van Puck & Hans. 

In de film (deze clip is uit een andere productie) vertellen Viktor & Rolf, Loïs Lane, Daphne Deckers, Milou van Rossum en vele anderen over wat Puck &  Hans voor hen betekenden. En dát ze wat hebben betekend in de modegeschiedenis, dat bleek toen Hans een oproep deed om kleding te doneren voor de overzichtstentoonstelling. Hij kreeg duizenden reacties en het museum 1500 kledingstukken.

Naast partners in crime zijn ze ook partners in life en al meer dan 50 jaar samen. Ze hebben, zoals zoveel stellen die al heel lang bij elkaar zijn, aan een half woord genoeg. Maar over smaak… daarover valt zelfs bij Puck & Hans nog te twisten.

Laatste kans met Puck & Hans

De documentaire is na de première ook voor het publiek te zien, van 3 tot 23 oktober toert de film als limited edition langs  verschillende bioscopen in het hele land, met na afloop een Q&A met de makers, inclusief Puck & Hans. Mocht je nog een P&H willen laten signeren: laatste kans! 

Foto's © Hollandse Hoogte, Nouveau, ANP

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in