Statiegeld

‘Niet de lege frisdrankflessen weggooien! Hier zit statiegeld op!’ Net zoals bij kratten bier kun je flessen weer  inleveren met een statiegeld-bon. Een gegeven dat wij al jaren kennen. De Gelderse gedeputeerde Michiel Scheffer van politieke groep D66 en de Nijmeegse hoogleraar Jan Jonker raakten geïnspireerd en introduceren ‘statiegeld op jeans’. Het idee is dat je €2,50 terugkrijgt bij het inleveren van een oude spijkerbroek.

Duurzame mode wordt gelukkig een trend. De kledingindustrie is één van de grootste milieuvervuilers ter wereld, maar als we allemaal iets doen dan heeft dat echt effect op grotere schaal. Scheffer en Jonker constateerde dat het hergebruik van denim ontzettend laag is en wilde hier bevordering in zien. Van de 20 miljoen verkochte spijkerbroeken op jaarbasis wordt slechts 15 procent gerecycled; de rest verdwijnt in de afvalverbrandingsovens. Mensen zouden daarom meer getriggerd moeten worden om bewuster om te gaan met de stoffen die wij al hebben met een duidelijkere inzamelingsysteem. Statiegeld zou daarbij een goede mogelijkheid zijn. De inzameling kan via de winkel waar de broek gekocht is of via een gemeentelijke afvalstraat plaatsvinden.

De indigoverf, de kracht en de hoeveelheid denim van een afgedankte jeans zijn in veel gevallen nog steeds bruikbaar voor een nieuw paar. De restjes die echt niet meer hergebruikt kunnen worden, worden dan verwerkt in de papierindustrie. Scheffer laat weten dat hij graag met Nederlandse papierfabrieken in gesprek zou willen, ‘om te praten over de bouw van een pilotfabriek voor hergebruik van textiel’. Aan zijn enthousiasme kan het in ieder geval niet liggen!

De cultuuromslag vindt PvdA-kamerlid Yasemin Cegerek nodig en steunt daarom het idee (en beginnend plan) van collega Scheffer. Minder enthousiast is VVD-kamerlid Remco Dijkstra. Hij vindt het innen van statiegeld ‘een duur systeem en niet van deze tijd’. Volgens hem is het aan de branche zelf hoe om te gaan met retournames van kleding.

Bron: FashionUnited

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Alle inspiratie en prikkels die dagelijks tot ons komen, zorgen voor een diversiteit aan invloeden. Dat is wat Mart Visser met zijn nieuwste show wilde benadrukken en dat is gelukt.

De couturier koos voor de gelegenheid dan ook voor veel verschillende modellen; jong, oud, blond, donker. Elke vrouw weet zich door Mart op haar best gekleed. Er zijn geen trends meer, het gaat over die persoonlijke stijl van het individu: los van leeftijd, maat of origine. "Diversity; dat alles wat ik nu mooi vind."

Nouveau's mode-expert Anita Willemars was aanwezig en genoot met volle teugen. 

 

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

 

Het luxe modemerk brengt voor de lancering van hun 9e damesgeur Attrepe-Rêves twee toppers uit Hollywood samen. Regisseur Sam Mendes kennen we van James Bond: Spectre en American Beauty.

Hij slaat de handen ineen met Actrice Emma Stone die we in de serene campagne-film, de eerste voor Louis Vuitton, verschillende landschappen zien doorkruisen.

Wij vinden het een plaatje, kijk maar mee: 

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in