Voor leuke 40+ vrouwen met stijl

Je zou de Sussex'jes betere adviseurs gunnen...

Het gaat niet lekker met het uitbouwen van hun merk. Het zit prins Harry en hertogin Meghan deze week zakelijk niet mee. En daarmee komt het oorspronkelijke plan van de hertog en hertogin van Sussex – koninklijk huis verlaten, financieel onafhankelijk worden, wereld verbeteren – toch behoorlijk o...

Je zou de Sussex'jes betere adviseurs gunnen...

Het gaat niet lekker met het uitbouwen van hun merk.

Het zit prins Harry en hertogin Meghan deze week zakelijk niet mee. En daarmee komt het oorspronkelijke plan van de hertog en hertogin van Sussex – koninklijk huis verlaten, financieel onafhankelijk worden, wereld verbeteren – toch behoorlijk onder druk te staan.

Netflix: serie geschrapt

Ze leken aardig op weg te zijn met contracten bij Netflix (22,5 miljoen euro) en Spotify (22 miljoen euro). Erg productief zijn ze echter nog niet geweest voor deze opdrachtgevers. Netflix, dat kampt met teruglopende abonnees, heeft 'Pearl' geschrapt. Meghan zou met haar Archewell Productions deze animatieserie produceren, over een 12-jarig meisje dat avonturen beleeft en geïnspireerd wordt door diverse invloedrijke vrouwen uit de geschiedenis.

Voor de samenwerking met de streamingsdienst hangt nu veel af van de documentaire rond de Invictus Games waar ze aan meewerkten. Hun aanwezigheid daar was in alle opzichten een succes, dus hoop doet leven.  

Beperkt netwerk

Waarom hun productiebedrijf nog niet bloeit heeft diverse oorzaken. Het komt deels omdat Harry totaal geen ervaring heeft in het maken van mediaproducties, en deels omdat Meghan moeite heeft met dingen uit handen geven: ze is niet makkelijk om mee samen te werken en behoorlijk perfectionistisch, op het verlammende af.

Wat het stel heeft onderschat is dat alle deuren opengaan als je voor een plan belt met 'Hallo, Buckingham Palace hier'. Hun huidige zaakwaarnemers hebben nog niet echt de magic touch getoond om het netwerk van de Sussex'jes buiten dat van wat bevriende celebs te tillen. De vraag is bovendien of hun team daar wel toe in staat is.  

Spotify: take-over

Ook Spotify grijpt in, nadat het stel in al die maanden slechts één podcast heeft geleverd, waarin vooral hun bekende vrienden te horen waren. Het bedrijf maakte in februari bekend dat de samenwerking anders te gaan aanpakken.

In plaats van te wachten op het initiatief van de hertog en hertogin van Sussex, gaat Spotify zelf personeel aanwerven om elke stap van het proces op te volgen. Harry en Meghan zullen in het vervolg dus aangespoord worden door een volledig team dat hen bijna al het werk uit handen zal nemen.

“Op een andere manier lukt het blijkbaar niet”, zegt een insider in de Daily Mail. “Harry en Meghan nemen geen enkel initiatief om nog aan hun podcast te werken. Als Spotify geen actie onderneemt, krijgen ze hun content nooit. En even voor de duidelijkheid: 22 miljoen, daar staan normaal gezien véél podcasts tegenover.”  

Trademark-toestanden

Er staat overigens voor deze zomer wel een podcast van Meghan gepland: Archetypes, over de 'etiketten die vrouwen dwarszitten'.

Op zich helemaal geen raar onderwerp en ook iets waar ze zelf als actrice en als royal vermoedelijk de nodige ervaring mee heeft opgedaan. Wel weer een beetje over the top was dat ze meteen het woord archetype wilde trademarken, terwijl dat in de Engelse taal toch al 476 jaar bestaat.

Adviseur die op de loonlijst staan geven niet per se de beste adviezen 

Er komt een moment in het leven van een jurist dat hij of zij tegen zijn cliënt moet zeggen: 'Dit slaat nergens op.'  Maar in Californië zijn de hulptroepen van bekende mensen zoals Harry en Meghan niet zo uit op tegengas geven. In de eerste plaats niet omdat ze zó ontslagen kunnen worden en in de tweede plaats omdat ze simpelweg erg veel geld verdienen aan (de ego's van) hun cliënten.

Terugkeer van The Tig

Dat ze voor dat geld wel gewoon hun werk moeten doen, gaat ook nogal eens mis. Toen Meghan nog als actrice werkte, onderhield ze, zoals veel collega's, een bloeiend lifestyle blog.

(c) Meghan Markle

Op The Tig had ze het over van alles, van haar favoriete vakanties tot haar lievelingswijn, het was een vrolijk dagboek van haar manier van leven als Suits-ster.

(c) Meghan Markle

De site ging op zwart na haar verloving met Harry, maar vorig jaar september bleek dat ze het nieuw leven wilde inblazen, omdat ze er een trademark op aan had gevraagd.

Zakelijk gezien zou dit een slimme zet zijn: de schaarse projecten van Archewell zijn allemaal zeer verantwoord en idealistisch, maar geen moneymakers. Wat meer persoonlijke boodschappen van Meghan op The Tig 2.0 zullen zonder enige twijfel gretig aftrek vinden en dat is weer goed voor het merk Sussex.

Dan heeft je personal zaakwaarnemer / jurist dus echt even zitten suffen

Je zou dus zeggen dat hier werk van zou worden gemaakt, maar helaas – de aanvraag is afgewezen door de U.S. Patent and Trademark Office omdat ze hem niet heeft getekend. Dan heeft je personal zaakwaarnemer / jurist dus echt even zitten suffen. Meghan moet nu zes maanden wachten tot ze een nieuwe aanvraag kan doen.

Niets weerhoudt haar er overigens van om de site zonder trademark weer live te zetten, maar La Sussex houdt er erg van om haar recht te kunnen halen / handhaven, dus het ligt voor de hand dat ze nog even zal wachten.  

Harry en de muiters binnen BetterUp

Prins Harry tenslotte, krijgt steeds meer kritiek op zijn rol als 'chief impact officer' bij start-up BetterUp die zich bezig houdt met mentale gezondheid. "Wat doet Harry eigenlijk?”, vraagt het personeel in lagere regionen van het bedrijf zich luidop af.

“BetterUp is tot aan de nok gevuld met zogenaamde ‘managers’, ‘vice presidents’ en ‘officers’ die we nooit te zien krijgen. Ze krijgen een salaris van zeven cijfers, maar waarvoor? Het is niemand duidelijk wat hun input precies is, behalve dan dat hun naam aan het bedrijf verbonden is.” 

Tijdens de Invictus Games werd Harry gevraagd naar zijn werk bij BetterUp. De prins heeft daar geen concrete antwoorden op, tot grote frustratie van zijn 'collega's': “Hij komt altijd met een vage uitleg over hoe ‘belangrijk’ het werk is dat het bedrijf doet en over ‘hoeveel voldoening’ hij uit zijn werk haalt. Maar uit welk werk? Dat komen we niet te weten. Het is gewoon één groot rookscherm. Smoke and mirrors.” 

Volgens de CEO’s van BetterUp 'staat Harry als boegbeeld voor het belang van de focus op mentaal welzijn en het nastreven van menselijk potentieel, wereldwijd.'