Achter de schermen met Grace Coddington bij de herfst campagne van 2016

More content below the advertising

Een korte film van Tiffany & Co. die geregisseerd is door de Emmy Award

tiffany

bekroonde filmaker R.J. Cutler gaat over het tot stand komen van de herfstcampagne van 2016 genaamd ‘Some Style is Legendary’. Misschien kent u Cutler al van zijn eerdere werk ‘The September Issue’. Deze documentaire legde vast hoe een september nummer van Vogue tot stand komt. De legendarische director-at-large Grace Coddington werkt samen met juwelenmerk Tiffany & Co. In de documentaire is te zien hoe de creatieve grenzen worden verlegd en doorbroken.

Voor het eerst

Het is de eerste keer dat Tiffany beroemdheden vraagt voor haar advertenties zoals Oscar® Winares Lupita Nyong’O, actrice Elle Fanning evenals gezondheidscoach en model Christy Turlington Burns en Natalie Westling. Dit is ook Coddington’s eerste campagne na 28 jaar bij de Amerikaanse Vogue en daarvoor 20 jaar bij de Britse Vogue te hebben gewerkt.

Het blauwe New York

De film kwam tot stand na maandenlang opnemen, waarbij de openingsscène ons meeneemt van de beroemde New Yorkse skyline naar de persoonlijke studio van Coddington. Maar ook photoshoots en vergaderingen achter gesloten deuren worden vastgelegd. Het hele creatieve proces is opgenomen waarbij Tiffany een frisse blik werpt op haar imago als merk. “Blauw is een uitzonderlijke kleur”, zegt Coddington. “Ik zeg altijd ‘waarom hou ik zoveel van New York?’ Dat komt omdat de lucht altijd blauw is. Het is een uitzonderlijke stad omdat het de perfecte mix is tussen oud en nieuw. En op een grappige manier, geldt dit eigenlijk ook voor Tiffany.”

De iconische Grace

“Het is enorm inspirerend om Grace aan het werk te zien. Niet alleen is zij eigenhandig een van de meest invloedrijke mode figuren van de afgelopen 50 jaar, ze is ook nog een uitzonderlijke visuele artiest” zegt Cutler. “We zien haar een visie formuleren en deze daarna uitwerken, tussen prachtige vrouwen en de Tiffany juwelen. De film gaat over de werkwijze van Grace.” Cutler filmt Coddington wanneer ze de cast selecteert en wanneer ze de iconische Tiffany ontwerpen linkt aan de modellen, zodat de individuele stijl en identiteit het beste wordt gereflecteerd.

Krachtige zelfexpressie

“Dit is geen standaard campagne voor mij, maar een bijzondere kans om een legendarisch luxemerk te portretteren door middel van unieke en hedendaagse talenten” zegt Coddington. De titel van de film ‘Some Style is Legendary’ deelt dezelfde naam als de daadwerkelijke campagne, die symbool staat voor de tijdloze aantrekkingskracht van Tiffany sieraden, gedragen door vrouwen voor wie Tiffany eveneens symbool staat voor krachtige zelfexpressie. De film legt Coddington’s geniale inzicht vast, en laat een tipje van de sluier zien bij het creëren van deze authentieke en krachtige portretten.

 

De film zal verschijnen op het Tiffany & Co. Youtube kanaal en is vanaf nu te zien op hun website.

De Duitse modekoning Karl Lagerfeld is overleden. De hoofdontwerper van het Chanel is 85 jaar oud geworden. 

Volgens Franse media voelde Lagerfeld zich al enige tijd niet goed. Begin dit jaar wat hij voor het eerst in 36 jaar afwezig bij de presentatie van de nieuwe Chanel-collectie.

More content below the advertising

Traditioneel kwam hij aan het einde van de show ergens in de enorme set tevoorschijn om alle aanwezigen te bedanken.

In plaats daarvan moesten de aanwezige modeliefhebbers het doen met Lagerfelds rechterhand Virginie Viard (hier rechts op archieffoto).

Zij nam toen namens Lagerfeld het applaus voor de voorjaarscollectie in ontvangst. Volgens een woordvoerder van het modehuis was Lagerfeld moe en liet hij daarom verstek gaan.

Lees ook: De wereld van Chanel door de ogen van Karl Lagerfeld

Lagerfeld werd geboren in 1933 in Hamburg en vestigde zich begin jaren vijftig in Parijs. Daar groeide hij uit tot een van de belangrijkste en meest toonaangevende couturiers ooit.

Reactie Chanel op overlijden Karl Lagerfeld:

"Lagerfeld was zijn tijd vooruit, wat enorm heeft bijgedragen aan het wereldwijde succes van het Huis Chanel'', verklaarde algemeen directeur Alain Wertheimer. "Niet alleen ik heb een vriend verloren, wij allen hebben een buitengewoon creatieve geest verloren.''

Hier vertelt hij over zijn Fall/Wintercollectie 2018/2019, één van de laatste van zijn hand.

Bron: NU.nl. Beeld: ANP

Elke week het laatste mode-nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

Na Parijs en Londen trekt de voltallige mode-karavaan deze week naar Milaan. En hoewel we dól zijn op alle modeweken, is die van Milaan met shows van Gucci, Fendi, Prada en Armani een toonbeeld van stijl en klasse. Déze fall/wintercollecties wil je niet missen.

Het belooft een waar spektakel te worden, want een aantal shows zijn weer op bijzondere locaties. Op Nouveau.nl lees je er alles over!

More content below the advertising

MFW woensdag 20 februari

15:00: Gucci. Ze vertrokken spoorslags van de London fashion Week om deze show in de stijgers te zetten.

 

MFW donderdag 21 februari

Wat ons betreft dé dag om er even goed voor te gaan zitten.

  • 09:30: Max Mara
  • 10:30: Emporio Armani
  • 12:30: Fendi
  • 18:30: Prada

MFW vrijdag 22 februari

19:00: Versace. Altijd een drukbezocht evenement met heel veel bekende gezichten.

MFW zaterdag 23 februari

  • 09:30: Salvatore Ferragamo
  • 12:30 Roberto Cavalli
  • 20:00: Giorgio Armani

Natuurlijk is er deze week nog véél meer te zien op de catwalks van Milaan. Dat belooft wat!

Beeld: ANP

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in