Willen webshops meer kleding verkopen, dan kunnen ze één ding maar beter laten: de kleding in kwestie tonen op modellen. Want wat blijkt? Deze items worden vaker retour gestuurd dan 'los gefotografeerde' spullen.

Die opvallende conclusie trekt econoom Alec Minnema in het onderzoek waarmee hij vandaag promoveert aan de Rijksuniversiteit Groningen.

Het (te) perfecte plaatje
Een model heeft de juiste maten, vaak wordt een jasje of broek voor de foto nog even van achteren met speldjes vastgemaakt voor een mooier resultaat; leuk voor het perfecte plaatje, maar het zorgt ook voor teleurstelling als de klant het kledingstuk uiteindelijk thuis past en het item helemaal niet zo mooi blijkt te vallen, aldus Minnema. Gevolg? De kleding gaat retour naar de online winkel.

Lees ook: 9 style trucs om direct slanker te lijken (Nigella weet er alles van)

Ook niet handig: zeer positieve recensies
Minnema verklaart: "Voor kleding waar een hoge marge op zit, kunnen modelfoto’s voor een webshop een goede strategie zijn. Maar anders werken detailfoto’s van het product beter. Realistische, uitgebreide productinformatie werkt voor webshops sowieso het best. Zo blijken ook zeer positieve recensies tot meer retouren te leiden: die scheppen hoge verwachtingen die het product niet waarmaakt.’’

Nauwelijks winstgevend
Voor webwinkels zijn retouren een enorme kostenpost. Webshops als Bol.com en Zalando maken geen of pas recentelijk winst. Minnema: "Zelf laten ze daar weinig over los, maar retouren kosten webshops ontzettend veel geld. Tot 30 procent van de aankopen wordt teruggestuurd; de kosten daarvan bedragen gemiddeld 12,5 procent van het factuurbedrag. Het gaat niet alleen om de verzendkosten die de online retailer vaak voor zijn rekening neemt. Hij moet het product ook opnieuw verpakken en is het een tijdje kwijt. Vooral kleding en elektronica hebben maar een beperkte houdbaarheid, winterkleding ligt nu al in de uitverkoop.’’

Bron: Ad.nl
Bron beeld: webshop Mango

“My earliest memory isn't of a boat, but of the sound of a boat.” Was gezegd: Karl Lagerfeld. Hij legde voor Chanel’s 2018/2019 Cruise collection, de Spaanse actrice Penelope Cruz vast op de gevoelige plaat en dat is enorm goed gelukt.

Baretten, blote schouders en een blik naar de horizon spreken allemaal tot de verbeelding: zeilen op de Middellandse Zee.

Voor de Cruise-collectie 2018/19 staat Penélope Cruz centraal als het gezicht en de inspiratie van de campagne.

Of het nu gaat om gebreide kleding of een tweedjas, Cruz kijkt de kijker rechtstreeks aan en houdt onze aandacht.

Op andere momenten lijkt ze bijna te mijmeren over vervlogen reizen, of een beeld van haar volgende bestemming.

Cruz en Lagerfeld lijken een match made in heaven. Wát een mooie foto’s!

Beeld: Chanel

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

DiorAmour is de nieuwste collectie van Dior en een ode aan de ontwerper die zelf ook altijd een talisman bij zich droeg. Frisse kleuren en een speelse knipoog geven deze sieraden en accessoires écht dat beetje extra. 

De nieuwe sieradencollectie DiorAmour is een ode aan Christian Dior die altijd erg bijgelovig is geweest. In zijn binnenzak droeg hij altijd kleine geluksbrengers (een klavertje vier, een stuk hout, een gouden munt, een ster en twee harten).

Als subtiele knipoog naar deze talismans, is de DiorAmour collectie getekend met deze harten.

Behalve dat kleine beetje geluk, zijn het ook echt prachtige bedeltjes. Heel win-win!

Beeld: Morgan O’Donnovan