ZKH is echt onze favoriete royal feminist!

Prins Constantijn (52) is deze week online te vinden onder een andere, vrouwelijke naam: Petrushka. Dat doet hij niet omdat hij opeens genderfluïde is geworden, maar om aandacht te vragen voor een actie die is opgezet door Branded U en WomenInc. Dat zijn organisaties die vrouwen op de werkvloer zichtbaarder willen maken.

Er zijn in de Nederlandse bedrijven meer directeuren met de naam Peter dan met een vrouw aan het roer. De organisaties willen deze opvallende stand van zaken komende week flink onder de aandacht brengen met een online actie. Daarvoor hebben bijna driehonderd vrouwen hun voornaam op het social media platform LinkedIn veranderd in Peter. Ook een aantal mannen doen mee aan de actie en veranderen hun naam naar Petrushka, onder wie de prins.

Article continues after the ad

Prins Constantijn vindt het een 'schokkend feit’ en draagt graag zijn steentje bij. ''Zo’n gebrek aan diversiteit aan de top zou niet mogen bestaan. (...) Het wordt tijd dat hier verandering in komt’’, zegt hij. Eerder pleitte hij ook al voor meer diversiteit op de werkvloer en prees hij zijn geëmancipeerde dochters.

De organisatoren baseren zich op onderzoek van genderdataspecialist Equileap uit oktober 2021, waarin is gekeken naar de managementtop van de honderd grootste beursgenoteerde bedrijven in Nederland. Onder de CEO's van deze bedrijven bevinden zich vijf Peters en maar drie vrouwen.

Foto's (c) RVD

Elke week het laatste nieuws ontvangen in je mailbox? Het beste van Nouveau.nl, Máxima en cultuur voor leuke vrouwen met stijl. Schrijf je in