Zo veel merken, te veel inventaris, niet genoeg mond-tot-mondreclame. Ralph Lauren zag dit

ralph-lauren1
ralph-lauren1

probleem in de modewereld en daarom neemt het bedrijf een eerste stap in een nieuw, consumentgerichte richting. Dit najaar tijdens de Fashion Week presenteerde hij zijn eerste ‘See now, buy now’ collectie: 45 looks speciaal voor de herfst 2016. Het is dus per direct verkrijgbaar in de boetieks, online en met de groothandel.

‘Eerst een Catwalk show geven en een half jaar later pas de kleren kunnen kopen… dat tijdperk is voorbij’ zegt Lauren in de Amerikaanse Vogue. ‘Met het internet en social media, je moet veranderen. ‘See now, buy now’ geeft de mogelijk snel te schakelen,’ zei Ralph Lauren zelf. ‘We denken dat dit de juiste stap is.’

Deze collectie is een aanvulling op de reguliere herfstcollectie van het merk die al sinds augustus de winkelschappen bereikte. Het thema is ook anders dan wij van hem kennen. De klassieke Britse sfeer is niet zo duidelijk aanwezig zoals bij de andere collecties. Wel zijn de stukken gebaseerd op de herfst en kerst. De catwalk show werd in een gigantisch glazenhuis gehouden in plaats van zijn gebruikelijke diverse locaties in het centrum van New York.

ralph-lauren
ralph-lauren

Ralph Lauren is niet de eerste met dit moderne concept. Tommy Hilfiger en Tom Ford gingen hem voor. Op Fashion Week in Londen omarmde Burberry ook het ‘See now, buy now’ concept. Dit concept is een perfecte manier om te vechten tegen de namaakproducten. Klanten hoeven namelijk niet meer te wachten op de collectie die op de catwalk te zien is.

Ralph Lauren
Ralph Lauren

Voor Ralph Lauren is dit opnieuw een grote verandering in een tijd vol veranderingen. Het bedrijf ondergaat onder leiding van voorzitter en CEO Stefan Larrson een grootschalige reorganisatie, de Way Forward Plan genaamd, waarbij de productieketen versneld wordt, de nadruk komt te liggen op de Ralph Lauren, Polo en Lauren merken, diverse winkels worden gesloten en het management wordt teruggebracht van negen lagen naar zes. Tot nu toe heeft dat zo’n 1.000 banen gekost.

 

 

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Bewaren

Meredith Koop heeft al jaren een baan waar iedere stylist van droomt: ze kiest de outfits uit van de inmiddels voormalig first lady van de Verenigde Staten Michelle Obama. Stiekem onthult ze ook wat geheimen: "Ik koos al haar outfits uit, toen ze nog first lady was zelfs ook haar pyjama's", zo vertelde ze aan Vogue.

In 2011 werd bekend dat Meredith (ze was toen 29 jaar) deze baan had bemachtigd. Ze praatte er nooit over met de pers. Pas vijf jaar later, in 2016, vertelde ze erover in de Amerikaanse Harper’s Bazaar.

Jurk van 35 dollar
En nu ook tijdens het Vogue Festival in Amsterdam verklapt de stylist een paar geheimen over de vrouw die ze nu een goede vriendin noemt. "Michelle houdt van comfortabel en ze is daarnaast dol op mode. Naast designerkleding droeg ze ook vaak betaalbare dingen. Ik gebruikte van alles, van J.Crew tot Gap. Ze heeft ook een keer een jurk van H&M aangehad (35 dollar), die ze droeg tijdens de Today Show. 

'Ik kocht kleding gewoon online'
Michelle vertrouwde Meredith vaak blind op de keuze van een outfit. "Ik vond haar kleding gewoon vaak online. Overigens denken mensen vaak dat het Witte Huis kleding leende, maar dat is zeker niet het geval. Het werd gewoon gekocht. Alleen voor historische gebeurtenissen, zoals een staatsdiner, werd kleding wel eens gedoneerd. Niet aan haar persoonlijk, maar aan de archieven."

Melania kleden?
Of Meredith ook Melania Trump, de huidige first lady, zou willen kleden? "Ik ben het niet eens met de huidige regering. Mode en politiek zijn niet zo gemakkelijk te scheiden, dus dat zou raar zijn."

Bron: Vogue/NRC

Koningin Máxima sjeesde de afgelopen weken met koninklijke koffers bomvol (designer)kleding (vooral die van Vlaamse makelij zijn in trek) van hot naar her. Wat ze allemaal droeg was even mooi. Maar welke look is favoriet?

May we have your votes please? 

1. Máxima droeg tijdens de lezing en het diner bij de tweede Koning Willem I Lezing over ondernemerschap bij kwekerij Koppert Cress in Westland een mintgroene zijden jurk met zogeheten klokmouwen. Wie tekende voor het ontwerp: het Belgische modehuis Natan.

2. Tijdens het Lerarencongres in Amersfoort koos de koningin voor een japon, met bijpassend jasje, van wederom het modehuis Natan. De hoed is gemaakt door Fabienne Delvigne.

3. Tijdens het staatsbanket in Portugal zag Máxima er op en top koninklijk uit. Ze droeg een avondjurk - die ze overigens al een keer eerder droeg - van Jan Taminiau. 

4. Onze koningin sloot het driedaagse staatsbezoek in Portugal af in - misschien wel de mooiste van die dagen - een kaftan-achtige avondjurk van Jan Taminiau. Haar look maakte ze af met een paar hakken van Gianvito Rossi.

Bron: Modekoninginmaxima/Twitter