Wat een goed (en fashionable) initiatief: iets moois doen met een ontwikkeling die helemaal niet mooi is. H&M komt met een collectie exclusieve kleding die én prachtig is én gemaakt van plastic afval uit de zee. Ongelooflijk welke creaties zij ervan maken.

Afval in zee dumpen. Bizar dat het nog steeds op zo grote schaal gebeurt. Het milieu lijdt eronder, dieren sterven erdoor. Wat knap dat een groot kledinglabel daar een pósitieve draai aan weet te geven door een even duurzame als mooie kledinglijn te lanceren.

Prachtige plissé jurk
H&M Conscious Exclusive heet de nieuwe kledinglijn, en deze is stijlvoller dan ooit tevoren. De collectie omvat het duurzame materiaal BIONIC®, een gerecycled polyester dat gemaakt wordt van plastic afval uit zee. Het soepele materiaal, dat is gebruikt voor een plissé jurk, toont aan dat de mooiste kleding milieuvriendelijk geproduceerd kan worden.

Natalia Vodianova in de exclusieve plissé jurk

Voor jong en ouder
Naast een uitgebreide collectie voor vrouwen en een ongedwongen, formele kledinglijn voor mannen, is er ook een selectie kinderkleding opgenomen in de collectie, evenals een Conscious Exclusive-parfum van ecologische oliën. De collectie is vanaf 20 april verkrijgbaar in ongeveer 160 winkels wereldwijd en online.

Bekijk ook: Modevlogger Anita laat zien 'Zo draag je de look van 2017 casual en tóch chic'

Topmodel met een groot hart
Supermodel, moeder van vier en filantrope Natalia Vodianova is dit jaar het gezicht van Conscious Exclusive. Het is haar eerste campagne voor H&M. “Ik ben trots dat ik het gezicht ben van deze campagne. Het is geweldig om te zien dat er sterke vooruitgang is geboekt op het gebied van duurzame materialen. Zo kunnen we een duurzamere toekomst creëren voor alle fashion.”

"Unieke kans"
“Voor het designteam van H&M is de Conscious Exclusive-collectie van dit jaar een unieke kans om items te creëren die eigenzinnig en mooi zijn. Het is fantastisch dat we kunnen laten zien wat er allemaal mogelijk is met duurzame materialen”, aldus Pernilla Wohlfahrt, Head of Design en Creative Director van H&M. Een kledinglijn om trots op te zijn, vinden wij.

Wat mooi gezegd in deze video: "Waste can be reborn as something beautiful."

 

“My earliest memory isn't of a boat, but of the sound of a boat.” Was gezegd: Karl Lagerfeld. Hij legde voor Chanel’s 2018/2019 Cruise collection, de Spaanse actrice Penelope Cruz vast op de gevoelige plaat en dat is enorm goed gelukt.

Baretten, blote schouders en een blik naar de horizon spreken allemaal tot de verbeelding: zeilen op de Middellandse Zee.

Voor de Cruise-collectie 2018/19 staat Penélope Cruz centraal als het gezicht en de inspiratie van de campagne.

Of het nu gaat om gebreide kleding of een tweedjas, Cruz kijkt de kijker rechtstreeks aan en houdt onze aandacht.

Op andere momenten lijkt ze bijna te mijmeren over vervlogen reizen, of een beeld van haar volgende bestemming.

Cruz en Lagerfeld lijken een match made in heaven. Wát een mooie foto’s!

Beeld: Chanel

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

DiorAmour is de nieuwste collectie van Dior en een ode aan de ontwerper die zelf ook altijd een talisman bij zich droeg. Frisse kleuren en een speelse knipoog geven deze sieraden en accessoires écht dat beetje extra. 

De nieuwe sieradencollectie DiorAmour is een ode aan Christian Dior die altijd erg bijgelovig is geweest. In zijn binnenzak droeg hij altijd kleine geluksbrengers (een klavertje vier, een stuk hout, een gouden munt, een ster en twee harten).

Als subtiele knipoog naar deze talismans, is de DiorAmour collectie getekend met deze harten.

Behalve dat kleine beetje geluk, zijn het ook echt prachtige bedeltjes. Heel win-win!

Beeld: Morgan O’Donnovan