Hoeveel paar jeans heb je gehad in je leven? Twintig? Misschien veertig paar? En al die tijd dat je een spijkerbroek hebt gedragen, heb je je waarschijnlijk nooit afgevraagd waar dat kleine vakje nou eigenlijk voor dient. Maar het heeft wel degelijk een echte functie.

Ja, dat vakje valt misschien soms even op, als je je sleutels in de - grotere, veel handiger - broekzak stopt bij het verlaten van je huis.

Bekijk ook: Met dit slimme trucje heb je nooit meer inkijk op de fiets

In de pocket
Deze mini-pocket heeft door de jaren heen verschillende (bij)namen gehad, zoals 'voorvakje', 'muntvakje', 'lucifervakje' en ga zo maar door. Hij werd ook vaak gebruikt om kleine entreebewijzen in op te bergen. Maar waar dient hij nu écht voor?

Al sinds 1879
Wat blijkt: het kleine zakje aan de rechterkant van een jeans, is oorspronkelijk gemaakt voor een horloge. "En het zat al op de eerste exemplaren van de 'taille overalls', zoals spijkerbroeken in het begin werden genoemd. Dat is te zien in de Levi Strauss & Co. archieven, die dateren uit 1879", aldus Tracey Panek, historica bij het bekende jeansmerk.

Never change a winning jeans
De originele jeans (met verstevigende, koperen 'spijkers', die ook nog altijd deel uitmaken van onze spijkerbroeken) hadden een klein vakje om een zakhorloge in te bewaren, speciaal voor werklieden; van timmermannen en mijnwerkers tot spoorwegingenieurs. En het design is sindsdien nooit meer veranderd!

De P.C. Hooftstraat is deze zomer weer een paar luxe boetieks rijker. Eerder dit jaar openden er al een vestiging van Isabel Marant  en we kunnen godzijdank nu ook ons pumplievende hart ophalen bij Christian Louboutin. 7 Juli komt daar nog een pareltje bij: Fendi.

Voor zowel de accessoires, mannen- als de vrouwencollectie is ruimte in het twee verdiepingen tellende pand. En alleen al voor die heerlijke Italiaanse stijl is de boetiek een bezoekje waard. Denk marmer en stijl zoals alleen de Italianen dat kunnen.

Vergaap je niet alleen aan de kleding en accessoires, maar kijk ook even naar de schetsen aan de muur. Allemaal van de hand van de grote meester: Karl Lagerfeld. Een stijlvol nieuw shopadres dus. Wij tellen met plezier af tot 7 juli.

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in.

 

Ze zijn bijna niet aan te slepen: de Balenciaga Triple S sneakers. Dat er een prijskaartje aan hangt van zo'n 600 euro, mag de pret niet drukken. Millenials hebben de trend gezet en dan weten we; het duurt niet al te lang tot het doorsijpelt naar het straatbeeld.

Dit zijn ze dan, het doet nog het meeste denken aan een oude afgetrapte tennisschoen, maar als je ze op de juiste manier draagt, is het dé must-have van het seizoen.

De geuzennaam 'daddy shoes' is gebaseerd op de gympen die vaders langs de sportvelden droegen in de jaren '80 en '90. Daar herkennen wij ze ook nog wel van!

Er was éven een relletje toen bleek dat de sneakers gewoon in China worden geproduceerd en dat dat niet de reden kon zijn van het prijskaartje, maar die storm ging weer liggen. 

Gecombineerd met de juiste outfit, snappen wij dan wel weer dat de sneaker het goed doet. Een fashion-statement van heb ik jou daar.

Voorlopig wordt het straatbeeld gedomineerd door de kleurencombinaties, maar ook de witte en zwarte versie vinden gretig aftrek. Balenciaga Triple S dus, komt dat zien.

Beeld: Pinterest, designer-vintage.

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in