Steeds meer modemerken lijken zich sterker te maken voor de samenleving en het milieu. Burberry doet nu ook een duit in het zakje en stopt met het vernietigen van onverkoopbare producten én gebruikt geen echt bont meer in hun collecties.

De nieuwe manier van werken, gaat per direct in en is een reactie op de kritiek die het bedrijf kreeg toen bekend werd dat ze vorig jaar voor 30 miljoen (!) euro aan onverkochte kleding hadden vernietigd. Overproductie, maar ook de verbranding van de onverkoopbare kleding is slecht voor het milieu.

Article continues after the ad

Tegen vervalsing

Het wereldberoemde geblokte patroon wordt op grote schaal vervalst en daar is Burberry natuurlijk niet blij mee. Daarom vernietigden ze de onverkochte kleding, zodat vervalsers er moeilijk aan konden komen.

Daarnaast wil Burberry hun luxe status beschermen, vandaar dat hun producten bijna nooit in de uitverkoop gaan. Ook merken als Nike vernietigen onverkochte producten om vervalsing en imagoschade tegen te gaan.

Nieuwe strategie

Maar Burberry stopt er vanaf nu mee. Die beslissing komt voort uit een nieuwe bedrijfsstrategie waarbij het modehuis meer aandacht aan het milieu besteedt en verspilling tegengaat.

"Hedendaagse luxe betekent ook verantwoordelijk zijn voor mens en milieu", vindt Gobetti. "Deze overtuiging is de sleutel tot succes voor Burberry op de lange termijn."

Goed bezig!

Bron: NU.nl. Beeld: ANP

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in