Sta jij vaak met je jas aan, tas in je ene arm, paraplu in de andere, eindeloos te zoeken naar je huissleutels? Of kom je echt niet meer op de titel van het boek dat je gisteren uit las? Vergat je de naam van je personal trainer deze week?

Geheugenverlies hoort erbij als we ouder worden (al ogen we natuurlijk geen dág ouder), maar we stellen het 't liefst zo lang mogelijk uit. Tijdens onderzoek is ontdekt dat een combinatie van muziek beluisteren en meditatie een zeer positieve werking heeft op ons geheugen en cognitief vermogen.

Muziek tegen stress

Muziek beluisteren stimuleert het deel van onze hersenen dat ervoor zorgt dat wij informatie kunnen onthouden, de verwerking van emoties en het vermogen om ons te kunnen concentreren.

Al heel lang is bekend dat muziek een positief effect heeft op onze gezondheid. Naast de rustgevende factor waarmee muziek spanningen bij ons kan wegnemen, zou het zelfs de eetlust op een positieve manier dempen (want: lekkerder in je vel en daardoor minder drang om jezelf vol te stoppen) en ons brein op scherp stellen.

In een tijdschrift over alzheimer stond onlangs een onderzoek waaruit bleek, dat het beluisteren van muziek aanzienlijke resultaten oplevert voor ons geheugen en ons vermogen tot kennisopname. Muziek en meditatie als middel tegen beginnend geheugenverlies?

Stijgende lijn in geheugen en gedrag

Bij een studie aan de universiteit van Virginia is gekeken naar een groep van 60 ouderen die leed aan (beginnende) cognitieve achteruitgang, een mogelijke voorloper van alzheimer.

De helft van de groep hield zich 12 dagen lang, 12 minuten per dag, bezig met een bepaalde vorm van beginnersmeditatie (Kirtan Krya), de andere helft legde zich gedurende dezelfde tijd toe op een muziek luisterprogramma.

Aan het einde van de periode vertoonden beide groepen een forse vooruitgang in geheugen en cognitieve functies (dankzij welke we een gesprek kunnen voeren, auto rijden, piano spelen, ofwel: ons dagelijks handelen).

Dezelfde functies die normaal gesproken al worden aangetast in een vroeg stadium van alzheimer.

Nog meer positieve effecten

De stijgende lijn in geheugen en gedrag bleef daarna klimmen in de drie maanden waarin zij hun meditatie- en luistertherapie op eigen houtje voortzetten. 

De combinatie van Kirtan Krya-meditatie en luistertherapie zouden niet alleen een bevorderende werking hebben op slaap, stemming en kwaliteit van leven, zoals al eerder werd beweerd, maar dus ook een positief effect hebben op ons cognitief vermogen, en beginnend geheugenverlies echt tegen gaan.

Mindfullness verbetert studieresultaten

Ook uit ander onderzoek, waarbij een groep minder presterende studenten gedurende een periode intensieve mindfulness training volgde, kwam naar voren dat enige vorm van meditatie een bijzonder gunstig effect heeft op prestaties in de studiebanken.

Ten opzichte van de groep studenten die bij dezelfde proef koos voor een serie voedingslessen in plaats van mindfulness, stak de mediterende groep na afloop met kop en schouders uit bij afname van standaard toetsen en geheugen oefeningen.

Als lampjes in een kerstboom

Neurologisch muziektherapeute Kimberly Moore berichtte op webmd.com over de waanzinnige werking van muziek op ons brein. Haar beeldende uitspraak ‘ons brein licht bij het horen van muziek op als de lampjes in een kerstboom’, zeggen voldoende over haar eigen, positieve bevindingen.

Over de vraag welke soort muziek dan het beste is voor ons brein, is de ‘jury’ nog in conclaaf, maar voor nu is het advies luid en duidelijk: luister zo vaak je kan naar jouw favoriete muziek (mits niet op te hoog volume natuurlijk), zodat jouw grijze massa af en toe eens flink wordt geprikkeld.

En probeer af en toe een lesje meditatie. Zo worden we zoetjes aan steeds minder gespannen, meer gefocust en helderder oud.

5 mini meditaties voor tussendoor:

1. Sta 15 minuten eerder op zodat je zonder rennen uit bed kunt komen. Ga een paar minuten op een rustige plek zitten en luister even alleen naar je eigen ademhaling.

2. Schrijf je angst op en schrijf daarna op wat er gebeurt als die angst uit zou komen, blijf jezelf vragen stellen over wat er dan zou kunnen gebeuren tot je bij je eigen kern komt.

3. Ga 3 minuten (of langer) in kleermakerhouding zitten, doe je ogen dicht en kijk welke gedachten er voorbij komen. Laat ze gewoon passeren zonder te oordelen, alsof je er als een buitenstaander naar zit te kijken

4. Voel je je in balans en gelukkig? Probeer dat moment goed in te prenten, zodat je het later terug zou kunnen roepen.

5. Ben je gespannen? Stel jezelf een reset-knop voor in de palm van je hand. Ga met je andere hand naar die plek. Druk de ‘stress knop’ een paar keer in terwijl je diep in-en uitademt en laat alle stress verdwijnen.

Mensen die vaak een korte nacht maken, zouden een groter risico op gezondheidsproblemen lopen. Geldt dat voor jou ook? Door dat slaaptekort af en toe te compenseren met een goede uitslaapsessie, zou je dat risico kunnen voorkomen.

Dat blijkt uit een onderzoek dat woensdag is gepubliceerd in Journal of Sleep Research.

De onderzoekers verzamelden data over gezondheid en levensstijl van meer dan 38.000 Zweedse volwassenen. In totaal werden gedurende dertien jaar gegevens van deze personen verzameld.

5 uur of minder

Ook het rook- en eetgedrag, het gewicht, lichaamsbeweging werd gemonitord. Hieruit bleek dat mensen onder de 65 jaar die dagelijks vijf of minder uren per nacht sliepen, 65 procent meer kans hadden op vroegtijdig overlijden.

Wanneer mensen doordeweeks kort, maar in het weekend wel acht uur of langer sliepen, bleek dit risico niet meer significant.

Regelmatig lang slapen (8 uur of meer) is niet per se beter voor de gezondheid. Mensen die dagelijks zes à zeven uur slapen hebben een grotere kans op een langer leven dan de langslapers.

Erfelijkheid

De onderzoekers benadrukken dat zij niet hebben bekeken waarom personen die vaak te weinig of te veel slapen meer kans lijken te hebben op een vroegtijdig overlijden.

Volgens de auteurs verschilt het per persoon hoeveel slaap zij nodig hebben. Dat heeft onder meer te maken met erfelijkheid.

Bron: NU.nl Beeld: iStock

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in

 

7 juni komt zijn boek 'Filosofie voor een weergaloos leven' uit en 1 week later staat Lammert Kamphuis al voor je op het Nouveau Matinee. Deze jonge filosoof is een van de meest inspirerende sprekers van het moment. Kom naar het Nouveau Matinee voor een boeiende lezing.

Wat doet een filosoof/theoloog op festivals als Lowlands en Amsterdam Dance Event? Zijn jonge publiek prikkelen met eeuwenoude denkbeelden!

Lammert Kamphuis (1983) is een begenadigd spreker die anderen inspireert om op een nieuwe manier naar hun leven te kijken, te denken en te handelen. Als geen ander weet hij daarbij de inzichten van de oude filosofen op alledaagse thema’s toe te passen. En dat doet hij met veel humor.

Van het leven krijg je er maar één; alle reden om er het best mogelijke leven van te maken.

Hoe denk je eigenlijk over de grote thema’s in je leven: liefde, familie en vriendschap, bijvoorbeeld? En hoe kunnen inzichten uit de filosofie je daarbij helpen?

Als geen ander weet Lammert, die ook docent aan de School of Life is, complexe, maar waardevolle theorieën te vertalen naar bruikbare inzichten.

Dat doet hij ook in zijn boek in Filosofie voor een weergaloos leven.

Bereid je voor op een boeiend gesprek waar je letterlijk iets wijzer van wordt, met een van de meest inspirerende sprekers van dit moment.

Behalve Lammert, geven ook Sacha de Boer en Tommy Wieringa een lezing. Én journalist Barbara van Beukering gaat in gesprek met Hedy d'Ancona en Ans markus over ouder worden. Dit alles op 14 juni in de prachtige ambiance van het Concertgebouw.

Er zijn nog kaarten!